ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mauritius  (läst 1779 gånger)

2004-06-04, 10:19
läst 1779 gånger

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
I Nordisk Filatelis sommarnummer 2004 ...
så nämns den person vid namn som kom att gravera de första, men ack så vackra Mauritius-frimärkena.
Vad hade han för anor ?
Hans familj och ättlingar hade också varit intressant att få information om.

2004-06-04, 11:16
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Du kunde ju börja med att tala om vad han hette.
Menar du Joseph Osmond Barnard
f. 10/8 1816 i Portsmouth, England, föräldrar David och Rebecca Barnard.

2004-11-03, 09:45
Svar #2

angelica

Vet någon om det finns bra sätt att släktforska i Mauritius. Jag har inte så mycket att gå på. Enbart ett namn på barnens Farfar som ska vara född där. Har inte råd att åka dit så det måste ju bli över internet eller post.  
 
Han ska ha studerat i England under slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Där han gjorde mina barns farmor gravid.  
 
Han har även bott i Sverige under några år. under 1970-talet. Han läste bl.a Svenska för invandrare. Svenska myndigheter sökte efter honom under 1980-talet utan framgång. Kan jag hitta något i Sverige om honom, i så fall var?
 
Tacksam för alla tips jag kan få.

2004-11-03, 23:43
Svar #3

Svanhild nemorin

Angelica,
Kan försöka hjälpa dig
Min email: snemorin@hotmail.com

2021-01-18, 17:19
Svar #4

Utloggad Johanna Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 12:03
    • Visa profil
Hej alla!Jag släktforskar inte, men letar efter historiska personer av andra skäl. Nu har jag stött på en man från Mauritius som ska ha hetat Pierre Helois. Han kom till Stockholm som matros 1881, blev kvar här och gifte sig med en tyvärr namnlös kvinna (ev skänkjungfru på en bolagskrog). De fick tre barn tillsammans (saknar också namn) innan hela familjen flyttade till Mauritius sommaren 1887. Det kan man läsa om t ex i DN 1887-05-18.
Men det här blir man ju nyfiken på, och jag undrar om möjligen någon annan känner igen den här historien och vet något om hur det gick för familjen Helois (om det nu var så de hette, har letat med lite olika stavningsförsök men inte hittat nånting). Var de t ex kvar på ön i maj 1892 när en cyklon dödade uppåt 1000 människor & förstörde 1/3 av huvudstaden Port Louis? Eller 1893 när 200 hus brann ned i samma stad?
Tips?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna