ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guatemala  (läst 1834 gånger)

1999-07-25, 15:06
läst 1834 gånger

Utloggad Lars Wingemark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2009-01-24, 18:20
    • Visa profil
    • www.wingemark.com/
Jag har en släkting som hoppade av från en båt i Guatemala, Knut Leonard Bengtsson född 1867-01-11 troligtvis i Vinnerstad (E) son till Bengt Johan Börjesson från Stensätter, Ulrika (E). Han ska ha gift sig med en flicka i Guatemala och fått många barn. Är det någon som har erfarenhet av Guatemala och vet hur man kan hitta hans barn.

1999-11-03, 00:46
Svar #1

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
I Guatemala finns det dels civila fodelse, vigsel och dodbocker (registro civil, borjar ca 1878), samt fran den katolska kyrkan, vilka i vissa fall gar tillbaka till 1600-talet. De senare inkluderar endast medlemmar av den katolska kyrkan.  
 
Manga av dessa bocker ar mikrofilmade av mormonerna och finns i Salt lake City, inklusive manga fran forsta halvan av 1900-talet. Du kan ocksa aka till Guatemala, men maste da besoka registro civil respektive forsamlingskontoren i varje ort for sig, da bockerna inte ar centralt samlade.  
 
Om du inte vet var i Guatemala som Knut hamnade, blir det manga platser att leta igenom, men de troligaste orterna ar nog Ciudad de Guatemala (huvudstaden), Puerto Barrios (Atlanthamnen), och San Jose Puerto (storsta Stilla Havs hamnen). En genvag skulle kunna vara att leta efter Bengtsson i telefonkatalogen, da det ar ett ovanligt namn dar.

2005-11-03, 12:06
Svar #2

Maud Reimer

HEJ!
I anteckningar från en släkting fann jag följande : New Sweden Inanine Corelburn Guatemala Sydamerika. Jag undrar vad det betyder, om det är en adress eller liknande. Det fanns hos en familj som utvandrade 1871.
MVH Maud

2013-07-31, 19:36
Svar #3

Utloggad Niklas Lavesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-07-19, 21:29
    • Visa profil
    • www.bth.se/people/nla
Jag noterar att senaste meddelandet i den här tråden skrevs för många år sedan men tänkte ändå tipsa om en god källa för de som ämnar bedriva släktforskning som berör Guatemala.
 
Det finns ett företag, Actas de Guatemala, från vilket man kan beställa intyg för födelse, död, vigsel, och skilsmässa:
 
http://www.actasdeguatemala.com/ENGLISH.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna