ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Dubb-Folkärna  (läst 594 gånger)

1999-05-03, 21:26
läst 594 gånger

Mats Danielsson

Har någon uppgifter om följande person
 
Lars Dubb, född möjligtvis i Folkärna (W) 169(8)(åldersuppgift). Gift med Margareta Persdotter, född 1702-03-07 i Bergshyttan, Folkärna (W) (C:2-Folkärna (W). Yrke) Rotesoldat, torpare m. m.
Född 169(8) i möjligtvis Folkärna (W) (Krigsarkivet: GMR 1742, 9/9, sid. 79).
Soldat  vid Näslångers rote 268 / 118 i översteleutnantens kompani / Vestmanlands  
regemente. Antagen 17/8-1719, död i nov. 1742. Efterträddes 1743 av änkans omgifte Per  
Frimodig. (Krigsarkivet: GMR 1742, 9/9, sid. 79).
Död 1743-11-?? i Folkärna (W) (Krigsarkivet: GMR 1742, 9/9, sid. 79).
 
 
Mvh

2000-04-21, 09:30
Svar #1

birgitta

Hej Mats!
Vi i Folkare Släktforskarförening (södra Dalarna) håller på att inventera soldater i Folkare/Överstelöjtnantens, Berg/Bergslags kompanier, Västmanlands regemente. Större delen av dessa kopanier ligger i Dalarna men tillhör Västmanlands regemente.  
För närvarande har vi kommit till ung 1785 för båda kompanierna. Jag har tagit ut din efterlysning och när vi har något kommer jag att skicka det.
med hälsning
Birgitta L

2002-04-12, 07:09
Svar #2

eva

Jag har hittat en DUBBE med Folkärna-anknytning,
men det är troligtvis inte den du söker....
 
Eventuellt bodde Lars Erik Dubbe på löjtnantsbostället Herrgården i byn Mesta,  
Folkärna. Började som soldat  för roten 118 Dubb
vid Folkare kompani, blev så småningom löjtnant.
Deltog i slagen vid Narva, D?na, Kliszov, Thorn och Fraustadt. Befann sig med den kungliga hären djupt inne i Litauen 1708, då han skrev ett (bevarat) brev hem till sin hustru. Avancerade till kapten.Stupade vid Poltava 1709. Hade två vuxna söner med sig i kriget.
 
(Källa: Folkärna hembygdsförening 1937)
 
I Visby finns Dubbens gränd förresten...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna