ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalldorph  (läst 697 gånger)

2003-12-13, 13:51
läst 697 gånger

Helena Johansson

Hej, jag har fått tips om att det ska ha funnits en släkt med efternamnet Dalldorph i Norge på 1600-1700 talet. Jag har själv hittat en anmoder vid namn Rebecka Dalldorph. Hon gifte sig i Stockholm år 1675 med en ryttmästare från Frankrike vid namn Ren? Le Conte. Hon dog 1712 i Stockholm. Jag har haft svårt att spåra hennes ursprung, vet ej var hon är född eller vilka hennes föräldrar var. Är hon släkt med Dalldorph från Norge?

2003-12-13, 17:05
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Du fick ju några tips av mig också tidigare i år här. Källorna pekar mest på Danmark och Tyskland vad jag sett - var har du hittat uppgiften om Norge? Nu har ju Norge i o f s mest tillhört Danmark genom tiderna men ändå.

2003-12-13, 20:05
Svar #2

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Navnet Daldorph er kjent i Norge på 1700-tallet, men det er vel kanskje mer tvilsomt om det var noen Daldorph som slo seg ned i Norge allerede på 1600-tallet. Av de første Daldorph-ene i Norge var Michael Nilsen Daldorph, rådmann i Fredrikstad fra 1725 og Nils Nilsen Daldorph, prokurator i Bergen (død 1731). De skal ha vært brødre og trolig sønner av dansken Niels Christensen Daldorph. Jeg har notert meg en referanse til en artikkel i Personalhistorisk Tidsskrift (Vol.IX, 2, s. 246) der sistnevnte skal være omtalt

2003-12-14, 14:09
Svar #3

Helena Johansson

Hej,  
Tack för infon.
Jag är medlem i föreningen G-gruppen, där jag fick tips om Dalldorph i Norge. Yvonne, tror du att Daldorff och Dalldorph är samma släkt? Stavningen är ju onekligen annorlunda. Jag har nu även fått antavlan över Karl Johan Valentin, och det fanns ingen Rebecka eller Catharina Dalldorph nämnd bland släktingar och anor. Jag fick dessa papper skickade till mig av en dansk som kopierade dem på biblioteket där.
Konstigt att det ska vara så svårt att hitta Rebeckas anor, men samtidigt blir det ju mer spännande också. Kanske kan man kolla upp dopvittnen lite mer, dessa var ju ofta släkt med barnet på nåt sätt. Vet du om Catharina Dalldorph, som var gift med Johan de Mollier, fick några barn? Du har skrivit vilka dopvittnen som fanns till Rebecka Dalldorphs två förstfödda barn, Margareta och Reinhold, men har du även födelsenotiser för de övriga barnen?

2003-12-14, 17:59
Svar #4

Yvonne Korn (Yvonnek)

Jodå men tyvärr verkar det inte vara nära släktingar.
 
Catharina och hennes man hade åtminstone en son, Johan, f 1676 15/12 Storkyrko/S:t Nicolai - har inte följt denna linje längre än, och uppgiften är hämtad ur en notis i vigselboken.
 
Renee och Rebecka hade åtminstone följande barn, alla födda i Storkyrko/S:t Nicolai:
Margareta f 1676 19/6, vittnen Inspect: Daniel Calman, Jacob Portus, Berndt Rinnertz och afl. Hindrik Wiekons änka och Berndt von Bergens hustru.
Renee (Reinhold) f 1678 17/11, faddrar: Mäst.m Hr unge Hyttenhielm, Mons. Tibü, pianomakare Johnas Hörmans hustru och And: Calmans hustru.
Chatarina f 1679 21/12, faddrar: Hr. Secreteraren Nordin wäder, Hr ....s Mårten Culniz hustru.
Carl f 1683 3/3, fadder: Inspectoren Salbergs hustru.
Anna Eisster f  1684 3/8, faddrar: H. Solf....., Inspektoren Salbergs hustru, von Vartens hustru.
Petter f 1686 6/6, faddrar: Mons. Demotier Madam.
 
RESERVATION för felläsning i den kladdiga födelseboken på mikrokort!
 
Det finns säkert fler Stockholmskällor att forska i för den som har tillfälle, t ex var ju Renee krögare på Kungsholmen har jag för mig, någon sorts tillstånd för det har säkert noterats någonstans. I Elgenstierna hänvisas ju också till att Reinhold vid bouppteckningen efter fadern (en sådan måste alltså finnas, troligen på Riddarhuset?) var perukmakare?
 
Jag kan bara liksom du gissa om de båda släkterna har någon gemensam länk, men det pekar ju mot Danmark i båda fallen, och troligen Tyskland dessförinnan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna