ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandlund, Erik * 1788 Högsjö Sverige, skeppare  (läst 1047 gånger)

1998-12-31, 13:14
läst 1047 gånger

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Jag Söker uppgifter om skepparen Erik Sandlund
från Åland gift med Sara Kristina Nilsdotter
född 1788-01-13 i Västby, Högsjö (Y)
de får barnen Erik född 1812-05-10 i Västby och
Sara Stina född 1814-05-09 i Västby
Födelsedatum för Erik Sandlund är okänt.
 
Mvh. Michael

1998-12-31, 13:54
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet Sandlund förekommer på Åland under 1800-talet, däremot inte på 1700-talet. Därför har jag inte lyckats identifiera din Erik Sandlund, eftersom han förmodligen har tagit namnet själv. Men om du får fram fler uppgifter om honom, exempelvis födelsetid, vore jag tacksam om du meddelar mig, så kan jag kanske hitta honom.
 
Däremot har jag funnit en annan åländsk skeppare som bodde i Högsjö vid ungefär samma tidpunkt, nämligen:
 
Johan Persson Sundlöf, född 1782 i Åland, död 23 aug 1814 i Utansjö, Högsjö sn (Y), Sverige. Torpare och skeppare i Utansjö. Inflyttade 1813 (varifrån anges inte) med familjen till Utansjö där han skrevs som torpare och skeppare. Han dog av lungsot och uppges i dödboken ha vistats i Utansjö en tid. Enligt bouppteckningen (15 sept 1814) efterlämnade han tillgångar på 158:24 riksdaler banko medan skulderna uppgick till 117:9:6 riksdaler banko. Bland tillgångarna fanns 1 nyupptimrad stugubyggnad på Vädjobanet, utan allt inrede, som värderades till 15 riksdaler.  
Gift med Lisa Eriksdotter, född 1783 i Sund sn. Flyttade 1815 som änka med barnen från Utansjö till Mångstekta nr 1, Sund sn.  
Barn:
Anna Kajsa Johansdotter, född 4 dec 1807 i Högbolstad, Sund sn.  
Johan Petter Johansson, född 20 april 1812 i Sollefteå sn (Y), Sverige. Inflyttade 1815 med modern från Högsjö sn (Y), Sverige, till Mångstekta nr 1. Flyttade 1827 till Tranvik, Sund sn.
Lisa Juliana Johansdotter, född 7 nov 1814 i Utansjö, Högsjö sn (Y), död 1818 i Mångstekta, Sund sn. Flyttade 1815 med modern från Högsjö sn till Mångstekta.
 
Vet du något ytterligare om de nämnda personerna är jag förstås intresserad!

2011-11-30, 22:41
Svar #2

Utloggad Kerstin Karlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 19:56
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu äntligen fått en liten ledtråd till om min Skeppare Eric Sandlund. Han dog 1819-09-26 Torefors bruk i Norrland (?)
enligt notis i Inrikes tidningar där man söker arvingar.
Nu återstår bara att hitta Torefors bruk, kan det vara Törefors bruk i Kalix?}
Vill ju förstås även hitta när han är född och var, någon som vet?

2012-01-18, 10:33
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tack vare en notering som jag gjorde för ett tag sedan om en skärgårdsstyrman Erik Andersson Sandlund, född 16 febr 1776, som åren 1805-07 var bosatt i Höckböle i Geta socken på Åland, lyckades jag nu knäcka hans ursprung.
 
Sandlund var född 16 febr 1776 i Tjudö i Finströms socken på Åland, som son till matrosen Anders Sundström och bonddottern Anna Lisa Johansdotter. Föräldrarna flyttade redan 1778 till Torp i Jomala socken på Åland, där fadern blev fördubblingsbåtsman med namnet Örn. Modern dog där 1780 och fadern gifte om sig ytterligare tre gånger innan han själv avled 1819, då som före detta ordinarie kronobåtsman med namnet Lock.
 
Sonen Erik var faderns enda barn och omtalas i bouppteckningen, upprättad den 25 september 1819, som skärgårdsstyrmannen Erik Sandlund nu vistande på okänd ort. (Dagen därpå ska sonen alltså ha dött.)
 
Att denne son är identisk med skepparen Erik Sandlund som fick barn i Högsjö anser jag ställt utom allt tvivel. Namnet Sandlund är ovanligt på Åland och börjar egentligen användas först senare på 1800-talet. Vid den här tiden, de första decennierna på 1800-talet, är Erik Sandlund den enda bäraren av namnet som jag kunnat belägga. Dessutom stämmer det tidsmässigt och yrkesmässigt bra med Erik Sandlund i Högsjö samtidigt som det verkar rimligt att han 1819 kan ha vistats borta så länge att ingen på Åland riktigt visste var han vistades.
 
Anders Sundström, senare Örn och Lock, anges i kyrkböckerna vara född 1746, men hans härkomst är okänd. Modern Anna Lisa Johansdotter var född 1 april 1749 i Svartsmara i Finströms socken, dotter till bonden på Svartsmara nr 5, Södergård, Johan Eriksson, död ca 1755, och hans hustru Kajsa Olofsdotter, född 5 dec 1709, död 4 nov 1786 i Bamböle.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna