ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förkortningar på yrken  (läst 2237 gånger)

2012-10-04, 20:03
läst 2237 gånger

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Jag har precis börjat släktforska i Finland men kan ingen finska. Jag undrar om någon vet vad följande förkortningar betyder: Taloll. och LKS samt TLN. Dessa står vid yrke. Jag söker efter min mormors pappa som var präst men hittade endast dessa förkortningar på den person jag tror är rätt person.

2012-10-04, 23:03
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Anna-Lena!
 
Hos Språkrådet - Institutet för språk ock folkminnen, finns en databas,  Lexin, http://lexin.nada.kth.se/lexin/ med ord på en rad olika språk. Under Inställningar kan du t ex bara välja förkortningar.  
 
Hoppas det kan vara till hjälp.
 
Mvh /Leif

2012-10-05, 08:29
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Taloll. bonde (säker uppgift)
TLN aldrig sett, men kunde vara en förkortning för talollinen (bonde)
LKS aldrig sett, men möjligen LäKSiäin (inhyses)
 
Var någonstans har du sett dessa och från vilken tid är de?

2012-10-05, 14:18
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-05-06, 21:06
    • Visa profil
Tack för de snabba uppgifterna. Förkortningarna har jag hittat då jag sökt i www.karjalatk.fi då min släkt kommer från Karelen. Uppgifterna är från omkring 1890-1910. (Karjalatk.fi är för övrigt en mycket bra databas). Tyvärr verkar det då vara fel person eftersom det betydde bonde och inte präst. Har problem att komma vidare då jag inte vet vad min mormors pappa hette och min mormor är född 1916 och det kommer jag ju inte åt pga datasekretessen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna