ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Iran  (läst 2179 gånger)

2003-05-11, 20:24
läst 2179 gånger

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hejsan!
 
En av mina kompisar har börjat sniffa på det här med släktforskning och jag har lovat hjälpa till. Saken är bara den att hon är invandrad från Iran och då räcker inte mina kunskaper långt. Mitt vetande om iranska arkivförhållanden är minst sagt begränsade.
 
Det klassiska första steget är som bekant att fråga ut släktingar och familj och skriva ner vad de vet, men sedan..? Hur verifiera dessa uppgifter? Hur komma vidare? Arkiv? Kontakter?
 
Är det alls någon id? att vi ger oss på det här projektet eller är förhållandena där nere för svåra?
 
Jag har sökt på internet, inkl. Rötter, efter tips om mellanösternforskning men inte funnit något. En aning förvånande tyckte jag eftersom vi har många inflyttade från dessa länder.
 
Det här är faktiskt en fråga som jag tycker borde intressera flera. I dagens mångkulturella samhälle är ju en stor del av befolkningen första- eller andra generationens invandrare och många av dem kommer just från länderna i mellanöstern.
 
Någon där ute som kan ge några tips?
 
MVH:
 
// Tobbe!

2003-05-12, 17:21
Svar #1

Ingrid Wikberg

Tips 1: ta kontakt med landets ambassad och fråga efter vart  census, register, folkbokföring etc kan finnas och om det i dagsläget är möjligt att begära utdrag ur dessa ev. register.  
Tänk på att även nämna den/de orter, städer och områden det är frågan om.
 
Tips 2: tag kontakt med någon ansvarig inom muslimska kyrkan, t ex den i Stockholm som verkar vara rätt så stor.Dessa religiösa ledare bör kunna ge bra svar och kanske även tipsa om vart man kan vända sig i hemlandet.
 
Tips 3: finns släkt kvar i hemlandet, speciellt äldre så bör dessa intervjuas. Har för mig att den muntliga traditionen  att föra släkten vidare fortfarande lever kvar. Och dylika uppgifter bör ju skrivas ner -om inte för annat så för att de som utvandrat kan få ha kvar en nedskriven släktberättelse över hur deras rötter i hemlandet ser ut.
Det kommer nog att bli ett projekt som sträcker sig framåt i tiden, men det blir nog spännande.
Lycka till!

2003-05-13, 13:39
Svar #2

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Tack för tipsen! Jag ska genast vidarebefodra dem.
 
MVH:
 
// Tobbe!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna