ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En svensk sommar i Finland  (läst 1213 gånger)

2010-07-01, 12:18
läst 1213 gånger

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Hej! Jag vill göra reklam om detta program som nu sänds i finländsk TV (FST5). Ni i Sverige borde kunna se detta via http://arenan.yle.fi eller första avsnittet direkt här de andra avsnitten kommer efter hand som de sänds.
Detta kan intressera de som har rötter i Finland, programmet är ett underhållningsprogram som tar upp det faktum att ni i Sverige inte känner till oss finlandssvenskar.
 
Kim

2010-07-01, 13:16
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var ett trevligt program!

2010-07-01, 14:00
Svar #2

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Tack för den kommentaren.
Det lönar sig att söka sig till Medborgarplatsen i Stockholm på fredagar denna sommar.
Jag tror att denna serie kommer att ge många, det visste jag inte, åt släktforskare i Sverige och motivera dem att forska i rötterna häråt.
 
Kim
Som ej på nåt vis är inblandad i serien.

2010-07-01, 14:09
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag gillar den finlandssvenska humorn i programmet. Det är synd att vi inte får se mer finlandssvensk TV här (Strömsö går ju i alla fall). Likaså finlandssvensk litteratur som är en mycket fin bekantskap. Språket är ofta fantastiskt. Dialekterna skulle man också vilja veta mer om, en del är riktigt gammal svenska och helt oförståeliga för utomstående.
 
 
Chris
(som varit mycket i Finland som ung)
 
PS Nu har det ju kommit en del finsk historia på svenska, jag har letat mycket på Akademibokhandeln i Helsingfors, men alla intressanta böcker har varit på finska och där klarar jag bara titeln.
 
Tips på nyare böcker:
Villstrand Nils Erik: Riksdelen (om Finlands svenska historia)
Tarkiainen Kari: Sveriges österland
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-07-01 14:15)

2010-07-01, 16:27
Svar #4

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Vad anser ni om historien om Fredrik I och Hedvig Taube, finns det nåt belägg för antalet barn. (72 st!, 'kanske' ej dock med Hedvig..). Föddes månntro ett barn här, eller kom hon hit efter födseln, eller...
Källa: Guiden på Svartå slott / Svartå / Finland
 
Kim

2010-07-02, 08:44
Svar #5

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Nationalencyklopedin:
Vid 16 års ålder tilldrog sig Hedvig Taube den svenske kungen Fredrik I:s intresse, kallades 1732 till hovfröken och blev med sin familjs tillstånd kungens älskarinna.
 
Hon dog 12 år senare, 1744. Ett år innan hade hon blivit upphöjd till tyskt kejserligt riksgrevlig stånd och fick namnet von Hessenstein tillsammans med hennes två söner med Fredrik.
 
Någon har nog sluntit på tangentbordet och fått dit en 7:a före 2  
 
Det finns förresten en bok om deras förhållande Hedvig Taube en kunglig maitress tror jag titeln är, den kan finnas på antikvariat. Jag har haft den en gång i tiden men den gallrades ut vid en flyttning.
 
Rolf

2010-07-05, 07:52
Svar #6

Utloggad Götha Blomberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-14, 15:38
    • Visa profil
Hej Kim.
 
Svar till ditt inlägg den 1 juli.
Det är så sant som det är sagt.
Efter mina 60 år som jag varit bosatt här  
i Sverige har jag upptäckt att befolkningen inte vet
vad en finlandssvensk person är.
Hur jag än förklarar så heter det alltid, ja du är finne  
du kommer ju från Finland.
 
 
En stolt finlandssvensk

2010-07-29, 11:28
Svar #7

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Vill nu igen lyfta fram detta program.
Gårdagens 28/7 avsnitt är delvis filmat i Borgå var jag nu bor, medan föregående avsnitt är filmat i Hangö min födelsestad. I detta avsnitt övernattar man på Bengtskärs fyr. Här syns även Hangö udd från luften.  
 
Kim

2011-02-04, 09:43
Svar #8

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Nu kommer serien som repris här i finländsk tv, onsdagar på FST5. (Finlands svenska television).
 
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna