ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grekland  (läst 3809 gånger)

2001-11-30, 12:00
läst 3809 gånger

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Är det någon som vet hur förutsättningarna ser ut att forska i Grekland?Finns det några bra sidor på internet att söka på?
 
Mvh/Rolf

2001-12-07, 12:46
Svar #1

annelie

Hej Rolf!
Prova med en sida som heter www.greekfamilies.com
Vet inte om den är bra,men det kanske är värt ett försök.
 
     Lycka till//Annelie

2004-07-06, 11:31
Svar #2

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Detta är en släktforskningssajt - och inte en uppslagsbok ...
men jag vill skriva ändå ...
 
En av de nyblivna världsmästarna hade det klingande namnet Dimitri Papadoupolos ...
Ja .. han fick till råga på allt gult kort i finalen ...
 
Någon anknytning till juntans Andreas Papadoupolos vet jag inte ...
 
kanske någon som vet ...

2004-08-10, 11:40
Svar #3

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
En annan Papadoupolos finns att skåda på bild här på nätet ... hans namn är Greg ...
vilket enligt min slutledningsförmåga innebär att namnet är särdeles vanligt ...
 
så Dimitri och Greg kanske inte alls har någon anknytning till Andreas ... och ej heller till varandra ...

2004-08-10, 12:47
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej !
Om jag inte minns fel så hette juntaledaren Georgios i förnamn och inte Andreas. Papadopoulos är för övrigt inget ovanligt namn i Grekland. Tvärtom är det ganska vanligt och det är ingen sammanhängande släkt som har namnet. Det är nästan lika vanligt som Johansson eller Andersson.  
 
Den Andreas som du tänker på är kanske en förväxling med förre statsministern i Grekland Andreas Papandreou.

2005-12-08, 10:02
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Är det inte så att de till och med är patronymikon? Syftar in till exempel Papandreou på att fadern hette Andreas (eller något liknande)? Sedan är det kanske så att dessa patronymikon, precis som i Sverige, övergått till släktnamn .
 
Mvh
Anders

2005-12-08, 17:13
Svar #6

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Nej Anders. Så är det nog inte. Det är riktigt att slutet på Papandreou står för Andreas men början (Papa) är ordet för präst på grekiska så det var nog så att en präst hette Andreas och därefter tog hans avkomlingar namnet Papandreou. Det finns många släkter med det namnet utan att de för den skull är släkt med varandra.
 
Prästerna kallas än idag Papa+förnamn. Det finns åtskilliga efternamn i Grekland som tillkommit på det sättet med en anfader som var präst.
 
Om vi går tillbaka till namnet Papadopoulos så var det även där en präst som fått stå förebild till namnet. Den här gången betyder dock namnet prästens son på ett gammalt språkbruk som knappast används längre.
 
Med vänlig hälsning
Ingemar

2007-07-24, 17:58
Svar #7

elisabeth petersson

Hej!
 
Jag undrar om det är någon som känner till släkten Spanoudakis från Rethimnon på Kreta?  
Min farmor hette Oyrania Spanoudakis (som gift)och min farfar Georgos Spanoudakis. Mormor var född i en by i bergen som jag tror hette Margaritas. Jag vet inget om hennes föräldrar alls. Jag vet heller inte vad hon hette som ogift. Dom borde ha varit födda någon gång runt sekelskiftet 1800-1900. Båda är begravda i rethimnon.
I vilket fall, farmor hade en halvsyster som jag inte minns namnet på. Jag undrar om någon vet om det finns fler släkringar på hennes sida.
Levande eller döda. Eller om någon vet vad den släkten hette på hennes sida.
 
mvh elisabeth

2009-01-24, 21:02
Svar #8

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
 
Jag letar efter en Nikkola Spiros f. c:a 1843 och d. 1929.
Jag vet bara att han var från Kreta.
Finns det möjlighet att kolla upp detta var exakt han var född?
Och då se föräldrar?
Det är så att jag hjälper en vän från Filippinerna.
 
Mvh
/Lars

2009-01-24, 22:55
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
För att hitta mer om Spiros är det bra att veta om han levde och dog i Grekland, Filippinerna eller Sverige ... etc.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-01-24, 23:11
Svar #10

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Han levde i Grekland.
Och om jag förstår det hela rätt så emigrerade han till Filippinerna någon gång för att sätta en son till livet 1927, min väns pappa.
Kanske man kan hitta honom i något emigrantregister?
 
Mvh
/Lars

2009-01-25, 01:13
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag kan inget om grekisk släktforskning, men med så luddiga uppgifter verkar det rimligast att utgå från sonens födelse eller faderns död för att se om man kan få fram korrekt namn och födelsedatum och ev födelseort. Spiros verkar vara ett vanligt förnamn.
 
Kreta (Crete/Kriti) består av fyra Counties: Hanion, Irakleiou, Lasithiou & Rethymnis. Tyvärr har ju grekerna sitt eget alfabet som gör det är svårt att söka på nätet. Här lite kort om arkiv och bibliotek i Grekland enligt FamilySearch.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-01-25, 16:55
Svar #12

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej, Claes-Göran!
Min vän har nu berättat att hon hörde sin pappa berätta historier om Hanion.
Och ett familjenamn Katakis.
Men det ska visst vara min väns farfars far som emigrerade.
Hur hittar man emigrantregister för Grekland- Filippinerna?
 
Mvh
/Lars-Göran

2010-10-01, 11:38
Svar #13

peter bergström

Hej, jag har svenskar som emigrerar från Brasilien omkring 1920-1930 till Grekland.
Pauline Ahlberg född 1894 i Brasilien gift med Georg Saravano.
De får troligen fyra barn i Grekland Georg Aglaia Marta och Hell.
Hur släktforskar man i GREKLAND ??
Tacksam för tips
Mvh
Ewa

2017-05-16, 19:32
Svar #14

Utloggad Eva Ohlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2021-03-24, 11:51
    • Visa profil
Bor i Grekland tidvis under året. Vill man släktforska i Grekland från utlandet får man besöka ett Family Search Center som har en del mikrofilmer.

Vill man "forska" på plats måste man besöka kommunkontoret på orten där man vet att ens förfader var född/skriven. Sen bör man också ha förfaderns fars förnamn. Barn registrerades med sin fars förnamn: NN tou Giorgiou, dvs Giorgios son/dotter NN.

Det diskuteras efternamnet Papadopoulos, ett av det vanligaste efternamn i Grekland. Namnet betyder egentligen son till en präst. Den kvinnliga formen är Papadopoulou (genitiv) men nuförtiden skriver man ofta Papadopoulo.

Något som jag tycker är bra i Grekland är att kvinnor behåller sina flicknamn som gifta. Jag tror det var A. Papandreous regering på 1970-talet som införde detta system.

Eva M

Ser nu att det var länge sedan Grekland diskuterades.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna