ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arard Ross (Roos) Sjökapten född omkr. 1875.  (läst 868 gånger)

2001-10-29, 19:11
läst 868 gånger

Sven Larsson

Han var gift med Hilda Meckleson? troligen från Värmland i Sverige. De fick en son Johan Ednar Ross (Roos) År 1906 som senare flyttade till Nya Zeland och gifte sig med Eileen May Covert år 1931. Är det någon som har upplysningar om dessa personer eller kan ge tips om sökvägar är jag tacksam.

2002-07-21, 20:14
Svar #1

larsen

Hei!!!
 
Roos er et navn som ble brukt av Reisende (tatere), derfor burde du kanskje prøve den diskusjonsforumen, da kanskje du får hjelp?
 
Jeg har aldri hørt om de, men jeg skal se om jeg finner ut noe.
 
Fra Larsen

2002-07-22, 00:56
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Roos är visserligen ett namn som förekommer bland resande, men det är också ett namn som förekommer bland många andra släkter (däribland svenska adelsätter). Eftersom denne Ross/Roos var sjökapten kan man nog vara helt säker på att han inte var av resandesläkt. Några exempel på att resande skulle utbildat sig till sjökaptener finns mig veterligen inte; jag kan inte ens påminna mig att jag sett resande som mönstrat på som vanliga sjömän.

2006-04-24, 16:09
Svar #3

Utloggad Marianne Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-06-16, 14:59
    • Visa profil
hei jeg søkker etter min slekt i sverige muligens fra arvike,min farfar kom til norge som 20 åring og ble norsk statsborger,slekten kom fra vermland men da ingen prater om mine oldeforeldre eller jeg har hørt dems navn lurer jeg på om de kan være tatere,min farfar hette torleif iver anderson som svensk og andersen som norsk,han døde når jeg var en 6 år og det er 42 årsiden

2006-04-24, 18:18
Svar #4

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Marianne,
har du ingen som helst födelsedata på din farfar. Om du vet när han dog så borde du via kyrkböckerna kunna få fram hans födelsedata. Din farmor var hon också från Sverige? Vad vet du om henne isåfall?  
 
mvh Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna