ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winberg, Mårten Eriksson * 1821 Vörå  (läst 1888 gånger)

2002-04-08, 17:25
läst 1888 gånger

Pia Östlund

Hej!
 
Jag söker uppgifter om Mårten Eriksson Winberg, född i januari 1821 i Vörå. Han flyttade till Djupvik, Holmsund, på 1870-talet tillsammans med sönerna Simon (min mors morfar), Mårten och Johan. Hans hustru hette Maria Simonsdotter Bertils, född 18/2 1815 i Vörå. Jag är tacksam för uppgifter även om henne.  
 
Med vänlig hälsning  
Pia Östlund

2002-04-08, 21:23
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Pia,
I HISKI:s kyrkböcker www.genealoga.fi och klicka på Svenska, välj Österbotten: Vörå och du kan söka efter anor. Jag har hittat följande:
Vigda 8.12.1844:
Trp.s Mårten Eriksson Ahlberg el. Winberg,Oxkangar
Pigan Maria Simonsdotter Bertils (gårdsnamn), Kofjoki
 
Född 24.1.1821 döpt 25.1.1821 Lålax: Mårten
Far: Torp. Erik Ahlberg
Mor:       Greta Eriksdotter 27 (år)
 
Född: 17.2.1815 döpt 19.2.1815 : Maria
Far: Bd.s Simon Mattsson, Bertils, Kofjoki
Mor: Maria Elofsdotter 24 (år)
 
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Mvh  
Berit Tjernberg

2002-04-08, 21:43
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående:
www.genealogia.fi> Svenska> Hiski Kyrkböcker> sökprogram för historieböcker>Österbotten(15 på kartan)>markera Vörå>Valda
Berit

2002-04-09, 18:42
Svar #3

Göran Fredriksson

Hej Pia!
 
Mårten Erikssons syster Maja Greta f. 1840 29/5 är min mormors mormor.  
Här följer några anor:
 
1.   Mårten Eriksson, f. 1821 24/1 i Lålax, Vörå
 
********************************I*****************************
 
2.   Erik Eriksson, torpare i Ahlberg, Oxkanger by, Vörå, f. 1794 14/7 i Ahlberg
      d. 1876 28/10. Gift 1819 14/5 i Vörå med
3.   Margareta Eriksdotter, f. 1793 21/3 i Hofman, Karvsor by, Vörå, d. 1874 1/10
 
*******************************II*****************************
 
4.   Erik Henriksson, torpare i Ahlberg, f. 1757 13/2, d. 1832 15/3.
Gift 1778 13/11 i Vörå med  
5.   Margareta Mikaelsdotter, f. 1760, d. 1813 17/7.
 
6.   Erik Mårtensson, bonde i Hofman, f. 1750 16/3 i Hofman, d. 1806 18/10
      Gift 1782 17/11 i Vörå med  
7.   Maria Jakobsdotter, f. 1754 2/9 i Bertils, Kaitsor by, Vörå, d. 1805 22/4.
 
Mvh
 
Göran Fredriksson

2002-04-10, 16:55
Svar #4

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Pia
Du kan även pröva den här sidan: www.qnet.fi/westside/discus/
Diskutera släktforskning i Österbotten
Mvh
       Berit

2002-04-19, 10:08
Svar #5

Anders Enges

Jag tror jag kan ha lite mer om både Bertils och Hofman.
 
Tag en titt på sidan:
http://www.bet.puv.fi/anders.enges/enges/
 
 
mvh
Anders

2012-10-06, 04:00
Svar #6

Utloggad Mikael Winberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-10-06, 04:10
    • Visa profil
Till Pia Östlund eller hennes släktingar som söker information om Mårten Eriksson Winberg som flyttade till Djupvik, Umeå, från Wörå, Finland, med sina söner Simon, Mårten och Johan.  
 
Hör av er.  
 
Pia, Din e-mail adress på Anbytarforum fungerar inte.
 
Simon Mårtensson Winberg är min farfarsfar. Simon Mårtensson Winberg är far till min farfar Hjalmar Edvin Winberg. Hjalmar är far till min far; Egon Dennis Alexander Winberg.  
 
Hjalmar Edvin Winberg var gift med Alma Maria Lundström, som jag tror kom från Sävar. De fick barnen Egon (min far), Almar, Alli, Allan och Asta.  
 
Simon Mårtensson Winberg var gift två gånger. Med första hustrun Maria Magdalena Nystedt fick han barnen: Maria Johanna,Anna Cathrina och Nils Oskar.  
 
Sonen Nils Oskar gifte sig med Selma Augusta Katarina Andersson och de fick barnen: Emmy Nikolina Augusta, Johan Alvar, Hilding Alexius, Emmy Magdalena,Hans Oskar Zelmer, Elin Karolina Josefina, Rut Alfhild Valdine, Alf Valdemar.
 
Med hustru nr. 2: Johanna Albertina Sjöman fick han barnen: Olof Albin, Henny Viktoria, Hjalmar Edvin (min farfar) och Johan Tyko. Jag har inte kunnat hitta andra uppgifter än födelsedatum för dessa barn. Beträffande barnen han fick i äktenskapet med sin första fru, så finns i vissa fall även dödsdatum. Beträffande min farfar Hjalmar, så dog han 1957 (tror jag, lätt kollat då jag många gånger besökt hans grav, första gången som fyraåring).
 
Simon Mårtensson Winberg fick 8 barn med sina två hustrur och jag skulle gärna vilja komma i kontakt med släktingar till dessa barn och Du, Pia, är en av dem. Vi har gemensamma rötter.
 
Jag är en av fyra barn till Egon Dennis Alexander Winberg. Egon gifte sig med Anne-Marie Andersson, min mor. Syskonskaran består av, undertecknad Mikael Winberg, Stefan Winberg, Ulrica Winberg och Tobias Winberg. Syskonen förtecknad i fallande skala i förhållande till ålder. Vi har alltid stavat Winberg med dubbel W, men i kyrkböckerna har detta W blivit V av någon outgrunderlig anledning.  
 
Mitt fullständiga namn är Mikael Dennis Winberg.
 
Jag bor och arbetar i Norrköping. Jag har en kollega i företaget som är vår platschef i Finland. Han är svensktalande och har sina rötter i finska Österbotten. Hans namn är Dan Mikael Winberg och han är gift med Gabriella von Post, vars släkt kommer från Wörå i Finland. En kommun som idag har cirka 2 500 invånare. Sannolikheten är stor för att både Dan Mikael Winberg och Gabriella von Post är släkt med både Dig och mig.
 
Jag har i min efterforskningar efter mina rötter genom min syster, Ulrica, fått kontakt med en släktforskare i Wörå, som uppger att han kan förse oss med mer information om släkten Mårtensson Winberg.  
 
Jag skulle vara jättetacksam om Du eller Dina släktingar ville höra av Dig, då vi uppenbarligen är släkt och vi kanske kunde företa gemensamma ansträngningar för att komma vidare med att finna våra rötter.
 
Ni kan nå mig via e-mail och efter erhållande av ett e-mail, så kan jag förse er med ytterligare kontaktuppgifter.
 
Med vänlig hälsning
 
Mikael Winberg
 
mikael.d.winberg (ät) telia.com
E-mailadressen modifierad för att motverka späm. Tag bort mellanslagen och byt ät med parentes mot @
Med vänliga hälsningar Moderator Finland 07.10.2012

2012-10-06, 04:10
Svar #7

Utloggad Mikael Winberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-10-06, 04:10
    • Visa profil
Till Berit Tjernberg. Du har som jag förstår det både erfarenhet från släktforskning samt information om min släkt, se min efterlysning av Pia Östlund med släktingar.
 
Skulle vara jättetacksam för om Du kunde höra av Dig till mig.
 
Med vänlig hälsning
 
Mikael Winberg
mikael.d.winberg (ät) telia.com
E-mailadressen modifierad för att motverka späm. Tag bort mellanslagen och byt ät med parentes mot @
Med vänliga hälsningar Moderator Finland 07.10.2012

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna