ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finsk skönhet ( Armi Kuusela )  (läst 1705 gånger)

2001-10-19, 22:11
läst 1705 gånger

Vivian Gustavsson

Kommer någon ihåg den vackra finska skönheten
Armi Kuusela? Hon var Miss Universum någon gång på 1950-talet. Vart kom hon ifrån och vilka var hennes rötter? Vart tog hon vägen?

2001-10-20, 07:01
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vivian,
Genom att söka med www.google.com på nätet, fann jag på några minuter följande:  
Armi Kuusela från Uleåborg. The first Miss Universe, Armi Kuusela of Finland won the crown in 1952 and married Virgilio Hilario of Tarlac the following year. Seventeen-year-old Armi Kuusela from Muhos, Finland. Kuusela - who held her title for less than a year - met affluent Filipino Virgilio Hilario at the 1952 International Exposition Festival in Manila early in her reign. They wed in February 1953, and once the
Miss became Mrs., she had to relinquish her crown. Kuusela and her husband raised five children in the Philippines. During that time, she also had a short film career. Shortly after her husband's death in 1975, Kuusela married Albert Williamson, a foreign-service officer from the United States.
Kuusela and her husband now live in southern California. Armi Helena Cayro Kuusela of Muhos Armi Kuusela was an 18-year-old, 5-foot-4 bundle of charm when she bested 29 other contestants from all over the world In 1953, Armi married Filipino industrialist Virgilio Hilario with whom she had five children. After Virgilio's death in 1977, she remarried an American and moved to La Holla, California. Armi, who's become a widow again,
occasionally visits Manila for business and pleasure.
Det fanns givetvis mycket mer. Om hennes rötter hittade jag dock inget.
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-20, 10:04
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej,  
 
Armi Kuuselas föräldrar hette Aarne Kuusela och Martta Kyrö. Båda hade emigrerat till Kanada där de träffade varandra och gifte sig i Ontario. Efter första barnets födelse flyttade de tillbaka till Finland, till Muhos. Där hade de ett bakeri, en butik och cafe och också en liten korvfabrik. Armi föddes 20.8.1934, hon var fjärde av familjens sex barn. Före Miss Universum -titeln hade hon haft som avsikt att studera gymnastik.
 
Mvh KE

2001-10-20, 13:47
Svar #3

Vivian Gustavsson

Tack för svar! Var det redan år 1952 hon blev skönhetsmiss.Hon gifte sig tidigt och då förstår jag varför hon snart försvann ut ur tidningsrubrikerna.
Tack för föräldrauppgifterna; fick därmed bekräftat att hon var av Kyrö-släkt.( även min ana) Ska försöka leta vidare. Vet någon om hennes antavla finns på finsk släktforskarsida?

2002-03-25, 14:21
Svar #4

teddy

Annars Kari-Pekka Kyrö från finska skidlandslaget,
han med dopingväskan är säkert din släkting också.
Vill du ha hans släktträd?

2002-03-27, 16:05
Svar #5

Lars Öhman

Armi Kuusela vistades en sommar i Sverige som barnflicka hos en moster till författarinnan Birgitta Stenberg. Detta nämns i Birgitta Stenbergs självbiografiska roman Kärlek i Europa, sid 11 - 16.  
 
Armi Kuusela vann som ovan nämnts år 1952 den allra första Miss Universumtävlingen, som därefter har utvecklats till det evenemang som anses ha världens största TV-publik.
 
mvh
Lars Öhman

2002-03-28, 15:40
Svar #6

Sara S-dotter

www.muhos.fi/armi/   : är en finsk sida med text (tyvärr enbart på finska) om Armi Kuusela och med lite bilder. Bl a små klickbara att förstora... och OJ hon var vacker!Mycket naturligt vacker utan att se svältfödd ut...utan att se opererad ut
Finsk skönhet som slår nutidens plastansikten!!

2004-03-11, 22:29
Svar #7

Josephine Holma

Hej! Jag är släkt med Armi Kuusela. Hon är min mormors kusin! Jag har ett fofografi av henne när hon återvände från tävlingen. Om någon är väldigt intresserad av Armis rötter så har jag en hel del rolig information. Hejdå!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna