ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Busch, Arthur Bolschuk Charles  (läst 747 gånger)

2002-12-19, 14:23
läst 747 gånger

Inger Karlsson

Finns det någon som vet något om Arthur Bolschuk Charles Busch, född 15/5 1857 i Christiania. Moder Caroline Carlgreen från Sverige. Finns det någon i Norge som forskar på släkten Busch?
Med vänliga hälsningar Inger

2002-12-20, 09:00
Svar #1

Utloggad Heidi Økern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 12:14
    • Visa profil
Jeg ser at de flyttet til Kristiansand hvor moren sannsynligvis giftet seg igjen. Se: http://www.rhd.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=1001&kretsnr=0729&bostnr=0729&leilnr=000
Ved søk på BUSCH i Christiania og Østre/Vestre Aker i 1865, finner jeg en Teodor Busch på 31 år som er født i Tyskland og jobber som former på Kværner,- kan dette være faren? Se: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60218b&variabel=0&postnr=5155&fulle=true&spraak=n

2002-12-20, 09:54
Svar #2

Inger Karlsson

Tack Heidi för din hjälp!
Jag undrar dock om Teodor är den rätta fadern, han skulle bara varit 23 år när arthur blev till och enligt mina uppgifter är Arthurs moder född 1826.Men teodors första barn är född i kristiania 1859 så det kanske är möjligt ändå! men hur ska jag kunna veta säkert?
med vänlig hälsning Inger

2002-12-20, 11:32
Svar #3

Utloggad Heidi Økern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 12:14
    • Visa profil
Det jeg kan tenke meg er å finne det i en kirkebok for området de soknet til. Vet du hvor i Oslo de bodde? Ellers vet jeg at Oslo Byarkiv har en form for fødselslister, men jeg tror ikke de går så langt tilbake. Jeg kan ringe dit og høre, så kommer jeg tilbake med mer....

2002-12-20, 11:37
Svar #4

Inger Karlsson

Hej igen Heidi!
Nej, jag vet tyvärr inte var de bodde i Oslo. Det står bara att Arthur var född i Christiania 15/5 1857.
hälsningar Inger

2002-12-20, 11:41
Svar #5

Utloggad Heidi Økern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 12:14
    • Visa profil
Har sjekket med Byarkivet. Fødselsregisteret gikk bare tilbake til ca. 1894. Da er det bare kirkebøkene ELLER så kan det være at faren er oppgitt når han ble konfirmert. Vet du hvor lenge de bodde i Kristiansand (bodde de der til han var ca. 15 år?)? Og en annen ting..... kjenner du opprinnelsen til at han fikk navnet Bolschunk? Det er jo litt spesiellt.

2002-12-20, 12:04
Svar #6

Inger Karlsson

Hej!
Jag vet inte hur länge de bodde i kristiansand, men jag har fått veta att modern fanns i Sverige igen 1871. När hon kom tillbaka vet jag inte men då var troligen hennes make Halvorsen död. Och om arthur följde med sin moder tillbaka till Sverige vet jag ej. Namnet Bolschuk är väldigt konstigt och det hade varit roligt att få reda på vad det kom ifrån. Så, jag kan som sagt inte veta riktigt om Arthur fanns kvar i Kristiansand vid tiden för konfirmationen.
Tack,  
Inger

2002-12-20, 12:21
Svar #7

Utloggad Heidi Økern

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2016-07-12, 12:14
    • Visa profil
En mulighet til, er adressebok for Oslo. Jeg mener at det kom ut en i 1857, så der bør de stå oppført med adressen de bodde på omkring Arthur's fødsel. Og ut fra det igjen kan vi finne rett kirkebok. Skulle gjerne sjekket det for deg, men problemet er bare at åpningstidene på Byarkivet og min fritid ikke helt stemmer overens. Du kan jo prøve en henvendelse til dem på denne mailadressen: postmottak@byarkivet.oslo.kommune.no og h?re om de vil sjekke for deg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna