ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsedata på 14-årig emigrant????  (läst 603 gånger)

2003-11-06, 18:17
läst 603 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan
Jag hjälper en vän i USA att finna sin mormors rötter. Problemet är att jag inte har så mycket att gå på. Jag vet hennes mormors amerikanska namn, ålder vid ankomst till USA och ankomstår samt hennes födelsedata.
Hela eftermiddagen har jag suttit och studerat CD-emigranten och jag KAN ha funnit henne. Ännu ett problem uppstod, Ocklebo fanns ej med i genline.
Hoppas nu att någon i detta avlånga land kan hjälpa mej att matcha ett födelsedatum med ovanstående flicka.
Alltså, jag fann Carin Jonsdotter 14 år. Emigrantdatum var 1882-08-04. Hon måste stå med i utflyttningsboken för Ocklebo, X-län strax före det datumet. Det såg ut som om hon reste ensam.
Kan någon finna denna flicka och kontrollera om hon har födelsedatumet 1868-01-28 eller 29.
Jag skulle bli oerhört glad.
 
Hoppfulla och vänliga hälsningar
Ann-Cathrin

2003-11-07, 08:32
Svar #1

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Ann-Cathrin!
 
Ditt problem är inte helt enkelt att lösa. Kyrkböckerna i Ockelbo gick nämligen upp i rök, när kyrkan brann år 1904. Man har visserligen en rekonstruerad födelsebok, men den omfattar endast tiden 1769 - 1864. Nästa tidsperiod är 1895 - 1903. Årtalen är hämtade från SVAR.
 
Du kan nog få hjälp om du kontaktar Ockelbo Släktforskarförening. De har en hemsida på adressen http://hem.passagen.se/obosf/. Där finns även en kontaktadress: obosff@hotmail.com.
 
Hälsningar Nils-Gunnar Eriksson

2003-11-07, 11:37
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej! Ann-Cathrin!
 
SCB:s utdrag ur kyrkböckerna på alla födda, döda, vigda finns från 1860 att låna hos SVAR. Dessa uppgifter insändes varje år från varje församling i landet. Dessa finns komplett för Ockelbo (X) mellan 1860 och 1920.  
Listor över de personer som emmigrerade insändes varje år, det finns alltså en förteckning där Carin Jonsdotter bör finnas med. Men tyvärr är inte dessa filmade, de finns att läsa i SCB:s arkiv.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-11-07, 12:25
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De listor över utvandrade, som Sven-Ove nämner, är filmade och kallas Summariska folkmängdsredogörelser och är ordnade länsvis och årsvis. De borde gå att hitta i SVARs katalog, men jag har inte letat efter dem där.

2003-11-07, 15:38
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson

Tack alla för hjälpen.
Vad förskräckligt att så mycket historia gått upp i rök. Och typiskt min otur i den här sökningen. Jag tror att jag börjar med att kontakta ockelbo släktforskarförening och ser om de kan hjälpa mej. Att jag börjar i den änden och inte börjar med SVAR beror på att jag är ganska ny på det här området och vet inte riktigt om jag klarar av att läsa microkorten. Får jag ingen hjälp av släktforskarföreningen får jag försöka lära mej.  
Tack än en gång för er värdefulla hjälp!!
 
Glada hälsningar Ann-Cathrin

2003-11-07, 17:17
Svar #5

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej igen
Har talat med och fått hjälp av Ockelbo släktforskarförening, men tyvärr var hon inte född i Ockelbo och in och utflyttningslängderna har brunnit upp. Hon måste vara född i någon närliggande ort eller församling. Om man bara visste vilken.
Hon blev tidigt föräldralös och hon växte upp hos en moster eller faster, troligen bodde denne i Ockelbo. Om någon stöter på henne i sin forskning skulle jag bli glad om ni skrev hit till anbytarforum.
Tack alla.
Vänliga hälsningar Ann-Cathrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna