ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lohjander Hjalmar Sigismund född 1863 i Åbo  (läst 837 gånger)

2013-06-12, 22:59
läst 837 gånger

Utloggad Bertil Landegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-01-28, 12:12
    • Visa profil
Forskar på Augusta Lovisa Lohjanders (född 13 maj 1838 i Åbo) släkt i finland och Sverige. Har fått fram att hon var dotter till borgaren Karl Gustav Lohjander och hans hustru Maria Lovisa Moberg i Åbo.  Augusta L hamnar så småningom i Stockholm Sverige och bor där tillsammans med Hjalmar Sigismund Lohjander och en annan kvinna Vendla Augusta Gustin Lojander, född 31 maj 1868 i Åbo (känd finländsk fotograf, egen studio mellan 1892-1920). De sistnämnda driver därefter en blomsterhandel i Stockholm. Tror att det är mor och dotter. Har dock inte hittat något bevis för det.
 
Hjalmar Lohjander flyttar från Finland till USA 1904. Han uppges då vara 41-årig Kontorschef från Tammerfors och är född 6 maj 1863 i Åbo enligt egen uppgift. Han återkommer 1920 till Stockholm och bosätter sig där med Augusta Lovisa Lohjander och Vendla Augusta Lojander. Vid sin död 1921 var han amerikansk medborgare varför hans papper skickades till USA. I dessa står det att han är ogift och att hans mor Augusta Lohjander skall ta hand om hans tillhöigheter. Hon har samma adress som honom.  
 
Hittar i mina sökningar i finska register inga uppgifter om vem som är hans eller Vendla Augustas föräldrar och vore därför tacksam om någon som kan läsa finska register kunde hjälpa mig att få reda på om Hjalmar Sigismund Lohjander och Vendla Augusta Gustin Lojander är syskon antingen med samma föräldrar eller med någon av föräldrarna gemensam.  Ett barnbarn till Gustin Lohjander letar efter sina finska rötter.
 
Tacksam för hjälp med detta och ursäktar att jag skriver på svenska.

2013-06-13, 05:37
Svar #1

Utloggad Stefan Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 19:13
    • Visa profil
Hej!
 
Det är nog så att Hjalmar och Vendla är syskon och att Augusta Sofia (Lovisa) är deras mor.
 
Här från Åbo födelsebok, mitt på vänstra sidan finns Hjalmar Sigismund:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9539988
 
Se bifogade bild från Hiski.
 

 
 
Mvh
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna