ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sahlberg_  (läst 1117 gånger)

2005-03-10, 12:25
läst 1117 gånger

Toni Fridh

Jag är på jakt efter föräldrarna till Oskar Ferdinand Sahlberg född i Helsigfors stad. Tyvärr har inte Helsingfors ännu lagts in i Hiski-databasen...
 
Hans födelsedatum skall vara 29/12 1880.
 
Hoppas någon har svaret på min efterlysning.

2005-03-31, 09:31
Svar #1

Toni Fridh

Ett litet tillägg:
 
Jag har tagit del av en släktutredning rörande släkten Sahlberg (Släktbok; Ny följd, I:4) och börjar misstänka att Oskar Ferdinand Sahlberg var oä barn. Det finns två kvinnor som är intressanta:
 
* Johanna Maria Sahlberg (som grundade Sahlbergska skolan i Helsingfors). Hon var ogift, f. 28/2 1849 och död 28/4 1931.
 
* Toni Sahlberg, även hon ogift, f. 24/9 1857 och död 27/12 1944.
 
Finns det någon som kan tänkas ha några uppgifter om dessa kvinnor?

2009-12-12, 17:18
Svar #2

Helena Rohlin

Har inte så mycket, du kanske har fått tag på den info du ville ha men här kommier det jag har fått fram:
 
Johanna Maria Sahlberg fö 28/2 1849 i Yläne, Åbo län, som dotter till  Reinhold Ferdinand Sahlberg och hasn hustru Sofia Christina Brusin.
Reinhold Fredinand var födde i svenska församlingen i Åbo den 23/12 1812, döptes 3/1 1813 och dog 18/3 1875
Sofia Christina Brusin har jag inte kolat upp ännu.
Men då fadern heter Ferdinand så låter det som om det är Johanna som skulle vara modern till Oskar Ferdinand.
Lycka till!

2009-12-12, 17:38
Svar #3

Helena Rohlin

Ser nu på följande länk att Toni och Johanna Maria är systrar, så det behöver ju inte vara  
Johannas son.  
http://gw5.geneanet.org/index.php3?b=strang&lang=sv;p=johanna+maria;n=sahlberg

2018-09-21, 15:41
Svar #4

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej,

Min mormorsmor  Selma Johansdtr Eklöf 18621309 född på Yläne Nygård, ur dopboken:
Rå och Rörs Hemman eges af Med dr och Riddaren  Herr RJ Sahlberg , Selmas faddrar!  var husbondens döttrar Demoiselles Hedda Sofia och Amalia Karolina Sahlberg samt gårdsfogdens hustru Justina Andersdtr.   Tycker detta är märkligt när släkten till barnet bor nästgårds!  fader Johan Eklöf dräng,  varför är det  inga släktingar som brukligt är som faddrar?    Har dnatestat mig i Family Finder och har fått träff på en  person som är 2-3 cousin , kollar antavlan och hittar då träff på Sahlberg i hans antavla! Inga andra kopplingar hittar jag!  Jag tycker att dessa två saker är bestickande? Indicier!  Kan någon Sahlberg gjort pigan med barn? Är väl inte otänkbart?  Husbonden och pigor har blivit med barn förut!  Någon med  åsikt om detta ?   Hälsn . Cary

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna