ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hinkkanen_  (läst 789 gånger)

2004-10-30, 10:59
läst 789 gånger

Yvonne Olofsson

Hej.
Mina barns farmor hette Hinkkanen som ogift, så jag sökte på HisKi. Jag kan inget om Finlands historia, så nu undrar jag: Har Finlands gräns mot Ryssland varit längre österut än vad den är idag? Namnet Hinkkanen nämdes i begravnings-, utflyttnings- och vigsel-böckerna ett flertal gånger i församlingar som idag skulle ha legat i Priozersk, Sortaval och Viborg? Kan släkten ha härstammat från Ryssland?  
För övrigt kan jag inte lokalisera var deras farmor föddes (i Finland)och vilka hennes föräldrar var. Har gjort en förfrågan tidigare om henne men dock utan resultat.
MVH Yvonne

2011-01-30, 16:40
Svar #1

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Finland var större tidigare, hade en östra arm, bredare runt midjan och sedan i sydost Karelen, var orterna du nämner finns.
 
Vid midnatt 12 mars 1940 godtogs villkoren som bl a innefattade ett arrende av Hangö, ett av de krav Finland vägrat gå med på innan kriget. Peter den stores gräns i öster från 1721 skulle återupprättas vilket innebar att en av Finlands största städer, Viborg, hamnade på den ryska sidan av gränsen. Även vissa delar i norra Finland blev ryskt territorium. Sammanlagt avträddes en tiondel av landet, delar med stor ekonomisk betydelse för Finland. Med Karelen förlorade man bl a ca 10 % av odlingsjorden och en tredjedel av den årliga fiskfångsten (Lundin 1958 s.149-150). Cirka 450 000 människor förlorade sina hem. Ungefär hälften hade evakuerats innan freden och de som var kvar 12 mars valde att lämna sina hem och flytta väster om gränsen. Man hade fått 12 dagar på sig av Moskva att genomföra hela utrymningen, och trots att man använde varje tillgängligt fordon måste mycket egendom lämnas kvar (Jakobson 1967 s. 241).
Ovanstående text lånad härifrån (Finlands sak och vår-svenska frivilliga i finska vinterkriget Av Linda Edvardsson)  
 
bh
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna