ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Gustav Hjulström född 1844-04-01 i Söderbärke  (läst 419 gånger)

2006-03-29, 19:09
läst 419 gånger

Utloggad Lennart Mellqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2017-08-05, 12:01
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Karl Gustav Hjulström. Karl Gustav var gift med Carolina Persdotter född 1851-10-24 i Norberg-Halvarsbenning.
 
Karl Gustav och Carolina fick 9 barn mellan 1870-1888 bl a min farmor Hilma född 1888-10-08 i Fagersta.
 
Familjen kom till fagersta 1875-11-11 från Norberg-Fragg ??
 
Men vilka är Karl Gustavs föräldrar.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig att lösa problemet

2006-03-30, 08:25
Svar #1

John Sidén

Hej Lennart!
Carl Gustaf föddes 1 september 1844 i Västerby i Söderbärke. Fader står ej angiven i födelseboken men modern är pigan i Västerby Anna Greta Andersdotter som i hfl uppges vara född 15 april 1821 i Saxe i Söderbärke.  
Anna Greta Andersdotter och hennes son bodde kvar i Västerby till 1847 då hon gifte sig med soldaten Anders Larsson Orre i Björsjö i Norrbärke och hon och hennes son flyttade till honom. Anders Larsson Orre och hans familj bodde kvar i Björsjö till 1856 då de flyttade till Matsbo, också i Norrbärke.  
I husförhörslängden Norrbärke AI:13C fol 62 kan du se hela familjen och där kan du också se att Carl Gustaf bar efternamnet Hjulström, vart han fått det ifrån framgår inte men det troligaste är väl att hans far bar det namnet. Carl Gustaf Hjulström flyttade 1861 till Söderbärke.  
Med vänlig hälsning
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna