ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Larsmo / Luoto  (läst 977 gånger)

2004-03-10, 19:27
läst 977 gånger

Salome Viklund gift Hedlund

Larsmo kommun - Anders Vicklund - dog i New York 1913  
 
 
Kan någon hjälpa mig. Jag blir glad för varje tips som jag får.
 
- Här är lite data om min morfars bror som emigrerade till USA.  Född i Larsmo 14 mars 1871, död i New York 19 mars 1913. Han hette Anders i förnamn och som efternamn i varje fall när han dog hette han Vicklund. Troligtvis hette han något med Johansson Björn när han först kom till USA. Han hade åtminstone 1 son och hans hustru var från Nykarleby (Österbotten). Anders jobbade som redaktör för en tidning för emigranter antingen hette den finsk amerikanaren  eller svensk amerikanaren och dessutom jobbade han med den s.k.Runebergsordern. Vad som vore intressant att få veta är om det finns någon eller några ättlingar till denne Anders.
 
Min adress är  
Salome Hedlund, Ytterbyn 15, 711 94 Lindesberg
 
Hälsningar Salome född Viklund - gift Hedlund i Lindesberg Sverige; 64 år

2004-03-13, 23:29
Svar #1

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Hej Salome! Svenska Amerikanaren utkom i Chicago, medan Finska Amerikanaren var en veckotidning som utkom i Brooklyn, New York. I och med att Anders dog i New York den 19 mars 1913 är det väl troligt att han arbetade på den senare tidningen.
 
Med vänliga hälsningar
Harri Blomberg

2005-10-14, 11:49
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Eva, född 1882 i Larsmo, Jakobstad, Finland var gift med min gammelfarbror Herman. Jag har scannade kopior av brev och foton som hennes familj skickade till henne i USA mellan ungefär 1910 och 1970. Nu söker jag kontakt med någon som är intresserad av dem.
 
Eva och Herman Andersson gifte sig i Bisbee, Arizona 1913, och fick dottern Agnes samma år. I födelseattesten står Johnson som Evas flicknamn. I brev från Evas föräldrar skriver hennes far under med Jansson, eller ibland Jansson Holm – inget förnamn. Fadern var född omkring 1852. Modern hette Maia eller Maria.  
 
Eva emigrerade omkring 1903. Större delen av sitt liv bodde hon i Kalifornien, i Randsburg och i Barstow.
 
Hon hade flera syskon och många syskonbarn.
Anna Björk (Sandvik?) var en syster som bodde kvar i hemtrakten. Hon hade 8 barn.  
Brodern Wictor (vet inte vilket efternamn han använde) tycks också ha bott kvar i närheten av Larsmo. Även han hade barn.
Joel Holm var också bror till Eva, han hade minst 3 barn, och flyttade till Helsingfors på 30- eller 40-talet. Jag tror hans dotter hette Doris Cavonius och bodde på Risviksvägen 5B Drumso Helsingfors år 1957. Hennes bröder hette Caj och Claes. Bröderna hade barn 1957.
Emil Holm blev änkling tidigt, hade två barn födda i Finland; Telma född 1905 och Lars Holmes född 1907. Emil emigrerade 1907, reste först till en svåger som hette Lars R? i Salt Lake, Utah. Tycks därefter ha varit tillbaka i Finland en tid, men bodde från 1913 i Galveston, Texas. Hans barn kom till USA 1920, de hade bott hos någon som hette Karl Grön, Elanders Gård, Lovisa, och de reste tillsammans med en 28-årig kvinna som hette Ester Grön. Båda barnen bodde senare i New York. Lars gifte sig med en svensk flicka som hette Edit. Han omkom i strid under andra världskriget. Thelma gifte sig två gånger, andra gången med en svensk som hette C Algot  Lindgren. De bodde på 80th street, Niagara Falls, New York. Senare, 1964, bodde de på Sorgatan 5H i Alvesta, Sverige, och ännu senare med postlådeadress 256 Gemla. Eventuellt hade hon döttrar Ellen och Elsa.
 
Det finns fler syskonbarn, bl a  Ida, Mia och Ingrid.
 
Jag har materialet. Jag delar det gärna med den som finner intresse i det.
Hälsningar,
Britt Börjesson

2006-04-05, 15:02
Svar #3

christer westergård

Hej Salome
Ett bra ställe att fråga om personer i Amerika
är http://www.sfhs.eget.net Du kan även fråga på svenska om du så önskar.
 
                      Mvh Christer Westergård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna