ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kenya  (läst 2135 gånger)

2003-06-24, 11:20
läst 2135 gånger

Sven Karngård

Söker uppgifter om svenskar i Kenya/Östafrika före 1960. Jag känner till Bror Blixen & Co, men vill gärna ha tips om mindre kända svenskar som bott i Kenya under kolonialtiden, och särskilt då i högländerna i centrala Kenya.  
 
(Detta har ett visst genealogiskt intresse för mig, eftersom mina barn är halvkenyaner och tex bilder från deras förfäders land kunde vara kul att ha.)

2003-06-24, 20:36
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det finns skildringar av missionärer som bott  
15 - 17- 25 år i Kenya.  
En sådan bok är Afrikaminnen : 17 år i Kenya av Martin Lundström (f. 1922, och boken kom ca 1979). Enklast är att du söker i Libris www.libris.kb.se eller ber bibliotekarien på ditt kommunbibliotek söka i Libris åt dig, efter böcker om Kenya, särskilt sådana som ger tidsbilder och kanske också innehåller fler uppgifter/porträtt om svenskar i landet. Troligen har ditt kommunbibliotek redan en hel del i sina hyllor, särskilt på Np Geografi: Afrika. Lundströms bok ovan är en biografi.  
m v h
Irma

2003-06-25, 16:52
Svar #2

Ingegerd Johansson

Hej Sven!
Jag känner några av dem som arbetade som missionärer i samma organisation som Martin Lundström, som Irma Rindäck skriver om i inlägget ovan. En kvinna som reste ut 1950 bor kvar i landet, fem personer som verkade i Kisii-höglandet i väster under 1950-talet är nu bosatta i Sverige. Ytterligare fyra personer reste ut 1960 och verkade lång tid i västra Kenya. Tre av dem är i livet och är i 65-70-årsåldern nu. De vet säkert en hel del om kolonialtiden också, självständigheten kom ju 1963, så till en del var de med under den tiden.
För att inte riskera att bryta mot PUL vill jag fråga ovannämnda personer först, innan jag lämnar ut deras namn och adresser på nätet.
Martin Lundström själv är dock inte i livet längre, han avled 1988 kort tid innan han skulle resa ut till Kenya för att vara med om högtiden när Bibeln på stamspråket ekegusii kom ut.
Det kanske tar en vecka, men jag ska i alla fall försöka skaffa lite kontakter till dig.
Hälsningar
Ingegerd Johansson
(sentida Kenya-arbetare 1979-1988)

2003-06-25, 23:49
Svar #3

Ingegerd Johansson

Hej igen, Sven!
Det finns två Kenya-böcker av Martin Lundström, den som Irma Ridbäck (förlåt felskrivningen i förra inlägget, Irma!) skrev om + en till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Båda finns på mitt jobb, jag jobbar nämligen på hemmaplan i den organisation som sände ut familjen Lundström 1948.  
Just nu har jag kort-semester, men om ca en vecka är jag tillbaka och kan kolla i vårt boklager.
Mvh Ingegerd

2003-06-26, 13:49
Svar #4

Sven Karngård

Tack Irma och Ingegerd!
Jag har rätt bra koll på vad som finns på Libris och Stockholms kommunala bibliotek, men tack för intresset. I och för sig har jag inte läst allting, men jag försöker få överblick över vad som finns. Det jag ville ha fram genom att skriva här var opublicerat material och personer som minns men inte skrivit (som de personer Ingegerd nämner).  
 
Senare tider kunde också vara kul, så jag vill gärna höra av Ingegerd själv via mejl (så kan vi komma runt PUL också).  
 
Återigen: Tack för tips och intresse, Irma och Ingegerd!
 
Mvh Sven Karngård
(sven_karngard@hotmail.com)

2003-07-01, 23:14
Svar #5

Ingegerd Johansson

Hej igen, Sven!
Ursäkta att du fått vänta på livstecken en vecka. Har varit bortrest några dagar och hann inte kontakta Kenya-vännerna per brev förrän igår. En person har tackat nej till att jag lämnar hans namn, en har svarat ja och vill gärna ha kontakt. Namn och adress kommer per e-post.
Ytterligare några svar hoppas jag få inom några dagar, ett 70-årskalas i dag för en av dem gör kanske att varken hon eller svägerskan (som båda tjänstgjort därute) hunnit läsa mitt brev ännu.
Hälsningar
Ingegerd

2003-07-12, 18:26
Svar #6

Utloggad Margareta Gerlach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 10:59
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Ragnar Julius von Mentzer som lämnade Sverige ca 1921 och blev förman på en plantage/ranch i Kenya. Han dog någon gång på 1960-talet i Kenya. Finns det någon möjlighet att få fram något och hur? Han var min makes morfar.

2003-07-12, 18:27
Svar #7

Utloggad Margareta Gerlach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 10:59
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående: Ragnar Julius von Mentzer var född 6 oktober 1881 i Karlstad!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna