ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Irland  (läst 2324 gånger)

2002-10-31, 20:53
läst 2324 gånger

Elisabeth Helldén

Gardew, Ursula, troligtvis från Irland. Utvandrade till USA och gifte sig 1932-11-05 med Edfors, Einar, född 1908-12-04 i Canosha, Wisconsin, USA. Paret fick 7 söner den äldsta född 1933 och den yngsta 1950. Hur släktforskar man vidare på Irland?
 
Hälsningar
Elisabeth Helldén

2004-11-16, 09:01
Svar #1

Markus Preston


2004-11-16, 21:47
Svar #2

Elisabeth Helldén

Tack så mycket!
 
Skall kolla direkt.
 
Hälsningar
Elisabeth

2011-03-05, 17:30
Svar #3

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Jag försöker skaffa mig en komplett bild av släkterna Ignell/Ingnell i Sverige.
Överraskande nog hittar jag ett par Ignell-personer i Irland utan att ha kunnat identifiera någon Ignell-utvandring hit från Sverige.
Kan någon hjälpa mig med tips om hur jag skulle kunna stilla min nyfikenhet om det finns någon svensk relation till dessa Ignell-personer i Irland?
Dessa två har jag hittat hittills:
Thomas Ignell född ca 1799 och död 1877 i Edenderry, Ireland
Maria Ignell från Multifamham, Irland utvandrade till USA 10/12 1916 som 48-åring.
MVH
Göran Ignell
 
I am trying to get information about persons with the family name Ignell/Ignell and who according to different records have lived in Ireland. My interest is to possibly get to know if any of them have any relations to the Swedish families Ignell/Ingnell. So far I have not found any trace of Ignell-emigration to Ireland.
I would appreciate any kind of help in this research.
I have found these two persons so far:
Thomas Ignell born around 1799 and died 1877 in Edenderry, Ireland
Maria Ignell from Multifamham, Irland who emigrated to the USA on Dec 12th 1916 at the age of 48.
Best Regards
Goeran Ignell

2011-06-07, 19:48
Svar #4

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Edenderry, tror jag ligger i nuvarnade Nordirland, County Tyrone. Multifamham har jag inte kollat upp, Edenderry har jag kört förbi.
 
Kan du ha haft några kalvinistiska protestanter som tvingats utvandra av religiösa/eller arbetskäl?  De kan ha utvandrat via Skottland, ofta var det godsherrar som rekryterade protestanter (kalvinistiska) (i Sverige) till sina stora gårdar. Många skickades vidare till Lordarnas storgårdar/slott på Irland. Maria utvandrar året innan Nordirland blir Nordirland om jag inte missminner mig. Oroligt var det i alla fall vid tidpunkten.
Jag bor i Nordirland, men är just nu i Sverige. Om du behöver kan jag försöka kolla närmare när jag är tillbaka hem. Maila isåfall!
 
Vänligen
Antoinette

2011-06-07, 22:17
Svar #5

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Hej Antoinette!
Tack för ditt intresse för mina frågor om Ignell på Irland.
Jag har skickat ett mail till din mail-adress enligt din profil.
MVH
Göran

2012-01-09, 12:32
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om THOMAS LEA f 1879-05-01 ev i LIMRICK och hans hustru FLORENCE DOCE f 1880-05-01? ALLT är av intresse!
Paret flyttar till GB,LIVERPOOL i början av 1900.

2012-10-11, 08:30
Svar #7

Johan Westermark

Hej hösten 1904 emigrerar Sady M.....fr Irland till N.Amerika hon bör ha varit född 1884-1886. För på kortet står det 19 år. Hela efternamnet finns ej utan endast M. Vad jag dock vet är att min farmor Jenny Fredrika Nathalia Olofsdotter Nilsson född 1887 8 /5 fr Mjällby församling i Sölvesborg/Blekinge åker samtida till N. Amerika. Min farmor har destinationen Boston Ma. Var kom Sady att landa? Tyvärr vet jag inte fartygets namn de åker med. Men eftersom min farmor har mera uppgifter på sig så kanske man kan finna dem tillsammans längre fram.  
 
Varför jag frågar är att jag har ett kort på Sady M och det skulle vara trevligt att få reda på hur gick det för henne i det nya landet. mvh Johan W

2012-10-11, 09:04
Svar #8

Johan Westermark

Hej jag igen! Sitter på webben och kollar denna Sady. Borde ha gjort det innan jag skrev första förfrågningen men finner i alla fall en en kvinna vid namn Sara SADIE Cecilia Mc Mahon född 1887 2 juni . Stämmer nog väl med tanke på kortets basering 19 år som kan var i runda slängar.Med tanke då min farmor var född 1887 8 maj. Destinationen blev Boston, för så står det på kortets framsida , när jag tog ut det fr det gamla fotoalbumet fr 1900. I vart fall kan man få veta om denna Sadie Mc Mahon emigrerade 1904 med samma fatyg som min farmor så det bekräftar att det är henne jag söker och vad som hände henne sedan för det vet jag ej. vh Johan W

2013-06-14, 06:28
Svar #9

Utloggad Antonio Palm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2020-09-15, 21:52
    • Visa profil
Hejsan. jag heter Antonio och har börjat släktforskat litegrann, nu har jag kommit till en facinerande för mig upptäckt, att jag har släkskap på Isle of Man (vet ej om detta är rätt sida), troligen ska jag vara släkt med  
 
 Kungasonen Torleif Haraldsson 1228-1363 gift med Prinsessan Magnhild Haraldsdotter 1245-1290 födda i Isle of man död i Trondheim Norge fick sonen Hallstein Torleivsson..
 
 nu vill jag veta hur mycket av detta som stämmer, enligt min morbror så stämmer det, för han har hört ryktas om att vi ska ha släkt i Skottland/Irland...

2014-01-14, 21:15
Svar #10

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Vet inte om jag lägger min fråga på rätt ställe, men jag provar här.
 
En amerikansk nyfunnen släkting till min make har frågat mig om jag kunde hjälpa henne att söka efter släkt till henne som är komna från Irland. Hon söker efter sin farfars fars föräldrar på sin moders sida. Hon vet bara vad han hette, Francis Green född i Ontario Canada av Irlänska föräldrar. De emigrerar sedan till USA.  
Jag sände henne denna länk,
 
https://familysearch.org/search/collection/list#page=1®ion=UNITED_KINGDOM_IRE LAND
 
Jag får då detta svar, att hon tror det kan vara den familjen som hon hittade i länken.
 
The 1851 Canadian Census shows that Frank Green was age 1, and his parents as Francis Green (age 37) and Eliz (Elizabeth?) Green (age 35) from Ireland.  Francis is listed as a tailor' and they are both listed as Roman Catholic.    
 
Kan det finnas något hopp om att finna dessa två i Irland?
 
Hade ju inte varit så dumt att finna dem även i USA.
 
Mycket tacksam om någon kunde hjälpa oss.
 
Med vänlig hälsning
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna