ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edvard förkerud och charlotta sigfrida johansen  (läst 617 gånger)

2007-08-02, 13:28
läst 617 gånger

Anita Karlsson

Hej!
 
Är det någon i Norge som känner till detta par;
 
Edvard Förkerud Norge och Charlotta Sigfrida Johansen född 26/11 1880 (vet ej var). Hon är kringvandrande. De fanns i eller kring Östmark, Värmland, Sverige, någongång i början av 1900-talet.
 
Mejla mig gärna svaren, om sådana finnes.
 
MVH. Anita.

2007-08-02, 21:53
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har Du observerat att följande inlägg finns på Disnorges forum?
 
Eidskog klokk d?pte 1910 s 58 nr 0(etter 51), finnes også 1911 s 67 nr 0 (etter 52)  
Oscar Edvin f 17 des, d?pt 30 des 1910.  
Far: Ukjent  
Mor: Omvandrende Charlotte Pettersen f 1881  
Bopel: F?rkerud.  
D?pt i ?stmark forsamling i Sverige.
länken är: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=181605
 
Eftersom boplatsen är F?rkerud kollade jag källan ovan i de skannade kyrkoböckerna för Norge, som ligger ute fritt på nätet. (Se här: http://digitalarkivet.uib.no/  )
 
Här är resultatet av min sökning:

F?rkerud är alltså en plats i Eidskogs socken -- i utdraget ovan angiven som boplats.
Är det denne Oskar Edvin Du söker? Kanske kan det löna sig att gå igenom Eidskogs födelseböcker för den tid Du anger.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-02, 22:14
Svar #2

Anita Karlsson

Hej Olle!
 
Tack för ditt svar. Jag söker en Edvard, ej Oskar Edvin som du skrev. Jag tror att detta par fick en dotter ca 1904 i Östmark eller dess närhet.
 
MVH. Anita.

2007-08-02, 23:01
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Min fråga var om Du sökte denne son Oskar Evin. Självklart framgår det att Du söker en Edvard som var gift/sammanlevande med den aktuella kvinnan. Det jag blir osäker på är om denne Edvard också bär gårdsnamnet(?) Førkerud. I så fall bör han någon gång ha bott - eller haft anknytning till födelseplatsen för Oskar Evin ovan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna