ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silverin/Silfverin  (läst 1099 gånger)

2015-02-16, 14:24
läst 1099 gånger

Utloggad Bengt Silverin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2023-07-11, 18:58
    • Visa profil
Hej
 
Jag har hittat följande text av en slump! Där finns en Johan Silfverin omnämnd. Eftersom jag i detalj följt släkten Silfverin i Sverige och ej hittat någon sentida ättling i Finland blev jag mycket fundersam. Vi är ganska få i Sverige med namnet Silfverin/Silverin. Skulle därför oerhört gärna vilja ha hjälp - om möjligt - finna ut vem denne man och hans hustru och barn är. Översättningen till finska har en finsk vän hjälpt mig med!
 
Digiarkiston mainiolla avulla tietojen tarkistaminen alkoi ripeästi. Eljas oli kastettu nimellä Elias Lennart 21.7.1861 ja hän oli syntynyt Vilikkalan kylän Saukon talon Kirveenlahdessa torppari Johan Silfverin ja vaimonsa Eva Stina Dahlin (aik. Stadig) perheeseen. Kastetta olivat olleet todistamassa Hongiston Kylä-rusthollin torpapri Gabriel Linden, Lahna-apajan sepän vaimo Wilhelmina, Viiarin Hannun talon renki David Lindström ja Vilikkalan kylästä kotoisin ollut torpparin ottotytär Maria.
 
Eljas blev döpt till Elias Lennart 21.7.1861 och han var född i Vilikkala by, Saukko-hus i Kirveenlahti till familjen torparen Johan Silfverin och hans hustru Eva Stina Dahlin (tid. Stadig). Dopet vittnades av torparen Gabriel Linden från Hongisto-by, av hustrun till Lahna-apajas smed med namn Wilhelmina, av drengen David Lindström från Viiaris Hannu-huset och av torparens fosterdotter Maria från Vilikkala-by.
 
     Vänliga hälsningar från
        Bengt Silverin                    (bengt.silverin@zool.gu.se)

2015-02-16, 15:54
Svar #1

Utloggad Stefan Grönstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 09:16
    • Visa profil
Denna Johan hette inte Silfverin utan Silfver. Silfverin är finska för Silfvers. Johan Silfver med familj finns här i Kisko socken, Wilikkala by http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22477640

2015-02-18, 20:53
Svar #2

Utloggad Bengt Silverin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2023-07-11, 18:58
    • Visa profil
Stefan
 
Jättemycket tack för denna språkundervisning!!  Det löste många frågor!
     Hälsningar
       Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna