ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clara Caspara Dahle Född 1903 i Oslo  (läst 467 gånger)

2003-01-09, 12:55
läst 467 gånger

Inga-Lill Strandberg

Min farmor Clara Caspara Dahle född 1903-05-30
var född i Oslo.Gift 1924-02-24 med Algot Jäder
från Sverige. Jag vet inte hur jag ska hitta hennes föräldrar och var de kom ifrån.
Enligt hörsägen ska de vara från sogn of  fjordarne. Hennes far ska ha hetat Sjur Dahle
Kan någon hjälpa mig hur jag ska gå vidare.
Hälsningar Inga-Lill

2003-01-09, 14:28
Svar #1

Nina M.Nordby

Jeg tar utgangspunkt i at han heter Sjur Dale som du sier og kommer fra Sogn og Fjordane fylke. I 1900 tellinga finnes det 3 stykker; en Sjur Olsen Dale bosatt på gården Dale i Gulen herred. Han var gift med Barbra og de hadde mange barn. Men han heter DAle uten H  http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01411.wc2&variabel=0&postnr=1514&fulle=true&spraak=n
 
Den andre heter Sjur Dale, bor i Kirkebø herred, også han uten H.Kona heter Ragnhild http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01416.wc2&variabel=0&postnr=1654&fulle=true&spraak=n
 
Den 3. heter Sjur Thorkeldsen Dale i Aurland herred. Født i Leikanger.Han er ugift http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01421.wc2&variabel=0&postnr=1126&fulle=true&spraak=n
 
I 1900 bor det også en Sjur Hansen Dahle, 65 år og snekker i Kristiania, hans kone var langt yngre og de fikk barn i 1899 og kan likegodt være foreldre til din Caspara. Sjur er født i Sagen, Bergen. Hans kone er født i Drøbak på utsiden av Oslo.  http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&variabel=0&postnr=17277&fulle=true&spraak=n
 
Men det finnes andre Sjur Dahle i tellinga også. Kanskje fikk hun navnet etter sin mor, mormor eller farmor. Du kan jo sjekke opp hvilke som foreldrene til de Sjur med hustruer som jeg nevner. ellers er det norske Digitalforumet et bra diskusjonsforum for ditt spørsmål.Dessuten ligger det en del kirkebøker her som er søkbare

2003-01-10, 09:39
Svar #2

Inga-Lill Strandberg

Hej.Jag ber om ursäkt,det stämmer att han hette  
Sjur Hansen Dahle och de bodde i Oslo när min Farmor föddes.
Kristiania? Var det en förstad till Oslo,eller var det en del av Oslo.

2003-01-10, 10:36
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vilken fullträff Inga Lill!

Sjur Hansen Dahle m b hf g Snedkersvend född 65 i Sagen Bergen
Marie Amalia Dahle k b hu g Hustru född 63 i Drøbak
Harald Ingvald Dahle m b s ug Søn född 93
Aasta Marie Dahle k b d ug Datter född 94
Irena?? Dahle k b d ug Datter född 96
Krestian Adolf Dahle m b s ug Søn född 161299

Ang Kristiania; Så hette Oslo vid denna tid. De bor på Munkedamsveien 44B och det är deras grannar Du ser på här.
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-10, 14:31
Svar #4

Nina M.Nordby

Er nok denne ja, men for å være 100% sikker ta en kikk i kirkebøkene.

2003-01-10, 21:45
Svar #5

Inga-Lill Strandberg

Hur kan jag få tag i kyrkböckerna från Sverige
Hälsningar Inga-Lill

2003-01-11, 10:39
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När det gäller Oslo är jag inte säker, men tror Du kan låna - genom Ditt bibliotek i Sverige - från Oslo kommunes folkebibliotek som heter Deichmanske bibliotek. För att bli säker kan Du ställa en fråga direkt till dem.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Har själv lånat på detta sätt från ex vis Fredrikstad. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-11, 13:51
Svar #7

Inga-Lill Strandberg

Tack för hjälpen.Jag ska genast skicka en förfrågan.
Vänligen Inga-Lill Strandberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna