ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjökaptener / kofferdikaptener  (läst 642 gånger)

2002-10-25, 10:39
läst 642 gånger

Gita Wiklund

Hej,
 
I min släkt har jag hittat en man som benämns sjökapten och en kofferdikapten (båda Helsingfors 1800-tal efternamn: Kåhlman). Jag antar att sjökapten kan vara något annat än kofferdikapten?
Iallafall undrar jag om någon vet vart jag kan vända mig för att få veta mer om dessa kaptener. Finns det några intressanta register över kaptener?
 
Tacksam för alla möjliga tips.

2002-10-26, 00:29
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

I den mån du behöver veta närmare om skillnaden på sjökaptener och kofferdikaptener (samt kanske även få närmare upplysningar) så finns fylliga diskussioner om båda dessa under rubriken Yrken.. (Sjökapten & Kofferdikapten)

2002-10-26, 09:40
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Gita,
 
Med sökprogrammet HisKi-kyrkböcker i //www.genealogia.fi får Du en del träffar med familjen Kåhlman i Helsingfors. Annars, man utreder sjökaptensfamiljer precis som alla andra, t.ex. genom att beställa utdrag från kyrkböckerna. Svaret kan dröja.  
 
Helsingfors kyrkliga samfällighet
Centralregistret
3 linje 22
00530 Helsingfors.
 
Arkivet av Helsingfors Sjömanshus 1759 - 1937 kan studeras i Helsingfors Stadsarkiv, PB 5512, 00099 Helsingfors stad, e-post: kaupunginarkisto@hel.fi. Arkivet innehåller uppgifter om handelsfartyg och deras besättning.
 
Mvh Kirsti Ervola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna