ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vårstädning bland """" landskapen """" i Finland ?  (läst 1320 gånger)

2006-04-27, 19:36
läst 1320 gånger

Bengt Wikström

En riktig vårstädning borde ske bland insända bidrag när det gäller att få dessa under rätt  landskap  , som borde för övrigt borde benämnas län ! Ett av många intressanta exempel finns under  landskapet  Egentliga Finland  : placeringen av Åbo och Viborg under samma rubrik , bara Torneå fattas ...Kaos råder på dessa sidor .
 
Vårhälsningar från landskapet Åland !
 
Bengt W.

2006-04-27, 20:58
Svar #1

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Bengt ! Utan att ta ställning till om storstädning behövs eller ej tycker jag att det är helt o.k. med våra gamla landskap som enheter. Skall vi övergå till län har vi ju kvar bara 4 just nu. Länsindelningen har ju varierat betydligt under åren.
Mig gläder speciellt rubriken Västerbotten. Min far. född 1905, framhöll alltid att han var född i finska Västerbotten, trots att detta mig veterligen inte varit ett oficiellt landskap i Finland efter 1809.
På grund av att riksgränsen förskjutits i olika repriser är också landskapet Karelen en elegant lösning. Vart skulle vi hänföra Kexholm eller Sordavala ?
Det är klart att det är svårt med främmande geografi och att en del orter hamnar fel. Utan hjälp hade jag inte kunnat placera Säbrå eller Ljushult rätt i Sverige.
Men landskap är nog en enhet som är levande i Finland, och borde få stå kvar.
Soliga hälsningar från rikets huvudstad
Ingeborg Palmén

2006-04-27, 21:14
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
 
Det är, som sagt, nog irriterande, att vissa socknar hamnat fel och inte blivit korrigerade. Men jag kan leva med det.
Sedan till frågan om landskap. Jag håller helt och hållet med Ingeborg!
Hälsning till alla och er båda fr. ärkestiftet.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-04-27, 21:38
Svar #3

Bengt Wikström

Tänkte bl.a. på det att optimistiska forskare som hoppas på hjälp kanske missar sin chans att nå rätt genom att annonsen placeras i fel  landskap  , har jag rötter i Åbo och vill kolla om nån forskat i min släkt där kollar jag inte Egentliga Finland som ligger helt fel utan möjligen Nyland fastän det borde heta Åbo- och Björneborgs län som omfattar en stor del av den västliga finländska kusten . Förstår dock att många rikssvenskar inte är insatta i finländsk geografi eftersom många ännu i denna dag tycker att man pratar bra svenska för att vara finne , detta sagt som en parentes , tänk att begreppet finlandssvenska och finlandssvenskar ännu är okänt för många västerut !
 
Bengt .

2006-04-27, 22:18
Svar #4

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:21
    • Visa profil
Vore det då inte på sin plats att någon lägger ut en karta/beskrivning  
där de tidigare Finländska landsskapen visas.
Hälsningar.
Tomas Sahlin

2006-04-27, 22:24
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Bengt!
 
Anbytarforum bygger för nuv. Sveriges del även på landskap.  
Vad gäller Nylands län, så bildades det först år 1831 och dess gränser har varierat något. Nuförtiden har vi ju inte mera Nylands län.
Visserligen har vi haft ett län med namnet Åbo och Björneborgs län från och med år 1635, men dess gränser har varierat avsevärt. Nuförtiden finns inte heller denna länsbeteckning mera kvar.
 
Landskap har kontinuitet och stabilitet. Fast de inte är så bekanta för rikssvenskar eller lätt uppsökta för att bestämma, så tycker jag att andra alternativ vore mycket krångligare.
 
Stå på Dig, Bengt, som finlandssvensk!
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-04-27, 23:46
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

2006-04-28, 17:38
Svar #7

Timo Rosengren

Hej
 
Har ni inte kanske märkt att man kan välja en viss
församling utan att först välja landskap,  eller
välja Alla församlingar. Om det är frågan om inte
så vanligt namn, fungerar det ofta på det här sättet.
Timo

2006-04-28, 20:58
Svar #8

Bengt Wikström

Varför inte ett SOCKEN-SÖK för Finland ? Såg till min glädje att sidan sukujutut.fi som förut varit full av stridigheter och påhopp , nuförtiden är s.g.s. fri från sådant och innehåller även svenskspråkiga förfrågningar från bl.a. Sverige . Anser fortfarande att den nuvarande uppdelningen av Finland är en sillsallad utan like , vad finns det som motiverar att t.ex Viborg räknas till Egentliga Finlands landskap ?  
 
Bengt .

2006-04-28, 21:09
Svar #9

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Bengt ! Visst har du rätt ang. vårstädningen, den behövs säkert. Men till vilket län Viborg hörde är jag inte säker på - Viborgs län ? Fanns det ett sådant. - Ärkestiftet ligger ju numera i Västra Finlands län, tillsammans med bl.a. Vasa.
Detdär med Socken-Sök är en lysande id? och kunde gärna också gälla Norge, men det är ju en resursfråga, förstås.
MVH från landskapet Nylands tidigare residensstad
Ingeborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna