ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Le Conte  (läst 826 gånger)

2003-06-25, 16:21
läst 826 gånger

Helena Johansson

Hej,
Jag söker uppgifter om en person som hette Ren? Le Conte. Han kom till Stockholm år 1664 och ska ha varit ryttmästare i fransk tjänst. Han gifte sig med Rebecka Daldorff. Deras son Reinhold (Ren?)blev adlad Fägerhierta, och mer om denna släkt finns att läsa i Elgenstiernas ättartavlor.
Det finns dock inte mer information i ättartavlorna angående Ren? Le Conte, hans anor osv. Hur bär man sig åt för att spåra hans anor i Frankrike? Jag hittade en länk på internet när jag slog in sökorden Ren? Le Conte och hittade en sida som verkar handla om fransk historia, och där namnet Ren? Le Conte finns med. Tyvärr är sidan på franska och jag kan därför inte förstå vad det handlar om. Jag skulle vara tacksam om någon kunde göra en kort sammanfattning av vad det handlar om, i synnerhet sammanhanget där namnet Le Conte förekommer.
 
Här är länken:
 
http://perso.wanadoo.fr/damien.rauline/Caumont/publies2.htm
 
Mvh
Helena

2003-06-25, 18:27
Svar #1

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Helena,
 
Författaren har glömt ett e i förnamnet eftersom det hanldar om en d?moiselle som gifte sig 1666 med Jacques de Caumont. Sidan hänvisar till släkten de Caumont i Normandie.
 
m v h
 
Per

2004-04-25, 16:41
Svar #2

Helena Johansson

Hej!
Jag har tidigare gjort ett inlägg (se ovan) angående en ryttmästare i fransk tjänst. Han hette Ren? Le Conte, och kom till Sverige 1664.
Detta är allt som framgår om hans ursprung i Svenska adelns ättartavlor av Elgenstierna.
Vet någon hur jag kan få mer info om denne person?
Finns det militära rullor i Frankrike från denna tid? Jag kan ingen franska, vilket kanske krånglar till det hela.

2004-04-25, 19:03
Svar #3

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Pröva: Les Archives de l?Arm?e de Terre, Vieux-Fort, Ch?teau de Vincennes, 94300 Vincennes. Har du tur finns han med i deras kartotek. Engelska språket förstår de säkert.

2008-12-29, 18:53
Svar #4

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej, Hur kan jag hitta mer information om René Le Conte, som var stamfader för adliga ätten Fägerhierta? Enligt Elgenstiernas adelskalender kom denne René Le Conte till Stockholm år 1664 och blev borgare och traktör på Kungsholmen. Han ska ha varit född i Frankrike och varit ryttmästare i fransk tjänst innan han kom till Sverige. I sverige ändrade han sitt efternamn till Fierschatt. En av hans söner adlades Fägerhierta.
 
Jag har länge försökt hitta information om denne man, men det är svårt, och jag kan inte vända mig till franska arkiv eftersom jag inte kan någon franska.
 
Tacksam för all hjälp,
 
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna