ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Egypten  (läst 1835 gånger)

2000-06-18, 09:59
läst 1835 gånger

Utloggad Elisabeth Åman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2011-05-13, 23:36
    • Visa profil
Hartzell, Johan Alexander föddes 22 juli 1853 i
Alexandria, Egypten.
Föräldrar Abraham Hartzell o.Maria Pettersson
 
Anknytning Bälinge södermanland
 
Vet någon något mera?

2000-06-18, 12:31
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Att forska i Egypten är nog inte så lätt. Dock har det, åtminstone tidvis, funnits någon form av svensk församling i Alexandria (tror jag). Jag har själv viss anknytning till Egypten, dock i nutiden. Skall försöka luska lite via en vän i Alexandria. Om och när jag vet mer, kommer det en blänkare här.
 
Med vänlig hälsning  Tord Påhlman

2001-02-09, 20:20
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
På annan plats i Anbytarforum har släktforskning i arabvärlden berörts. Jag har inte mycket att säga om släktforskning i Egypten, däremot kan jag berätta det lilla jag vet om folkbokföringen i detta land.  
 
Först lite bakgrund. Egypten är muslimskt, men det finns en kristen minoritet på mellan 10-15 procent av befolningen. Olika kyrkor finns representerade, störst är koptiska kyrkan. Den brukar kallas världens äldsta kristna kyrka och man har en egen påve, som för övrigt var i Sverige för några år sedan och invigde en koptisk kyrka i Midsommarkransen, Stockholm. I Egypten finns det alltså både kyrkor och präster. Samma sak gäller de flesta (kanske alla) andra arabländer utanför Arabiska halvön. (Mig veterligt förekommer ingen kristenhet på Arabiska halvön.) Majoriteten av den egyptiska befolkningen är dock sunny-muslimer (till skillnad mot exempelvis iranierna som normalt är shiaa-muslimer). I den muslimska världen finns ingen direkt motsvarighet till präster i bemärkelsen själasörjare. De som vi brukar uppfatta som muslimska präster är närmast att betrakta som böneledare, mycket koranlärda herrar (alltid herrar) som ofta kan recitera hela koranen utantill utan att darra på manschetten. En sådan böneledare (präst) har titeln sheikh (eller shejk om man så vill). Det finns gott om mosk?er, men inga församlingar i vår mening. Det som närmast motsvarar en högmässa är fredagsbönen i mosk?n mitt på dagen på fredagen som är vilodag i den muslimska världen. I Egypten är det helt tillåtet att arbeta och hålla affärer öppna även på fredagen. Religionen föreskriver enbart att man bör (skall) göra avbrott i arbetet för fredagsbönen, som i regel är betydligt kortare än en högmässa. Under fredagsbönen förekommer bön och predikan. Psalmsång och dylikt finns inte. Tanken är att människan skall ha kontakt med Gud utan mellanhänder i form av präster och munkar. Observera att Allah betyder rätt och slätt Gud på arabiska och används av såväl muslimer som kristna. Allah är alltså ingen egen gud, utan skall betraktas som den ende guden, gemensam för kristna, muslimer och judar. Abraham (Ibrahim), Moses (Moussa) och Jesus (Issa) finns i den muslimska läran och betraktas som profeter. Jesus är alltså inte Guds son. Dop finns inte bland muslimer, barnet tar automatiskt faderns religion och föräldrarna ger barnet ett namn, punkt slut. Bröllop och begravningar innebär inte några som helst ceremonier i mosk?n. Mosk?n används enbart till bön, förutom den gemensamma fredagsbönen enskild bön varje dag vid dygnets fem bönetillfällen. Dock förrättas såväl vigsel som begravning av en sheikh, men betraktas som en civilrättslig handling enligt islamisk lag. Vid en vigsel beger sig brudparet till en sheikh tillsammans med sina allra närmaste, i regel föräldrarna, kanske även syskon. Vigselförrättaren förestavar den ceremoniella texten som repeteras av brud och brudgum. Därefter skrivet brudparet under ett äktenskapskontrakt som även undertecknas av vittnena (föräldrarna) och vigselförrättaren. Klart! Ceremonin behöver inte hållas hos en sheikh, han lika gärna hämtas hem till någon av brudparets föräldrar. Vid ceremonin deltar normalt aldrig övriga bröllopsgäster, de deltar enbart i bröllopsfesten. Det är ganska vanligt att man håller denna ceremoni redan i samband med parets förlovning, varvid själva bröllopet enbart utgörs av bröllopsfesten. Det kan väl då betraktas som en motsvarighet till svensk trolovning, med den skillnaden att någon ytterligare vigselceremoni inte behövs. Slutligen, då äktenskapskontraktet är skrivet beger sig brudparet till ett folkbokföringskontor och får äktenskapet registrerat. På dessa kontor registrerar man även födslar och dödsfall på motsvarande sätt. Varje person har ett födelsecertifikat. Det är, liksom äktenskapskontraktet, en mycket viktig handling som inte får slarvas bort och är mycket svår att ersätta. Det är alltså dessa dokument som bevisar att jag är född eller gift, inte vad som står i myndighetens register. Det går alltså inte att kontakta någon myndighet för att få ut ett personbevis så ofta man vill.
 
Kristna egyptier döper sig och gifter sig i kyrkan. Registreringen (folkbokföringen) görs på samma sätt som för muslimer.
 
Det blev lite sagt med många ord, men vad jag ville poängtera är att kopplingen kyrka/folkbokföring, som vi är vana vid, förekommer knappast överhuvudtaget. Och tyvärr alla släktforskare, några arkiv från 1686 kan vi nog drömma om.
 
Vad ovan sagts är nog ganska tillämpligt på många andra länder i denna del av världen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna