ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2013  (läst 3296 gånger)

2011-02-03, 10:53
läst 3296 gånger

Birgit Burman

Hej
Jag släktforskar Vrelant/Freilandt med stavningsvarianter. Hittils har jag kommit fram till Wyant/Wynant van Vreland som dog i Stockholm den 15 mars 1736. Enl bouppteckning fanns böcker från Holland därför tror jag att han kom därifrån. Har letat i Stockholms församlingar utan napp. Vet inte hur jag söker vidare i Holland och kan inte ens språket.  
Vet ngn om Vrelandt? Tips hur jag kommer vidare i Holland!! Förklara så enkelt som möjligt!  
Hälsningar
Birgit

2011-02-03, 23:12
Svar #1

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgit!
Har du några mer ledtrådar? I vilken församling dog han? Var han gift? Vad hette hans barn osv?
 
Jag har tittat lite i Rotterdam, Amsterdam och Delft och visst finns det personer med namnet Vreelant/Vreeland men har ännu inte sett någon med namnet Wijnand. Jag behöver mer ledtrådar för att söka vidare.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-04, 06:10
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Wijnant van Vreeland/Vrelandt - mfl stavningsvariationer - och hans hustru Carita/Charita Eleonora Ziegler/Ziegerlin får totalt sex (6) barn vilka alla döps i den Tyska församlingen i Stockholm.
 
Johann Christoph, döpt 15/10 1722
Wijnant, döpt 13/12 172+  
Anna Christina, döpt 5/5 1726
Gertrud Eleonora, döpt 29/8 1727
Cornelius, döpt 7/? 1729
Carl, döpt 11/3 1731
 
Allt enligt register till Tyska församlingens dopbok 1701-1734 vilket återfinns på Stockholms Stadsarkivs hemsida.  
 
Helene

2011-02-04, 16:28
Svar #3

Birgit Burman

Hej!
Ja jag förstår att du behvöer mer ledtrådar. Det instämmer vad Helene Jorsell skrev om. Jag har hittat hans barn(Wynanat van Vreland) i tyska församling.Han var handelsman men vet inte vilken affär eller sånt.
 Enl hans bouppteckning var fyra barn i livet. Jag vill även nämna att föddboken i tyska församling 1b 1689-1734 bild 188 sid 1045 (Arkiv Digital) står det att han har fått en dotter Gertrud Eleonora, faddrar bl a mr Paulus van Vrelant fr Amsterdam. Kanske är det ngn av hans släkt som var på besök??? Hemskt glad över att jag fick svar och att få hjälp.
Birgit

2011-02-04, 20:13
Svar #4

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgit!
Jag har letat igenom databaser i Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, Leeuwarden, Utrecht och Delft samt i regionerna Zeeland och West-Brabant. Fortfarande ingen Wijnand/Wijnant.  
 
Paulus van Vrelant från Amsterdam är en mycket intressant ledtråd, men jag har inte lyckats hitta honom i de online databaser som finns tillgängliga för Amsterdam. Det finns mer material på stadsarkivet, eventuellt kan jag tillbringa en av mina lediga dagar där. Jag hör av mig om jag hittar något.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-05, 15:57
Svar #5

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgit, Paulus van Vreeland, bosatt på Noorderstraat vid Vijzelgracht i Amsterdam, begravdes den 6 april 1729 på Heiligeweg- och Leidsche kyrkogård i Amsterdam. Det är sannolikt densamme som är fadder i Stockholm. Det är den ende Paulus van Vreeland som jag har hittat i Amsterdam. Inte för att det hjälper dig vidare med din Wijnand, ska se vad jag kan hitta på arkivet i Amsterdam nästa vecka. Tänker leta efter vigselakter. De finns nämligen inte online.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-07, 08:04
Svar #6

Birgit Burman

Hej
 
Tack, vad spännande! Även det inte hjälper med vad jag söker men ändå ett steg framåt. Jag vet inte om Winand gifte sig i Holland eller i Sverige. Winandts fru Caritas Eleonora Zigler var född den 22 febr 1700.
 
MVH
Birgit

2011-02-12, 23:14
Svar #7

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgit! Jag var på arkivet i Amsterdam igår, men kunde inte hitta någon vigsel varken efter Wijnand eller Paulus Vreeland. Det blir nog svårt att hitta var de är födda. De kan förstås vara födda i Amsterdam, men under ett patronymikon (sonnamn). I så fall är det näst intill omöjligt att hitta dem.  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-13, 12:36
Svar #8

Utloggad Birgitta Hagberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-03-12, 11:06
    • Visa profil
Hej Anneli!
Jag ser att du har många tips att förmedla.  
Hur kan jag göra för att leta fram varifrån i Holland min förfader Luloff Stidden kom? Har hittat lite om honom på google och även i boken Göteborgs historia av Helge Almqvist. Född c:a 1580 i Friesland. Kom till Kungälv 1606 och till Göteborg 1621. Död i Göteborg 1639.
Kan jag göra något via datorn eller måste jag åka någonstans?
 
Hälsningar Birgitta Hagberg

2011-02-14, 09:30
Svar #9

Birgit Burman

Hej!
Ett stort tack för besväret , Anneli! Jag förstår att det blir svårt att hitta honom. Jag undrar om man kan hitta honom vid register när han anlände till Stockholm. Är det brukligt att göra det vid denna tid? Finns det i Stockholms stadsarkivet?
Birgit

2011-02-14, 17:22
Svar #10

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgitta!
 
Jag har tittat i olika databaser, men inte hittat någon med det efternamnet. Namnet Luloff är enligt Historisch centrum Leeuwarden i Friesland identiskt med Ludloph.
 
Du kanske kan skriva dit, e-post adress historischcentrum@leeuwarden.nl.
 
Andra möjliga adresser:
 
Nationaal Archief
Postbus 90520
2509 LM Den Haag
e-post: info@nationaalarchief.nl  
 
Tresoar Fries Historisch en Letterkundig Centrum
Postbus 2637  
8901 AC Leeuwarden
e-post: info@tresoar.nl  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-14, 17:29
Svar #11

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:49
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Birgit!
 
Jag vet inte vad det finns för möjligheter i Stockholm, men han kan kanske ha varit inskriven som borgare vid rådhusrätten. I Amsterdam tittade jag i ett sorts handelsregister, där alla köpmän skulle vara inskrivna, men det fanns tyvärr ingen Paulus Vreeland. Bara en Cornelis och en Abraham Vreeland.
 
Jag kan eventuellt titta i de juridiska arkiven, när jag åker in till Amsterdam igen. Kanske det finns något där. Jag ska i alla fall hålla ögonen öppna efter Wijnand och Paulus.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2011-02-14, 19:47
Svar #12

Utloggad Birgitta Hagberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2020-03-12, 11:06
    • Visa profil
Hej Anneli !
Tack så mycket för ditt svar. Jag skall försöka med e-mailadresserna som du tipsar om. Kanske,kanske har jag lite tur.  
 
Vänliga hälsningar  
Birgitta Hagberg

2011-03-16, 13:07
Svar #13

Utloggad Helene Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-05-21, 10:58
    • Visa profil
Hej på er!
Jag har ett litet problem.
Letar information om en Romke de-Jonge, född i Holland. Gift och skild i Sverige med en Margit Sylvia Birgitta Rosman. Dom fick barnen Jan Bertil f:1960 , Per, Carina, Inga. Alla fick namnet de-Jonge och bor i sverige. Alla är dock inte vid liv, men det är inte dom som jag är ute efter
Finns det någon som kan hjälpa mig med Romke de-Jonge??? Och vart jag forskar om holländare?
 
Tack på förhand!!!  
Heléne

2011-04-12, 11:26
Svar #14

Utloggad Lars-Göran Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 16:04
    • Visa profil
    • www.youtube.com/lars4you
Hej!
Någon som känner till nånting om Julius Schroether?
Jag skulle vilja veta om han möjligtvis fick ett oäkta barn 4 april 1890.
 
Mvh
/Lars-Göran Nilsson

2011-05-04, 20:37
Svar #15

Utloggad Therese de-jonge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-05-04, 20:37
    • Visa profil
Hej!
 
Jag registrerade mig idag för jag har precis börjat intressera mig för släktforskning.
Min farfar heter Romke de-Jonge, född 15 maj 1926.
 
Finns det nån sida eller nån som känner en hjälpsam holländare som kan hjälpa mig i mitt sökande...
 
therese@de-jonge.se

2011-05-04, 22:03
Svar #16

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:26
    • Visa profil
Theres
Mannen du frågar efter lever och jag skickar dig därför information med e-mail
Stig

2011-05-21, 10:58
Svar #17

Utloggad Helene Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-05-21, 10:58
    • Visa profil
Vi båda vet att Romke lever, men då han vi har lite problem med att höra vad han säger så testar vi söka hjälp här. Romkes mamma heter Petronella Wilhelmina Melchert (flicknamn) de Jonge (som gift) Hans pappa heter liknande: Sije de Jonge. Stavningen kan vara totalt fel. Ngn här kanske vet ngt om hans pappa och har romke några syskon???
Tack på förhand!
// Heléne

2011-05-27, 00:29
Svar #18

Utloggad Catharina Wedin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 13:12
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett litet problem med an anmoder i Holland.
Hennes namn är Catharina Reijnders troligen född 1790 eller 1798 i Zutphen,
och död 1872-03-28 i Tiel.
Gift med Frans Gijsbert Andernach (Andernag).
Hittar varken henne eller hennes dotter Catharina Andernach född 1825-10-16
och död 1893-02-07 i Pijnaker.
Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig med,  
vilka källor jag ska leta i.
Tack på förhand!
 
Catharina

2011-09-14, 13:50
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Efterlyses: Uppgifter om släktforskning i Nederländerna!  
Wiki-Rötter håller på att bygga upp en kunskapsbank för släktforskning i andra länder, bl.a. Nederländerna. Nu efterlyser vi dig som har erfarenhet av att släktforska i landet och därför kan tillföra viktig kunskap. Du kan antingen gå in i Wiki-Rötter själv och fylla på med egna kunskaper, eller så kan du skriva e-post eller ringa till mig, så kan jag hjälpa till med att lägga in uppgifterna. Hjärtligt välkommen!
 
Till Wiki-Rötter: http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Nederländerna

2011-11-05, 23:21
Svar #20

Jan M Keus

Hei Jojje. Jeg er fra Nederland, og bor i Norge. Jeg kan hjelpe til ved å lese i en del Nederlandske baser jeg har på CD her i Norge.  
Jeg har også CD med opplysninger om Indonesiën (Regerings-Almanak Nederlandsch-Indië 1815-1942 og Bronnen voor Indisch Genealogisch Onderzoek)
Hilsen
JanM

2012-03-01, 11:17
Svar #21

Utloggad Kerstin Corner-Sundelin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2020-05-01, 18:05
    • Visa profil
Jag vänder mig speciellt till nâgon som kan hjälpa mig att söka efter min mffmmmmmmf, som eventuellt kan ha kommit frân Leende (Linde) i Holland.  
Det gäller Michel Hindersson, död 24/11 1689 i Kopparberg. Han gifte sig först med Anna Lybecker, och efter hennes död gifte han om sig med Maria van Gent (1658/59), vars föräldrar, Jan van Gent och Bartge Jacobsdochter, kom frân Amsterdam. Michel och Maria byggde Laxbrogârden, som nu stâr pâ Skansen under namnet Bergmansgârden.
Enligt vissa skrifter skulle Michel kommit frân Linde, men han finns inte med nâgonstans i nâgon Linde kommuns födelsearkiv i Sverige. Däremot finns en kommun i Holland som heter Leende, och som jag undrar möjligtvis kan ha varit Michels födelsestad. Detta skulle i sâ fall vara förklaringen till varför han inte finns i nâgot födelsearkiv i Sverige. Detta är en möjlighet jag funderar allvarligt pâ. Kan nâgon hjälpa mig ?? Fâr jag reda pâ hans ursprung, kommer äntligen ett stort mysterium att lösas i mitt släktträd.
 
Tack pâ förhand,
Kerstin i Frankrike

2013-03-27, 12:50
Svar #22

Marianne Högnefors

Hjälp att hitta Hollänska anor
 
Hejsan! Jag söker efter mina anor i Holland med någon form av alla alternativa stavningar som finns av efternamnet Verklaes/Verglos/Verklås/Verklaes/Värglos.  
 
Peter Verklaes, se nedan, kommer ursprungligen från Holland och är min fmfffffffff.
Jag är nyfiken på om det finns något bevarat i Holland från 1500-talet om denna släkt?
Hur söker jag själv. Jag kan ingen Hollänska tyvärr.
Det skulle vara mycket intressant att veta mer!  
 
Detta vet jag:
I Elgenstierna under adliga ätten Silfverlåås, nr 377. Adlad 1647 18/3, introd. s.å. TAB. 1. står det: Peter Verklaes  inkom från Holland och nedsatte sig som borgare i Kalmar; levde ännu 1595; död före 1601. -G. m. Brita, som efterlevde. Son  Hans Verklaes, adlad Silfverlåås  
 
Tacksam för alla upplysningar!
 
Vänliga hälsningar
Marianne Högnefors

2013-04-04, 00:26
Svar #23

Jan M Keus

Hei Marianne
Jeg har søkt i nederlandsk folkeregister (Burgelijke Stand) men navnet Verklaes forekommer ikke. Likevel, navnet høres nederlandsk ut, idet andre delen av navnet er klaes  og kunne vært skrevet som Klaesz(oon). Tilføyelsen Ver er ikke uvanlig og forekommer særlig i Flandern.
Jeg har en del kildematerial her (i Oslo) og kan gå gjennom disse.
Hilsen
JanM

2013-04-04, 23:16
Svar #24

Marianne Högnefors

Hej Jan!
 
Tack så mycket för att du tagit dig tid för att hjälpa mig!
Vad konstigt med namnet, men det var ju ett tag sedan ;)så
det kan ha hunnits med att skrivas fel eller olika, många  
gånger under åren som gått! Hur är det med Peter kan det
stämma med namn som användes i Flandern? Det skulle vara så
spännande att hitta mera om den släkten bakåt i tiden  
 
Jag är väldigt tacksam för all hjälp!
 
Hälsningar
Marianne

2013-04-04, 23:31
Svar #25

Marianne Högnefors

Hej igen Jan!
 
Hittade dessa stavningar också; Werglos och Färkelos
På bilderna ser du namnet;
 

 
(Källa: Kalmar domkyrkas räkenskaper, häfte 1613-1621, sid 16)  
 
 
 
 
Källa: kyrkoräkenskaperna 1612 Fagerhult C:1 s.23)
 
 
Hälsningar
Marianne

2013-04-06, 14:22
Svar #26

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej,  
Jag söker fakta om Renaud Jean Aguste/Christian Reinhard Hans August/Johan August de Marteville, född 1742 i Berlin, Tyskland. Tog värvning 1761 i danska kavelleriet. Ev död 1785. Han omnämns i sin mors testamente ca år 1785. Han kan ha återkommit till Holland, då hans far - se nedan - var den förste att översätta CM Bellman till ett utländsk språk, holländska. Fadern hann dock inte bli klar, då han avled på sin post. Sonen pratade holländska.
 
Vad gjorde han fram till sin död? Gift? Barn? Dog var?  
 
Han var son till Louis/Lodewijk de Marteville, nederländsk ambassadör i Stockholm (född 23 augusti 1706 i Gut, Tyskland, död 26 april 1760) och Marie Louyse Francoise d'Ammon (von Ammon)(född 13 okt 1715 i Berlin, död 1786 i Gl?ckstedt, Schleswig-Holstein, Danmark/Tyskland. Modern ingick en äktenskapspakt med General Major des König von Denmark; Friedrik Christian von Eyden 1762, (född 1720, död 1799).  
 
Varför ingick modern en äktenskapspakt och inte bara ett äktenskap? Hade det något med sonen att göra?  
 
Tack på förhand någon!  
 
Hälsningar  
Kristina

2013-04-06, 23:06
Svar #27

Jan M Keus

Hei
Jeg har funnet kun ett oppslag på navnet Marteville i folkeregister i Nederland (Burgelijke Stand)
 
Opvarende: Johannes Stein van Marteville
Afkomst: Berlijn
Beroep: Soldaat
Maandbrief: Nee
Schuldbrief: Ja
Gebeurtenis: Einde verbintenis, datum: woensdag 28 augustus 1782
Plaats: Schip Schoonderloo
Gebeurtenis: Vertrek zondag 7 juli 1782
Gebeurtenis: Aankomst Kaap, maandag 2 december 1782
Gebeurtenis: Vertrek Kaap, vrijdag 11 april 1783
Gebeurtenis: Aankomst Indie, vrijdag 18 juli 1783
Documenttype: VOC Opvarenden
 
Johannes van Marteville sluttet som yrkessoldat i august 1782 og tok hyre på ett av VOC's Ost-Indiën fartøy.  
Er dette din Johan August de Marteville, som er savnet ca 1785?
 
Han ankom Kaap (de Goede Hoop = Kapstad) desember 1782.
Han reiste videre først i april 1783 (var han blitt syk??) og ankom Batavia juli 1783.
VOC= Verenigde Oost-Indische Compagnie
 
Siden (de/van) Martville ikke forekommer senere i folkeregisteret, tror jeg ikke at slekten er nederlandsk.
Det er dog mulig å forske på navnet i andre kilder i Nederland, men mest i Regerings-Almanak van Nederlandsch-Indië 1815-1942 om det finnes etterkommere etter denne Johannes Stein van Marteville.
Du kunne dessuten se om det i Sverige finnes årganger av tidsskrift Gens Data, som utgis av Den Nederlandse Genealogische Vereniging.
Men det gir vel ikke svar på ditt spørsmål?
 
Hilsen
JanM

2013-04-06, 23:30
Svar #28

Jan M Keus

Hei
Jeg tok en titt i Nederlandske aviser, helt tilbake til 1618 (Koninklijke Bibliotheek)og fant 27 formeldinger på navnet De Marteville.  
De fleste refererte til den fremstillingen du allerede gav (bl annet om CM Bellman); og noen refererte til selve byen Marteville i Frankrike. Ingen familieannonser/dødsfall etc.
Et sted leste jeg at Louis de Marteville først var ambassadør i Dresden. Et annet sted viser hans navn i en advertisement om salg av et hus i Amsterdam.
JanM

2013-04-07, 07:45
Svar #29

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej och varmt tack!
Finns huset kvar i Amsterdam? Jag letar också efter en målning på familjen - har en kopia av frun. Har varit i kontakt med Nederländska ambassaden i Stockholm, men de har inget.  
 
Jag är släkt rakt nedstigande till en syster till dM. Det är min JdM som du hittat uppgifter om. Ibland hette familjen de Pierre de Marteville. De kom från byn Martauville i Normandie. Innan dess kom de från England där de hette Stone. Anledningen till flykten var att de var hugenotter.  
 
När modern dog uteslöt hon sonen ur sitt testamente - han fick bara en årssumma, inte ärva fideikommisset utanför Hamburg. Varför? Hans levende? Söp och spenderade han pengar? Han var ju tidigare vän med CM Bellman. Bellman tog sin första sup i källaren i van der Nootska Palatset i Stockholm som ägdes av dM innan det såldes till den holländska kyrkan. Fadern var ju bl a ambassadör i Stockholm.
 
Då namnet dM inte är så vanligt antar jag att han är pappa till nedanstående, som jag fått från Danska arkivet, men vem är fruarna?
 
A Johan de Marteville was appointed titular captain in the Oldenburg Infantry Regiment on 24 February 1808 and promoted to acting captain in the same regiment on 8 October 1810. Dismissed 1 February 1816 with a pension of 184 rigsdaler; og 21 February 1816 he was given a new letter of dismissal with the title of major. On 26 February 1823 he was granted the privilege of bearing uniform and regiment badge. His son, Frederik Henrik de Marteville, born in Belvedere near Hamburg (year unknown), entered the Danish army's officers' school (Landkadetakademiet) on 1 January 1812. On 20 August 1813 he was appointed second lieutenant in the annexed batallion of the Schleswig Infantry Regiment (Slesvigske Fodregiments annekterede bataillon), from which position he was placed à la suite on 9 August 1814 and finally dismissed with a pension of 76 rigsdaler on 28 December.
Tack än en gång!
K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna