ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: El Salvador  (läst 2003 gånger)

2002-05-24, 14:01
läst 2003 gånger

Nina M. Nordby

Ingmar Guandeque fra El Salvador høres unektelig svenskt ut.Kom over navnet hans i en artikkel forbindelse med at liket av Sandra Levy var funnet i en park i Washington D.C.  
 
Kjenner noen til dette navnet?

2002-05-27, 08:20
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Visserligen är det vanligare att man i de sydamerikanska länderna tar 'utländska' (här: =icke-latinska) efternamn som förnamn (t.ex. Wilson, Nelson, -- mycket vanliga -- Henderson och andra. Har t.o.m. stött på några H?tler!). Men det är också tämligen vanligt att man tar berömda personers förnamn -- och varianter på dessa -- och ger sina barn (speciellt sönerna). Så med tanke på att vi har ett par världsmästare med namnet 'Ingemar' så skulle jag personligen inte fundera särskilt mycket över förekomsten av det namnet i de trakterna.
Detta utesluter dock inte möjligheten att han verkligen skulle kunna ha svenskt påbrå.
 
Hälsningar
Mikael

2002-05-27, 21:01
Svar #2

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Inte för att teorin med världsmästare är omöjlig men jag har hittills aldrig mött en enda människa i centralamerika som haft en aning om vem Stenmark är, så det måste nog vara Johansson i så fall.
 
Jag har också stött på personer med amerikanska efternamn som används som förnamn men endast eller åtminstone absolut vanligast i Brasilien. Vi har flera personer på vårt kontor där som heter både Washington och Nelson i förnamn.
 
Vad jag också varit med om i centralamerika är att man ger barnet ett namn från någon man känner och uppskattar. Min hustru är från Honduras och en av hennes brorsbarn heter Mats Melendez (stolt...men vilken kombination) och en brorsdotter heter (Corin) efter vår dotter Karin (glömde skriva hur man stavar det). Kanske en Ingmar var på besök, dock reserverar jag mig för att det var Stenmark, men som sagt, allt är möjligt.
 
Mvh - Mats

2002-05-27, 21:40
Svar #3

Nina M. Nordby

Kanskje det var Ingmar Bergman som har gjort et sterkt inntrykk?

2002-05-27, 23:34
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Detta låter ju ännu troligare, att jag inte tänkte på honom! Synd och skam!

2002-05-28, 00:24
Svar #5

Nina M. Nordby


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna