ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wellamo finlandsbåten flottstyrman Wallin?_  (läst 1039 gånger)

2007-01-02, 12:20
läst 1039 gånger

therese stjernberg

Söker den man som åkte med på båten Wellamo, troligtvis i början av 1900-talet. Hans namn tror jag var Orvokki-Wallin och bör ha varit bosatt i Åbo/finland. Söker allt om denna släkt, tyvärr så kan jag inte släktforskning själv så jag ber tacksamt om hjälp. Jag kan nås via mejl.
MVH Therese.

2007-01-02, 15:30
Svar #1

timo

Hej Therese
 
Hans namn kan inte tyvärr ha varit Orvokki enär
Orvokki är ett flicknamn. Inte heller släktnamnet
Orvokki-Wallin är möjligt.
 
MVH Timo från Helsingfors

2007-01-02, 15:46
Svar #2

therese stjernberg

tack timo, jag visste inte.har endast ett foto ett kvinnonamn som ska vara min farmor och uppgiften om att farmors far skulle ha jobbat på wellamo.

2011-01-24, 19:40
Svar #3

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Therese:
 
S/S Wellamo II sjösattes 1898 för Finska Ångfartygs ab, trafikerade mest Hangö - Stockholm.  
1916 08 29. Strax efter klockan 17.00 stoppad av den tyska ubåten U 47, som skjuter varningsskott mot fartyget, nära Tankar fyr i utanför Yxpila. Alla 22 ombord tilläts lämna fartyget i livbåtar innan hon sköts i sank,klockan 18.40, av 16 skott från ubåtens kanoner, 9,5 sjömil NW tankar fyr
 
S/S Wellamo III byggdes och sjösattes 1927 för Finska Ångfartygs ab
Det har även funnits en s/s Wellamo I men den borde ha sålts till Tyskland före 1900.
 
Det borde ej vara omöjligt att få tag på listor över besättningar för dem som vet hur man hittar sådana.
 
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna