ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hinders i Folkärna socken  (läst 706 gånger)

2002-06-08, 14:47
läst 706 gånger

Eva Johnsdotter

Grels Hinders namn finns med i jordeboken från 1750. Hans son tycks vara Olof Grelsson, f. 1598.
De hör båda hemma i Grönkärna, Folkärna socken, och tycks vara en av byns första bönder.
Namnet Hinders låter märkligt. Har någon stött på
det tidigare? Kan det vara norskt? tyskt? holländskt? (Nära Åbo finns en plats som heter Hinders.)

2002-06-08, 23:09
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Eva!
Det är Henriks. I alla fall ursprungligen, kanske har det bildat ett släktnamn småningom - det vet jag inte. Men alltså, samma som Hindersson.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-01-06, 19:17
Svar #2

Vera Geiström

Jag har en förfader som heter Hinders Anders Andersson. Är Hinders ett gårdsnamn? Förmodligen Stora Tuna, Dalarna.
 
Undrar även om Bengs -Lina till exempel.
Är Bengs slarvord för Bengt eller är det gårdsnamn eller vad. Även det härrör från Dalarna och antagligen Stora Tuna.

2006-01-06, 21:18
Svar #3

Utloggad Ewa Bertram

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 09:05
    • Visa profil
Hej, jag har en Per Persson Andershinders född 1842 i Svärdsjö, har dessa någon anknytning kan man undra??
Mvh,Ewa

2007-02-15, 23:30
Svar #4

Jensine Granholm

Hej, min morfars mamma hette Johanna Hinders. När hon är född vet jag ej. Men hon gifte sig med Johan Gustavsson och tillsammans fick de 13 barn, varav ett dog innan 1års ålder.
 
Mvh, Jensine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna