ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Malmström född troligen 1862 grangärde,botnäset  (läst 1017 gånger)

2005-10-23, 23:47
läst 1017 gånger

Chicki Runnquist

Finns det någon som kan ge mig information om min mormors mor som hette Johanna Malmström och gifte sig med Jan Persson de fick 10 barn troligen födda i Botnäset i Sunnansjö-Grangärde ?
All information är av värde för mig om förädrar och syskon till Johanna och Jan
Vänligen
Chicki Runnquist
Dala-Floda

2005-10-24, 14:40
Svar #1

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Chicki!
 
Johanna Kristina Malmström föddes 1862-01-12 i Björndalen, Grangärde. Hennes mor var Anna Lisa Andersdotter född 1835-06-29 i Stora Älgberget, Säfsnäs. Någon far finns inte noterad i dopboken. Johanna har en syster Anna Maria Malmström född 1856-12-27 i Björndalen, Säfsnäs. Även för henne saknas uppgift om far. Det är inte säkert att de har samma far. Tvärtom antyder en notering i husförhörslängden Grangärde, AI:19D, sid. 101 att det är Anna Maria som förtjänar namnet Malmström. Namnet står nämligen inom parenteser efter hennes namn, men inte efter Johannas.
 
Johanna gifte sig 1888-10-06 med Näbb Jan Persson född 1852-04-01 Grangärde, Uvtjärnssveden. Hans föräldrar och syskon återfinns på sid. 79 i skriften ”Västansjö 500 år” utgiven av byalaget i Västansjö, Grangärde. Den bör ditt bibliotek kunna ta hem från Ludvika, Falun eller ev. Borlänge.
 
Med vänlig hälsning
 
Nils-Gunnar

2005-10-25, 14:53
Svar #2

Chicki Runnquist

Tack Nils-Gunnar
Var i Säfsen och Grangärde ligger Stora Älgberget och Björndalen Inte undra på att jag har haft sådan dragning till dessa byargenom åren.
Kan det vara så enkelt att Anna-Lisa Andersdotter varit piga eller så och fått barn med denna Malmström och därför förtjänar Anna-Maria att bära namnet.Fanns det någon Malmström  vid denna tidpunkt däromkring? Detta är ju rena spekulationer från min sida.Har du föräldrar på Anna-Lisa också så är jag jätte tacksam Jag kan inte med ord säga hur tacksam jag är Och framför allt hur spännande detta är.
Tack för tipset om boken Västansjö den kommer till vårt bibliotek på fredag
Tack än en gång
Mvh Chicki Runnquist

2005-10-26, 08:47
Svar #3

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Chicki!
 
Om du söker gårdar, byar m.m. rekommenderar jag att du använder Lantmäteriets KartSök och ortnamn på Internetadressen http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html. Välj i det här fallet Dalarna som län och Ludvika som kommun. Låt Namntyp vara. Ibland händer der att gården/torpet är öde och finns kvar endast som en stenhög. Då händer det att den/det redovisas som ett fornminne och berättar för dig var gården/torpet legat. Skriv sedan t.ex. Björndalen som Sökord. Låt Sökalternativ vara Exakt. Klicka på Sök. En kartbild visar var Björndalen ligger. I regel är skalan för liten för att man skall kunna placera in kartbilden i omgivningen. Ändra därför Terrängkartan till Översiktskartan. Då ser du Ulriksberg och vet var du är. Om inte, ändra till Sverigekartan. Vill du se var Älgberget ligger, gör på samma sätt med ett undantag. Skriver du bara Älgberget får du ingen träff. Skriver du Stora Älgberget går det bättre. En annan lösning är att ändra Exakt till Slutar med, då får du med både Stora och Lilla Älgberget.
 
Malmström måste du leta efter själv. Försök med Nya Prästhyttan i Grangärde och Ulriksberg i Säfsnäs. Träffar du på namnet vid rätt tidpunkt är det bara du som kan bedöma sannolikheten för att han är far till det ena eller båda Anna Lisas barn. Detsamma gäller föräldrarna till Anna Lisa. Genom att inte göra efterforskningarna själv, kan du gå miste om intressant information som en utomstående inte har tid att tolka eller ev. inte vill publicera för att den t.ex. kan uppfattas som vanhedrande.  
 
Därför lycka till med den fortsatta släktforskningen.
 
Med vänlig hälsning
 
Nils-Gunnar

2005-10-26, 16:42
Svar #4

Chicki Runnquist

Tack snälla du för informationen Du har varit till stor hjälp och jag har fått ett nytt intresse
Vänligen
Chicki Runnquist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna