ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kroatien  (läst 3639 gånger)

2004-11-26, 21:09
läst 3639 gånger

Elaine Löfgren

Dubrovnik - Rasica.
 
Looking for information about the Rasica-family from the Dubrovnik-area. As far as I know the family has been residing here for generations.

2006-10-28, 02:05
Svar #1

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har noll koll pa min faders sida.
Han ar fodd i Zadar,Kroatien,jag tror att min farmor och farmors mor var fodda dar ocksa.
Min farmors mor hette Benka,foddes 1899 och jag tror att hon dog i Malmo 1979,kan kanske nagon se om det gar att finna henne i dodboken aven om jag inte har sa mycket information?(Finns hon med aven om hon inte var svensk medborgare?)
 
Efterlyser tips om hur man kan slaktforska i Kroatien(helst via Internet da jag bor i USA).
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2009-02-08, 18:31
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tillägg till mitt tidigare inlägg:
 
Som gift hette min farmors mor Benka Skazlic och hon var född 14 Mar 1899 i Zadar?/död 1979 i Zadar,hennes make hette Ivan Skazlic och han dog redan 1934,antagligen i Zadar.
År 1990 besökte jag deras grav som var på en katolsk kyrkogård lite utanför(eller i utkanten av)Zadar.
 
Min farmor har berättat att när hon föddes(år 1934)tillhörde staden Zadar Italien och hon var italiensk medborgare och var tvungen att lära sig italienska i skolan.
På Wikipedia ser jag att Zadar tillhörde Italien 1920-1945.
 
Hur går jag vidare?
Jag kan inte tex. serbokroatiska etc.
Benka bodde i Sverige 1967-1979,kanske det kan finnas papper angående henne i svenska arkiv???  
Blev man automatiskt svensk medborgare efter att man bott i Sverige en viss tid på denna tiden eller hur funkade det?
Kan man på något sätt få någon ledtråd om deras ursprung via deras efternamn Skazlic?
Vad jag förstår så tillhörde staden Zadar Österrike-Ungern Unionen fram till 1918,är det rätt?
Jag är väldigt intresserad av att finna min farmors föräldrars urspung men jag har ju så lite fakta om dem.
 
Tyvärr har min farmor inte så mycket information att bistå mig med om sina föräldrar.
 
Tacksam för råd och tips!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Virginia,USA

2009-02-09, 06:28
Svar #3

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Kan någon tyda förnamnet på gravstenen???
Jag tog en skärmdump endast på Benkas makes namn och jag tycker då inte att det står Ivan(eller Ivo),står det inte något liknande GIULI?


 
Jag provade att manipulera bilden hit och dit för att försöka se texten bättre men jag är inte så van att göra sånt.
Bilden är inte av bästa kvalitet och är ganska skrapad.
 
Jag har postat förfrågningar på Forumen på Ancestry.com/Rootsweb och Genealogy.com,finns det något annat forum jag kan posta min förfrågan om familjen Skazlic?
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-02-09, 07:06
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Maybe you can get some info at Croatia-in-English.com ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-02-09, 07:28
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det är på gång en uppslagsbok över kroatiska efternamn. Vad den kan ge för släktforskaren vet jag dock inte. Använd Google Translate för att översätta texten från kroatiska.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-02-09, 07:42
Svar #6

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Claes-Göran!
 
Tack för tipsen!
Jag hade redan hittat croatia-in-english och ett fåtal andra släktforskar-sajter men uppslagsboken har jag inte funnit något om innan!
Den verkar ju vara något som jag kanske kan ha stor nytta av.
Tyvärr kan jag ej se när boken kommer att vara färdig eller hur man kan köpa den.
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-02-09, 07:50
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anne-Lee, din farmors mor finns förstås i svenska arkiv för den period hon bodde här (hon finns t.ex. med på cd:n Sveriges befolkning 1970), däremot blev man inte svensk medborgare med automatik.  
 
Uppgifter om båda föräldrarna till din farmor kan mycket väl finnas i hennes akter här i Sverige, även om fadern avled innan hon flyttade till Sverige.  
 
Uppgifterna för både Benka och din farmor kan då finnas dels i deras respektive personakt/folkbokföringsakter hos den svenska folkbokföringsmyndigheten (före 1 juli 1991 den församling där hon var bosatt, efter den 1 juli 1991 Skatteverket), dels i handlingarna vid invandringen till Sverige och eventuella medborgarskapsansökningar (för perioden efter 1969 finns de hos nuvarande Migrationsverket enligt boken Källor till invandringens historia i statliga myndigheters arkiv 1840-1990 av Lars Hallberg, utgiven av Riksarkivet 2001).
 
Kontakta alltså Ystads församling och fråga vilka uppgifter som finns där och du kanske kan be din farmor att hon begär ut en kopia av sin egen akt och de handlingarna från Migrationsverket.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Ett annat boktips är Att söka sina utländska rötter, av Elisabeth Reuterswärd, se här.
 
(Meddelandet ändrat av edah den 09 februari, 2009)

2009-02-09, 09:08
Svar #8

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag sände ett e-mail till Statsarkivet i Zadar men jag vet ej om de hjälper till med släktforskning så jag får väl vänta och se om jag får något svar!
Jag undrar även om någon är bra på fotohantering/manipulering(eller vad man kallar det!)och skulle vilja försöka sig på att få fram en tydligare bild av texten på gravstenen?
Isåfall kan jag sända er en kopia på hela fotot.
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-02-09, 10:53
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag såg inte ditt inlägg förrän jag redan postat mitt förra inlägg,tack så mycket för hjälpen!
 
Tack för tipset om Ystads församling,jag har e-mailat dem nu!
Jag har uppgifterna om Benka ifrån Sv. Bef. 1970.(Jag har även sänt dig ett e-mail).
Jag har även sänt en förfrågan till folkbokföringen.
Min farmor är en väldigt privat person som inte gärna delar med sig av sitt ursprung etc. så att be henne om kopior ifrån Migrationsverket är nog ingen bra idé...
Antar att endast hon kan begära kopior på sina papper ifrån Migrationsverket?
Kan det finnas invandrar-papper på Migrationsverket angående Benka även om hon ej stannade i Sverige och vem har isåfall rätt att få kopior på dem?  
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-02-09, 12:40
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hitta i invandringens källor (PDF), en miniguide.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-02-09, 19:50
Svar #11

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen Claes-Göran och andra släktforskare!
 
Jag kollade i pdf-filen och det verkar inte som jag kan få någon hjälp angående invandrarpapper utan att min farmor medverkar och det känns inte rätt att fråga henne om det.
Jag ringde henne dock och fick mer information om familjen men jag vet inte hur mycket av det som är rätt(vissa uppgifter har nu ändrats,tex. hennes faders förnamn mm.).
 
Jag har också fått reda på att efternamnet Skazliæ (låter som skahzlich)är ett kroatiskt efternamn.
Jag har även fått rådet att hyra en släktforskare i Kroatien då jag ej talar italienska,latin eller kroatiska och kyrkböckerna är skivna på dessa språk men jag antar att det blir himla dyrt...  
 
Mvh,
Anne-Lee.

2012-07-24, 12:10
Svar #12

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Vad finns det för möjligheter att forska efter sina anfäder i Kroatien?
 
Någon som kan hjälpa med ett tips?

2021-03-07, 13:34
Svar #13

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Jag har samma behov. Dvs efterforska äldre anor från Kroatien. Vilka instanser kan man vända sig till för att efterfråga tex födelse- och dödsår samt visas efternamn

2021-03-07, 14:01
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du finner en del om Kroatien på mormonernas hemsida, FamilySearch.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2021-03-07, 14:10
Svar #15

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Tack Claes-Göran
Jag ska testa det.
Försöker hitta hur man kontaktar Kroatiska riksarkivet och vidare därifrån men det mesta är på kroatiska så det är inte så lätt. :)

2021-03-07, 14:18
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
FamilySearch har uppgifter om kroatiska arkiv.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2021-03-08, 08:46
Svar #17

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Det var en väldigt behändig sida. Tack.
Jag har nu kontaktat vad jag tror är närmaste arkiv. Ska bli spännande att se om och vad de svarar. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna