ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"är landskapet plat eller är det stenigt eller..........""""  (läst 612 gånger)

2002-05-08, 13:24
läst 612 gånger

jennie eriksson

jag håller på att forska om danmark så ja undrar hur landskapet ser ut?
 
1. vad lever man på(jobb)??
2.historiaom danmark?
3.mat på danmark?
4. bostäder??
 
snälla svara på mina frågor
 
om ni inte kan så kan ni vell seja om ni vet om det fins någon hemsida som jag får reda på nånting om danmark    
hej då
min hotmailaddres är jennieriksson13@hotmail.com

2002-05-08, 23:37
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Jennie,
 
Danmark har ett vackert böljande öppet landskap som domineras av stora åkerfält och trädomgärdade lantgårdar. Det finns nästan inga sjöar, och överallt ser man snurrande vindkraftverk. Ibland bryts det öppna landskapet av någon lummig skogsdunge eller någon liten by.
 
Jordbruket är viktigt i Danmark.
 
Matkulturen är inte så olik vår egen, fast korv heter pölse, och äta heter spise. Jag har en känsla av att man gillar kyckling, för det finns att äta överallt. Till lunch äter man smörrebröd. De liknar våra landgångar, fast med fullkornsbröd.
 
Det som skiljer danskarna från oss svenskar, är att man bott kvar i sina byar på landet. Där finns ingen avfolkningsbygd. Där finns affärerna kvar, och det finns bofasta i varje hus. Det är det som vi svenskar tycker är så gemytligt i Danmark.
 
Danmarks historia präglas av att man nästan alltid legat i krig med Sverige. Annars skiljer man nog sig inte mycket åt. En stor del av Danmark blev svenskt på 1600-talet. Sedan blev Norge självständigt, efter att ha varit danskt i flera hundra år. En del av det dåvarande Norge blev också svenskt. Så landskapen Jämtland, Härjedalen, Bohuslän, Halland, Blekinge och Skåne är delar av det gamla Danmark.
 
I din lärobok hittar du säkert all annan information som du behöver om Danmark. Läs noggrant och skriv ner mycket. Det är det bästa sättet att forska på!
 
Lycka till!
 
Jojje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna