ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högberg, Erik Flodman A. Bataillonspred_  (läst 1578 gånger)

2004-10-06, 18:43
läst 1578 gånger

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
 Det här är ett mycket långt långskott, men jag försöker i alla fall.
Jag söker efter en Erik Högberg som enligt hfl:erna i Sura, Björskog och S:t Rytterne föramlingar i Västmanland, var född 1728. Han kommer till Sura församling 1753 i november och i inflyttningslängden står det: frälsefogden Erik Högberg vid Västsura av Bataillonspred. A Flodman.  
Det jag vet om denne Flodman är att han några år tidigare blir greve Hamiltons huskaplan och runt 1750 skeppas grevens regemente över till Finland från Stockholm. Jag tror att greven och hans huskaplan, Flodman, följde med. Det kan tänkas att denne Erik Högberg fick flyttningsbrevet medan Flodman var kvar i Finland och att denne Erik Högberg därför kom från Finland.
 Finns det någon som vet något om denne prästs göranden och låtanden vid nämnda tid?
Jerry

2004-10-06, 20:59
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jerry, kollade på den här sidanHiski,Genealogiska samfundet i Finland och fann en Rgmts.Past.Magist. And. Flodman vigd 1760-10-05 med en Margareta Beata Hackman. Kan detta möjligen vara din A.Flodman.  
 
MvH Sari

2004-10-07, 13:11
Svar #2

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 Tack för ditt svar Sari. Jag skall undersöka om det kan vara min Flodman när jag kommer hem från jobbet. Omöjligt är det inte. I så fall är det möjligt att Erik Högberg kommer från Finland, vi får se.
Hälsningar
Jerry

2004-10-07, 17:23
Svar #3

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
  Jag har en anfader Erik Högberg som dyker upp i Sura församling i Västergötland i Sverige 1753. I inflyttningsboken står en Bataillonspred. A. Flodman antecknad som den präst som givit honom flyttningsbetyg.  
Om jag är rätt underrättad befann sig denne Flodman i Finland med det Hamiltonska regementet vid denna tid. Jag tror därför att Erik Högberg på något sätt är kopplad till Finland, men jag är inte alls säker.  
Dessutom vet jag ingenting om släktforskning i Finland, så jag frågar här om det finns någon som läser dessa rader som vet något om eller känner till denne Erik Högberg.
Hälsningar
Jerry

2004-10-07, 18:45
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag glömde ju att skriva vilken ort/plats det var dom vigdes i, nämnligen Hamiltonska regementet.
Mycket talar ju för att det är den eftersökta A.Flodman. Kan fru Hackman ge ytterligare någon ledtråd möjligen. För övrigt verkar det finnas en del släkter Högberg i Finland.
 
MvH Sari

2004-10-07, 19:45
Svar #5

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej Sari!
 
 Tack för den ytterligare upplysningen.  
Ja, jag är böjd att tro att det är den A. Flodman jag sökte. Jag har ett svagt minne av att den Flodman som efter 1760 sökte och fick kyrkoherdetjänst i Nyköping i Södermanland var gift med en kvinna som hette just Hackman.
Om det nu är så, vilket jag måste kolla i ett herdaminne, så kan det ju mycket väl vara så att min Högberg kom från Finland.  
Då har jag en fråga eftersom jag aldrig har forskat i Finland, hur gör man?
Hälsningar
Jerry

2004-10-07, 20:12
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jerry, jag är lite dålig på det här med forskning i finska orginalkyrkoböcker, men sökning via länken ovan kanske kan ge dig lite mer kött på benen.
En undran har du kollat dödeböckerna i Surahammar efter Erik Högberg, ibland och ganska ofta så brukar det finnas uppgifter på vart den döde varit född.  
 
Mvh Sari

2004-10-07, 20:19
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Kom att tänka på ännu en sak man kan titta på och det är Erik Högbergs hustru. Vad vet du om henne?
 
MvH Sari

2004-10-07, 21:50
Svar #8

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej Sari!
 
  Just detta med hans död är något som ställer till det för mig. Som jag sagt dyker han upp i Sura församling 1753 i november. Tio år senare, 1763, finns han som frälseinspektor på Fiholm i S:t Rytterne församling i Västmanland. 1764 är han bara borta. Tio år senare dyker hans son Johan Henrik upp i Örebro som snickarlärling och där uppges att han kommer från en plats som heter Gåsbäck, var nu det ligger.
Man kan, hittills i alla fall, alltså inte få någon information genom hans dödsruna.
Vad angår hans hustru så kommer hon till Wästsura gård i Sura församling ett år efter Erik Högberg, 1754. 1759 gifter de sig i Ramnäs kyrka, men det tycks vara stört omöjligt att finna ut vilka hennes föräldrar är också och varifrån hon kommer. I inflyttningsboken för Sura står att hon kommer från Kolbäck, men Kolbäck har jag gått igenom och inte återfunnit henne eller ens några som skulle kunna vara hennes föräldrar.
Det är alltså ett stort mysterium med dessa två personer och ändå är det inte längre tillbaka i tiden än till mitten av 1700-talet.
Svårt, huja!
Hälsningar
Jerry

2004-10-07, 23:06
Svar #9

Kerstin Thölix

Hej Jerry!
Vid sökning på Hiski vigda alla församlingar hittade jag bl.a följande
 
Letala-Laitila-vigda
Vigd 28.5 1735 By Kodisjoki Man Drag.Erik Högberg
Hustru p.Maria Mattsdr Gård Carro
 
Nykarleby- Uusikaarlepyy-vigda
Vigd 8.12 1748 Man Borg:s:Erik Högberg Hustru Borg:d:ju Maria Holm
 
Sibbo-Sipoo-vigda
Vigd 7.10 1756 By Box Gård Storbengs Man Såld.Erik Högberg Hustru piga Margaretha Johansdtr
By Box Gård Storbengs
 
Vesilahti-vigda
Vigd 25.10 1778 Man Trumslag.Erik Högberg Hustru P Lena Petri Dård Strömbäck (Laukon torppa)
 
Kanske att någon av dessa Erik Högberg är den rätta? Det fanns fler med det namnet men jag tyckte inte att de passade tidsmässigt.
 
Sen så har Svar mikrokort över en del av Finlands församlingar (dock inte alla). Det går också bra att via biblioteket låna mikrofilm från Riksarkivet i Helsingfors.
 
MVH Kerstin

2004-10-07, 23:50
Svar #10

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Kerstin
 Tack för din hjälp. Tyvärr kan ingen av de nämnda Högbergarna vara min Högberg eftersom han gifter sig 1759 i Ramnäs församling med en Margareta Löfgren. Dessutom kommer han ensam till Sura 1753. Åtminstone av vad man kan döma av inflyttningsboken för Sura 1753. Men det var intressant att höra att man kan låna film från Helsingfors. Tack för den upplysningen.
Hälsningar
Jerry

2004-10-08, 09:24
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Det är väl det här som gör det så spännande med släktforskning. Dubbel glädje om du finner din Erik Högberg. Lycka till!
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna