ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Österholm, Maria Gustafva * 1861_  (läst 897 gånger)

2007-03-03, 18:23
läst 897 gånger

Britt-Marie Isaksson

Hej
Jag har börja forska lite i min farfars släkt och behöver hjälp.  
 
Min farfars mor hetter Maria Gustafva och hon var född och uppvuxen i byn Gottböle, Närpes. Hennes far var Anders Österholm född 1820 och hennes mor var Anna Stina Jakobsdotter Norrgrann född 1831.
 
Min farfar började släktforska eftersom även hans far kom från Finland. Problemet är att jag har två namn på min farfarsfar, Isak Eriksson och Isak Eriksson.  
 
Finns det någon som vet något mer om Maria Gustafva?
 
När min farfar (Gottfrid Isaksson) besökte Gottböle (vet ej årtalet) så startade han en fond i Maria Gustafvas namn. Stipendiet skulle tillfalla den flitigaste eleven i Gottböle folkskola. Är även intresserad av om någon känner till denna fond.  
 
Hälsningar
Britt-Marie
Timrå, Sverige

2007-03-04, 08:40
Svar #1

Kerstin Thölix

Hej Britt-Marie!
 
Ta gärna kontakt med http://www.qnet.fi/westside/discus
 
MVH Kerstin

2007-03-04, 15:30
Svar #2

Britt-Marie Isaksson

Hej Kerstin.
 
Efter att jag hade skrivit efterlysningen hittade jag Westside så jag ska även skriva där. Hittade många inlägg om Gottböle där men jag hann inte läsa igenom alla.
 
Ha en bra dag!
 
Hälsningar
Britt-Marie

2007-03-04, 17:39
Svar #3

Henrik Mangs

Hej.
Har du födelsedata på Maria Gustava och hennes föräldrar.
 
Underlättar vid sökande i Födda böcker.

2007-03-05, 20:44
Svar #4

Britt-Marie Isaksson

Hej Henrik
Enl ett tidningsurklipp föddes Maria Gustafva 2.5.1861. Hennes far Anders Henrik Josefsson Österholm föddes 27.10.1820 och hennes mor Anna Stina Jakobsdotter Norrgrann föddes 11.10.1831. Modern dog 1867 och fadern gifte då om sig med Anna Stina Jakobsdotter.
 
Maria Gustafva flyttade till Alnö, Sverige 9.10.1886. Enl mina föräldrar kom även min farfarsfar från Finland, har efterforskat lite här i Timrå men enl de uppgifterna så var de ej gifta.  
 
Jag skulle gärna vilja ha mer uppgifter om Maria Gustafva för att på så vis kanske kunna forska mer om min farfarsfar. Är även intresserad av Maria Gustafvas far eftersom han kom (enl tidningsuppgiften) från Lappfjärd, min mor kommer därifrån.
 
Hälsningar
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna