ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frivilliga i Finland 1939-44  (läst 8215 gånger)

2000-10-30, 15:01
läst 8215 gånger

Lisbeth Dahlin

Hej!
 
Min farbror Erik Sigvard Dahlin var frivillig i SFK under Finska Vinterkriget 1939-1940. Jag söker nu någon som kan han känt honom eller har uppgifter om de svenska frivilliga.  
 
Fakta:
- bostadsort Borås
- född 1918
- SFK:nr 50
- senare också frivillig i Waffen-SS
- stupade i Kaukasus 1942
 
Tacksam för alla trådar!
Lisbeth Dahlin

2000-10-31, 13:29
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Uppgifter om de svenska frivilliga i de båda finsk/sovjetiska krigen (Vinterkriget och det s.k. Fortsättningskriget) finns i Krigsarkivet på Östermalm i Stockholm. Där finns alla bevarade anteckningar, inklusive befälens daganteckningar, m.m.
 
Inlägget editerat, kommentar borttagen. Moderator Finland 10.05.2011.

2000-10-31, 16:20
Svar #2

Ronny Johansson

Hej Jojje o Lisbeth !
 
Som sagt, så är det så att dåvarande Ryssland gjorde ett anfall på Finland Vintern 1939. Det är också riktigt att det blev ett fortsättningskrig 1941-1944. Men alla från Sverige var inte nazister. Detta är helt klarlagt.  
 
Även min frus pappa och hans bror stred i Finland. Brodern stupade. De var dock Finlänska medborgare. Den Svenska hjälpen var dock väl-kommen i Finland om man läser dess historia.
 
Jag har tittat i de Finska registren över stupade i Finland under dessa år. Där finns inte den Dahlen du beskriver inte med.
 
Jag är själv från Borås och har i våras varit på en Minnesstund i Arnäsholms Kapell utanför Borås.
 
Denna minnesstund var med medverkan av nu levande veteraner från dessa två krig. Både Svenska o i Sverige nu bosatta Finska veteraner . Minnesstund hålls varje år första helgen i Maj.  
 
För att hedra alla Svenska o Finska stupade.  
 
Så man måste vara mycket säker om man skall kalla
någon av dessa frivilla svenskar för nazist.
 
Jag har kontakter med Svenska Frivillig-föreningar i Sverige. Skall kolla lite om jag får napp ?
 
MVH Ronny

2000-10-31, 19:40
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Lisbeth Dahlin ställde på annat ställe en fråga om svenska frivilliga i finska vinterkriget (Anbytarforum: Landskap (efterlysningar m.m.): Västergötland: Efterlysningar: Svenska frivilliga i Finska Vinterkriget). Eftersom frågan inte har någon särskild koppling till Västergötland flyttar jag den hit.
 
Kanske kan detta vara något:
 
Svenska frivilliga i Finland 1939-1944 [utgiven av] Förbundet Svenska Finlandsfrivilliga; [redaktionsutskott: Sten Claëson ...].  
Stockholm: Militärhistoriska förl. 1989.  
517 s., ill., kartor, tab.; ISBN: 91-85266-46-9, Pris 270:00 (inb.)  
 
I Libris finns även tre recensioner av ovanstående arbete katalogiserade. Dessutom hittar man:
 
Edlund, Albin:  
Svenska marinens frivilliga i Finland 1939-1944 / sammanställning av Albin Edlund  
Karlskrona: Marinmusei vänner Abrahamson 1995.  
96 s., ill.;  ISBN: 91-87072-16-5, Pris 100:00.
 
Det finns ytterligare någon titel i Libris som kanske kan vara av intresse, och mer äldre trycksaker går säkert att finna i de gamla odatoriserade bibliotekskatalogerna. Oavsett det som Jojje Lintrup och Ronny Johansson påpekade (under den tidigare rubriken), finns det naturligtvis en risk att det till en inte obetydlig del rör sig om nazistiska publikationer.
 
http://www.libris.kb.se

2000-11-01, 00:27
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det sista påpekandet är mycket viktigt. Man har nämligen från nazistiskt håll ända sedan kriget glorifierat de svenska frivilligas insatser under de båda krigen. Därmed drar man med sig den majoritet som inte var nazister i en soppa som de aldrig skulle ha ställt sig bakom.
 
Min far deltog både i Vinterkriget och i Fortsättningskriget, och det var med avsky han mindes det mottagande han och hans vapenbröder fick då de återkom från Finland. Den svenska opinionen som skallat Finlands sak är vår! före kriget, utpekade och hånade sedan de unga pojkarna som gått på propagandan och ställt upp, för att vara nazister. Detta i ett land som alltid varit tyskvänligt, men som i krigets slutskede vänt kappan efter den nya vind som börjat blåsa...
 
I krigsarkivet har jag gått igenom alla de handlingar som finns kvar och som berör min far. Där finns alla anteckningsböckerna kvar, alla listorna, alla rapporter. Där fann jag också den korthuggna anteckningen om den lätta skada han råkade ut för, då han blev skjuten i nacken och i lungan, och höll på att mista livet, en sommardag vid Hangöfronten för nästan 60 år sedan.
 
Pappa lärde sig läxan. I fortsättningen var han så antimilitaristisk att vi barn inte ens fick gå med i Scouterna, fr.a. för att de bar uniform och marscherade i takt.

2000-11-01, 16:51
Svar #5

Ronny Johansson

Hej Jonas !
 
Jag instämmer med dej. Vi borde flytta denna diskussion till det du anger. Detta är ju en efter-lysning men har hamnat i fel forum.  
 
Det skulle ha funnits data med Födelsetid etc. så man kan på det viset hjälpa till med uppgifter om man har.  
 
Jag vill heller inte ha politik med i släkt-forskning. Men tyvärr så dyker det upp.  
 
Men jag håller på att ta reda på vem denne kille var.
 
MVH Ronny !

2000-11-01, 17:15
Svar #6

Ronny Johansson

Hej Jojje !
 
Jag håller med dej. Det var många Svenskar som blev lurade att ställa upp. Jag har tom. ex. på hot om avrättning om de inte gjorde så. Speciellt i krigets slutskede.  
 
Tyvärr så gjorde Lisbeth Dahlin en förfrågan ang. anh. saknad. i strid. Så är det för många andra svenskar också. Det finns trots allt många ätt-lingar i våra register vi saknar.  
 
Att han sedan tillhörde Vaffen-SS bör inte betyda som du säger att han var nazist. 90 % av dessa frivilla blev lurade att ställa upp. I Sverige som du säger var de ju ej heller välkommna. Helt rätt.
 
Jag har letat ett bra tag efter stupade i Finska Krigen 39-44.
 
De som i Finland var medborgare hade tyvärr inget att välja på. ÅK eller Krigsrätt.
 
Jag har i Finland pratat med många veteraner och alla instämmer i den avsky du beskriver. De vill inte gärna prata om detta. Att tänka på att hela Väst-kusten i Finland i princip är svensktalande.
 
De säjer alla samma sak. Aldrig igen !!!
 
 
MVH Ronny

2000-11-01, 17:44
Svar #7

Ronny Johansson

Hej igen Jojje !  
 
Jag glömde följande !
 
Min frus Far var en av de som fick lämna familj och allt. På 5 hela år fick han 2 veckors permission.  
 
Hela denna familj kom att formas av detta Krigs  h-e. Ingen att prata med. Barn som inte förstod.
 
Så har livet efter Freden format Finland. Det gäller trots allt att våga prata med de över-levande.  
De har ju trots allt en hel del att berätta om Krigets fasor.
 
Bla. Har vi i min frus pappas (Avliden) an-teckningar hittat  
notiser om Namn på sårade samt datum då han fört dessa sårade från Fronten. Det är dessa namn jag håller på att kolla upp vad det blev med dem.
 
Men som sagt Vi saknar dem Alla !
 
MVH RJ

2000-11-03, 17:51
Svar #8

Kirsti Ervola

Hej Lisbeth, du har redan fått goda råd och tips om litteratur; här ett par till:
 
Olsson, Kjell:
Till bröders hjälp. Gotländska frivilliga i Finland 1939-44 berättar. / Visby 1997
ISBN 91-85716-80-4
 
Falk, Gregor:
En krönika om F19. Den svenska frivilliga flygflottiljen i Finland osv.
Flyghistorisk revy 33
 
Handlingar rörande de svenska frivilliga under Vinterkriget 1939-1940 förvaras i Finlands krigsarkiv. Arkivets webbsidor är tillsvidare bara på finska, men e-postadressen är: sark@sota-arkisto.fi och postadressen: Sota-arkisto, PB 54, 00581 Helsingfors.  
 
M.v.h. KE

2000-11-03, 18:07
Svar #9

Kirsti Ervola

Ronny och Jojje! Jag har med intresse följt diskussionen, som Lisbeths fråga gav upphov till. Då det där tycks råda en viss förvirring beträffande begrepp och fakta, vågar jag lägga till några kommentarer:
 
- De svenska frivilliga i Finlands fortsättningskrig åren 1941 - 44 stred i den Finska försvarsmaktens led, inte den tyska, och hade ingenting med tyskarnas Waffen-SS att göra.
 
- De frivilliga som tyskarna rekryterade till sin Waffen-SS från de nordiska länderna, sändes till fronter bl.a. i södra delar av Sovjetunionen, liksom Kaukasus-bergen där också Erik Sigvard Dahlin stupade.
 
- Databasen i  //tietokannat.mil.fi/  innehåller uppgifter om över 94 000 stupade i de FINSKA krigen mellan åren 1939 och 1945. Den har INTE uppgifter över svenska SS-män, som alltså INTE stred på den Finska fronten.
 
- Det är en annan sak, att om man stämplar som nazister alla som frivilligt anslöt sig till tyskarnas SS, drar man alla över en kam. I många fall rörde det sig om skolpojkar, som knappast hade några medvetna ideologiska skäl, utan föll för den - mycket skickliga - tyska rekryteringspropagandan. Hurudan en återvändande SS-mans världsåskådning sedan var, är en annan fråga.
 
- Som naturligt är, rådde det i Finland under krigstiden allmän värnplikt för landets medborgare, oavsett vad ens modersmål var. Krigets fasor mötte lika väl finsk- som svenskspråkiga finländare.
 
Att de från Finland återvändande frivilliga i Sverige blev bemötta som nazister, var nytt för mig. Det låter verkligen illa och orättvist. Min uppfattning är, att de stred för Finland, inte för Hitlers ideologi.
 
M.v.h. KE

2000-11-03, 18:37
Svar #10

Ronny Johansson

Hej Kirsti !
 
Just i den databas du angav tietokannat.mil.fi fann jag min frus broder. Med alla uppgifter. Vidare så har han i släkten angivits som saknad stupad i strid. Men platsen var okänd. Nu vet vi också ,via en finsk bok som beskriver detta regemente, hela historien om hur det gick till.
 
Men trots allt , så var det så på många platser i Sverige , att de hemkommna från fronten var nazister enligt den då vända kappan i Sverige. Numer var det ju Väst som gällde.
 
Men inget annat land anföll ju Finland heller, ty detta land stod ju helt ensamt.
 
Vi har i alla fall hittat en av min frus pappas bröder.
Tack vare de som bevarar vår historia. Hur fel den än kan te sej för många !
 
MVH Ronny

2000-11-07, 16:27
Svar #11

Lisbeth Dahlin

Jag tackar för konstruktiv hjälp att få reda på mera.
 
Jag ber om ursäkt om detta hamnade fel. Detta är mitt första inlägg och jag har lite svårt att veta var jag skulle ha skrivit. För mig är detta en efterlysning om det finns fler nu levande som var med i Vinterkriget.
 
Inlägget editerat, kommentar borttagen. Moderator Finland 10.05.2011.

2000-11-07, 16:40
Svar #12

Lisbeth Dahlin

Tack för alla litteraturtips! Ska studeras...
 
Jag har en hel del information om Erik redan, men det finns en del hål att fylla...  
 
Min avsikt var att undersöka om det finns någon i livet som kommer ihåg Erik, och tänkte då i första hand att någon kanske kände honom från hemtrakterna.
 
Jag kommer så småningom att publicera hela hans historia - d v s det jag får fram - på min webbplats, men den blir inte officiell förrän fler fakta kontrollerats.
 
Jag kan också tipsa om några webbplatser - www.svenskafrivilliga.com samt www.skalman.nu. Mycket fakta om Finska Vinterkriget samt Andra Världskriget.
 
Inlägget editerat, kommentar borttagen. Moderator Finland 10.05.2011.

2000-11-07, 20:54
Svar #13

Ronny Johansson

Hej Lisbeth !
Nej Egentligen var det inte fel. Men om din Efterlysning hade omfattat Födelsetid samt ort, så hade det sett lite annorlunda ut.  
 
Jag har varit i kontakt med den Frivillig-förening som verkade i Borås. Där är han inte känd.
 
Men det finns förmodligen en massa släkt här i detta område som bär samma efernamn. Dahlin. Alt. sedan omstavat till Dahle'n.
 
Men kom tillbaka med korrekt födelsetid på den du söker så blir det lättare att hitta.
 
MVH Ronny
 
Inlägget editerat, kommentar borttagen. Moderator Finland 10.05.2011.

2000-11-09, 12:47
Svar #14

Gerd Vinge

Hej Lisbeth,
jag vill hänvisa dig till en fantastisk hemsida om de svenska frivilliga under vinterkriget och fortsättningskriget.www.svenskafrivilliga.com
 
Där finns också ett frågeforum där jag fått mycket hjälp angående min pappa som var med i vinterkriget och fortsättningskriget.
 
Vänliga hälsningar
Gerd Vinge

2000-11-10, 19:46
Svar #15

Ronny Johansson

Hej Lisbeth Dahlin !
 
I och med detta inlägg lämnar jag detta ämne. Vi har ju trots allt alla som är intresserade av att spara fakta, att bara tacka för det jättearbete de gjort för att spara fakta.  
 
Lycka till Lisbeth.Jag fann våra kära och nära bortgångna.  
 
Via de tips som kom in !
 
 
MVH Ronny
 
Inlägget editerat, kommentar borttagen. Moderator Finland 10.05.2011.

2000-11-13, 16:58
Svar #16

Ronny Johanssson

Hej Lisbeht !
 
Vidare uppgifter ang. Denna Erik Dahlin finns att hämta under följande IT-adress.
 
wwww.skalman.nu/third-reich/ss-swe-dahlin.htm
 
Som vi i detta dokument kan vi se att Erik var född1918. Hans föräldrar gifte sej 1919. Genom detta vet vi att Erik hade två yngre bröder.
 
Eriks fader dog 1927 och modern uppfostrade barnen ensam.
 
Erik var fosterbarn hos sin Ouncle  på 1930-talet
där han var Tennsmed. Han blev dock Far till tre barn med två kvinnor. Utanför Äktenskap.
 
Det är också sant att han deltog i Finska Vinterkriget. Där han blev sårad. Han blev sänd till Bastuträsk i Sverige .  
 
Tydligen så valde han att åka tillbaka via Norge. Där blev han arresterad. Han valde att som fri-villig (Kanske med våld) att åka tillbaka med Vapentillhörighet Waffen-SS
 
Som ev. Säker uppgift är att Erik stupade i aktion
1942-ä08-01 vid Jegorlykskaja i Wiking Division SS
 
De blev där attackerade av Sovjet Air-Force.
 
Det sägs också att denne Erik Dahlin var Communist
Men trots allt var han en Äventyrens Man
 
Med särkilt tack till Lisbeht Dahlin. Enl. Källa!
 
MVH Ronny Johansson

2000-11-15, 10:47
Svar #17

Lisbeth Dahlin

För att klargöra.
 
www.skalman.nu känner jag till och uppgifterna är delvis från mig, det stämmer.  
 
Urpsrunget till min fråga i Anbytarforum var inte att reda ut mer om Eriks fakta utan att försöka få fram om det idag finns några som då kände Erik.
 
Med detta anser jag frågan uttömd.
 
/Lisbeth Dahlin

2000-11-15, 12:47
Svar #18

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Lisbeth!
 
I Bosse Schöns bok Svenskarna som stred för Hitler, ISBN:91-7588-207-8, kanske du kan hitta något. Den går säkert att få tag i via bibliotek. Ett TV-program med samma titel visades tidigare i år (har glömt när) och där intervjuades flera av dom som var med. Den vägen kanske du kan komma i kontakt med någon som kände Erik.
 
Mvh//
Lotta

2001-01-19, 20:51
Svar #19

Bengt Östbom

Hej!
En förmodad halvbror till min farfar, sägs ha stupat som svensk frivillig i Finland 1939-1944.
Hans namn: Bertil Kreuz, född 24/4 1915, troligen uppväxt i Munksund utanför Piteå. Kan någon hjälpa mig att spåra denna uppgift?
Hälsningar
Bengt Östbom, Lycksele

2001-01-19, 22:30
Svar #20

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej! Titta här:
http://tietokannat.mil.fi/index_sv.html
Det är en databas över stupade i de finska krigen 1939-1945. Jag hittade inte Bertil Kreuz, men jag vet inte om de svenska frivilliga är med. Du kanske kan kontakta finska krigsarkivet?!
 
/Anneli

2001-01-20, 09:58
Svar #21

Kirsti Ervola

Hej Bengt, du hittar databasen med svenska frivilliga i den fina websidan www.svenskafrivilliga.com (som Gerd Vinge har nämnt i sitt inlägg den 9. november 2000 - se ovan). Bertil Kreuz finns inte med.
 
Med vänlig hälsning, KE

2001-02-03, 22:59
Svar #22

Lena Lantz

Hej
 
Jag undrar om någon vet var man kan få tag på uppgifter om personer som var med i Finska vinterkriget?
Det kanske mer är en bekräftelse om personen var med i kriget eller inte.
 
Skulle vara mycket tacksam för svar.
Mvh/Lena

2001-02-04, 01:12
Svar #23

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,  
 
Här kan du i alla fall få fram dom som stupade i kriget.
 
http://tietokannat.mil.fi/index_sv.html
 
mvh
Lena

2001-02-04, 09:16
Svar #24

Kirsti Ervola

Hej Lena, du hittar en databas över svenska frivilliga i den fina websajten www.svenskafrivilliga.com.
 
M.v.h. KE

2001-02-22, 16:21
Svar #25

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
hej.  
min mormors kusin stupade 1941 på hangö- fronten.
jag har några foto på honom och hans vänner men hur ska jag få reda på vilka dessa är? har också tittat i boken om hangö- fronten från 1941/42 men där står inga namn på de som är med på bilderna.  
tacksam för tips.
May the Force be with you.

2001-10-16, 17:51
Svar #26

Ronny Johansson

Hej Anna Martinsson
 
För att du skall få hjälp i Ditt problem måste du ha Fullständigt namn samt Födelsetid. Gärna också aktuell bostadsort vid inryckning till Militärtj.
Kolla med dina anh. om det finns någon som har hans Militärbok. Den säger allt, och har hjälpt oss.
 
Det finns ett antal böcker samt databaser som är öppna för sökning. Även vi söker fortfarande uppgifter ang. de som våra Nära anhöriga förlorat i dessa gräsliga Krig.
 
Men kom igen med Namn och Födelsedata på den du söker så skall jag försöka tipsa dej vart du skall vända dej.
 
MVH Ronny Johansson

2001-10-16, 18:24
Svar #27

Rony Johansson

Till Alla som läser detta inlägg !
Inkl. Lisbeth Dahlin. För att slutföra denna disk.
 
Lisbeth Dahlin har gjort ett jättestort arbete med efterforskningar av sin anhörige Erik Dahlin.
 
I Borås Tidning 2001-10-14 finns två st. helsidor som beskriver Lisbeths arbete. Se www.bt.se Sök ovan datum. Beställ gärna ett ex. av denna artickel. För den som är intresserad ?
 
Detta var en mycket intressant artickel kring denna mans liv. Lisbeth har ju rätt.  
 
De var ju äventyrare men fick också släppa livet till som insats. Så blev det med Dahlin. Han stupade !
 
Som alla vet så stred ju Finland på vinnande sida efter det stora nederlaget ? Vinterkriget 1939-1940
 
Att kalla de Frivillga för Nazister är helt fel. Se hela historien kring denna tid.  
 
De ville hjälpa till att försvara friheten. Kan ej jämföras med 2001. Nu gäller andra förbehåll.
 
Det var bara så att även jag blev intresserad av denna Man,  Erik Dahlin. Ett människo-öde !
 
Tyvärr blev även nuvarande Skandinavien indragen mot att slåss mot anfallande makt.  
 
Men lite Tvetydigt. Se Norge och Danmark. Sverige var ju så kallat Neutralt.  
 
Norge samt Danmark mot dåvarande Tyskland. Finland mot Ryssland
 
Även min Frus Pappa och hans bröder blev inkallade och slogs med Tyska Krigsmän vid sin sida i detta fasansfulla krig. Finland blev ju över-fallet av dåvarande Ryssland.
 
Det Lustiga med detta som Lisbeth Dahlin gjort är att jag upptäcker via denna tidningsartickel att vi bor i samma stad. Borås !!
 
Lycka till Lisbeth !
__________________________________________________
Ronny Johansson (Forskar i Finl. Vinterkrig,Forts.Krig. samt Släktträd Finland.
Tidig historia Jaako Illka samt Flemming  Finland
__________________________________________________
 
MVH Ronny Johansson

2001-11-01, 15:36
Svar #28

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
hej Ronny
MIn släkting hette Per-sigurd linderberg och var född 16/6 1920. Han bodde i Tornby,Styrestad fs, norrköping och i Ignaberga fs, kristianstad. Han är begravd i Ignaberga.
jag har kollat med krigsarkivet och fått hans ansökan till sv. friv. Han antogs 3/7 41 som nr 284.han blev skjuten i Hangö 12/11 och dog samma dag. hantillhörde ortsgrupp Sveaborg och var fältväbel.
jag har inte fått tag på hans militärbok än men jag letar.  var kan man mer få reda på uppgifter om min släkting?
mvh anna
May the Force be with you.

2002-08-15, 15:26
Svar #29

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tack, Kirsti Ervola! Instämmer fullkomligt.
 
HS

2003-01-07, 18:44
Svar #30

Lena Lantz

Hej Lena och Kirsti!!!
 
Jag får tacka jätte mycket för de adresser ni gav mig. Ska försöka hitta det jag söker, men hittills har jag gått bet i mitt sökande.
Jag har tyvärr legat nere med mitt sökande här på rötter en längre tid.
Men jag får väl komma igång igen nu.
 
Mvh/Lena

2003-01-22, 14:41
Svar #31

andreasholmberg

Hej
 
Till Anna Martinsson rörande Linderberg,Per-Sigurd.
 
På sidan www.svenskafrivilliga.com finns där en databas. Om du söker i denna finns Linderberg med. Jag skulle vara mycket tacksam om du känner till något utöver den informationen som finns i databasen.
 
Vidare så lär det finnas mer handlingar angående honom på Krigsarkivet i Stockholm.  
 
Mvh
Andreas Holmberg

2003-08-31, 20:57
Svar #32

Marie Johansson

Hej!
Intressanta diskussioner här och många bra tips på bl.a websidor.
Lars Ove Ragnvald Sjöholm, född 15/5 1920 i Eskilstorp, var med som frivillig under finska vinterkriget. Jag har fått en del papper från Krigsarkivet i Stockholm men förutom dessa papper vet vi ingenting om själva livet som soldat i Finland. Under sin livstid pratade Ove inte om detta en enda gång, aldrig ett knyst. Han var inte så länge i Finland, från 14/1 1940 till 27/3 1940. 17/3 blev han inlagd på Bastuträsk Sjukhus för ryggbesvär och åkte alltså hem 10 dagar senare. Var kan dessa patientjournaler finnas nu?
Ove var sergeant i Grupp III Tross och hade tydligen med underhåll att göra.Vad sysslade de med? Var de liksom utanför kriget eller befann de sig också mitt under fallande bomber och eld?
Var kan man få veta vart han kom när han kom till Finland och varifrån han avreste när han skulle hem?
Jag tycker detta är väldigt intressant och tar tacksamt emot alla svar och spekulationer ni har.
Tack!
Marie Johansson
Trelleborg

2004-02-01, 20:42
Svar #33

andreas

Marie!
 
De uppgifter du söker bör finnas på krigsarkivet. varje frivillig i SFK hade ett eget register kort och dessa finns på krigsarkivet. Frivilligkårens arkiv borde innehålla all denna informationen.  
 
Frivilligkåren bestod av tre grupper I,II och III. I och II deltog i striderna vid Märkäjärvi medan III grupp aldrig hann fram till fronten innan fredsslutet. Jag rekommenderar dig att låna Svenska Frivilliga i Finland 1939-44 där står mer.
 
Mvh
Andreas
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-02-12, 17:35
Svar #34

Fredrik Gref

Hej.. Jag letar efter uppgifter om släktingar  (från min mammas sida) som deltog i finska vinterkriget.. Har letat på denna sidan http://tietokannat.mil.fi/index_sv.html men man  måste ju tydligen har mer uppgifter än efternamn för o kunna leta.. Har nästan ingen som helst information att tillgå sedan innan.. De ända jag vet är att min Morfar stred i kriget o blev sårad.. Hans namn var (numera avliden) Karl Gref efternamnet är ovanligt därför tycker jag jag inte de vore svårt o hitta.. Vid den tiden bodde största delen släkten i Finland men flyttade efter kriget till sverige.. Ingen idag levande släkting har intresserat sig för detta och de enda jag får reda på är vad dom tror sig komma ihåg dock absolut inget av värde tyvärr.. Har ni något enkelt tips på hur jag ska kunna hitta nått? Mvh Fredrik Gref

2004-02-12, 19:19
Svar #35

Peter Karlsson (Peterk)

F och V var ju förr utbytbara, så kanske även stavningen Grew går bra..
 
Det finns ju via den länk du prövat en Karl Oskar Grew, född 17/12 1900 i Korsholm (Mustasaari) och stupad 9/3 1940 - han var korpral och hade svenska som modersmål, men något mer, inklusive förband och så, får du om du söker upp honom där, skriver man gre* samt ka* får man upp några personer, sedan verkar det inte gå att klicka sig dit, utan man får söka på grew direkt - då får du upp hela hans post.
 
Om nu detta är rätt man återstår förstås att se; men namnet är ju i princip detsamma..

2004-02-13, 14:42
Svar #36

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Andreas holmberg om du ser detta....
Lessen att jag ej svarat tidigare.
Mer uppgifter har jag om Per- Sigurd linderberg för att min mormor som fortfarande lever berättar nästan dagligen om honom. Jag vet att han balsamerades innan de skickade hem honom och hans uppväxt har jag också mycket om. Jag har studerat både svenskafrivilliga (databas och bok)och krigsarkivet. är det nåt speciellt du tänker på som inte finns i databasen som du vill ha reda på så ta kontakt med mig
mvh anna
polara1se@yahoo.se
May the Force be with you.

2004-04-30, 20:12
Svar #37

Mikael Svensson

Hej alla,
Har en seriös förfrågan: Finns här någon som känner till något om finlandsfrivillige Yngve (Nils Eugen) Nilsson från Småland som stupade under fortsättningskriget?
Tacksam för svar
 
Vänliga hälsningar Mikael

2004-04-30, 20:55
Svar #38

Kjell Arnesson (Delphinus)


2004-05-07, 21:09
Svar #39

Susanna Bergman

I Hangö finns det numera ett museum som drivs av veteraner. Det och en nybyggd korsu ligger precis där fronten gick i Lappvik. För övrigt kan man än i denna dag se spåren efter de gamla skyttegravarna osv. Även tankshinder finns kvar.
Kanhända kan de ge mer info om de svenska frivilliga som befann sig där.  
Frontmuseet, Lappvik, Hangö.  
Tyvärr har jag ingen mer exakt adress el dyl.

2004-07-12, 22:23
Svar #40

Marie-Louise Antell

Du hittar uppgifter om Frontmuséet i Lappvik på adressen www.hango.fi/tourism/index.php?page=36& selected=31&language=swe, hälsar Malou, vars rikssvenske far tjänstgjorde som frivillig vid östfronten som läkare och mor tjänstgjorde som tandläkare vid samma front under krigen.
Min mors släkt har sedan flere släktled varit ägare till Lappvik, dvs. rusthållet Borgars-Draget.

2004-07-12, 22:24
Svar #41

Marie-Louise Antell

Du hittar uppgifter om Frontmuseet i Lappvik på www.hango.fi/tourism/index.php?page=36& selected=31&language=swe (- 30k)
hälsar Malou, som har en rikssvensk far som deltog i krigen som läkare vid östfronten och var nära stationerad till min finlandssvenska mor, som tjänstgjorde i krigen som tandläkare. Lappvik tillhör min mors släkt sedan flere släktled.
Har ni fösökt få uppgifter om stupade från den finska försvarsmakten?

2004-07-22, 19:36
Svar #42

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Nilsson, Yngve Eug?n - byggnadsarbetare född den 7 nov 1903 i Oskarshamn, var bosatt i Stockholm.  
Han var frivillig och tillhörde JR 13 (Infanteriregem 13), var översergeant. Han sårades svårt den 22 juni 1944 i Vierumäki på Karelska näset och avled den 24 juni 1944. Han dog ombord på sjuktåg nr 2 under transport till sjukhus.
 
Jordfästningen skeddde den 14 juli i Malms kapell på Helsingfors norra begravningsplats med gravsättning på Malms kyrkogård. Gravplatsen är hjältegrav, kvarter 71, linje 15, nummer 292 B.

2021-09-12, 15:52
Svar #43

Utloggad Greger Ordenius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-07-01, 18:25
    • Visa profil
Hej
Jag är medveten om att den här tråden är gammal (15 år gammal) men jag är intresserad av ta reda på om anhörig deltog som frivillig i Finland. Länken till http://svenskafrivilliga.com/ finns det många referenser till i tråden, men Norton vill inte dirigera mig dit pga "Farlig Websida Blockerad". Finns det annan site som tillhandahåller motsvarande info

Undrar
Greger

2023-07-28, 11:08
Svar #44

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10505
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:55
    • Visa profil
    • Gensvaret
Angående registerkorten för Svenska Frivilligbataljonen och Svenska Frivilligkompaniet,se här:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=142433.msg1654120#msg1654120

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna