ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen i Bodö (med franskt ursprung..??)  (läst 614 gånger)

2001-08-02, 00:14
läst 614 gånger

Gerda Sandström

Hej! Jag har på senare tid börjat fundera över  
släkten på i första hand min mors sida.  
Eftersom min mor är död; vill jag på detta sätt  
forska! Min mormor hette Augusta Arlette  
Pettersen; född i Bodö 1877 och död i  
Göteborg 1964 eller 1965. Jag vet så otroligt  
lite om min mors släkt; endast berättade min  
mor; att familjen hade en tämligen stor  
släktgård i Bodö; och att man på vinden  
förvarade en mängd föremål som stammade  
från Frankrike; damsadlar; riddräkter; litteratur  
m.m Kan någon hjälpa mig i denna  
spännande fråga? Jag är 45 år och bor på  
Kungsholmen, i Stockholm. Tack på förhand,  
Gerda Margret Sandström (nee Hedenskog)

2001-08-02, 16:15
Svar #1

Svanhild nemorin

Hej Gerda!
Kanske någon i Dis-Salten kan hjälpa dig?
http://www.disnorge.no/11.htm
Värdt ett försök.
Mvh
Svanhild

2002-11-25, 00:17
Svar #2

roald lind hanssen

Hei Gerda
Jeg leste om din etterlysning, og siden jeg er fra Bodø så tenkte jeg at jeg skal prøve å hjelpe deg.
Og jeg har slått opp på folketellingene og funnet flere Augusta Pettersen, men neppe den rette. Du må tenke mer på hva mamma har fortalt deg. Navn-
steder-slektninger-årstall ? Jeg må ha noe mer ?
Roald Lind Hanssen i Bodø
NB Denne emailadressen vil bli endret snart, så bare legg opplysningene inn på denne siden.

2002-11-27, 15:48
Svar #3

roald lind hanssen

Hei Gerda
Jeg har tatt dette opp i mitt miljø her i Bodø, og vi har brukt tid på saken.
Hun er ikke født i Bodø i 1877 eller årene omkring
jeg har gått gjemnnom de originale kirkebøkene.
I Bodø-området var det dengang ingen gårder som hadde internasjonale kontakter. Det var heller smått med alt. Og Bodø var jo enda ikke blitt noen ordentlig by, kanskje bodde det 1500-2000 mennesker her. Alt var sentrert omkring fiske.
Det miljøet som du antyder var langt langt fra Bodøs virkelighet.
 
Og navnet Pettersen eller Pettersdatter er det ingen som forbinder med ædle slekter i hele vår del av Nordland Fylke.
 
Min teori sålangt er at hun nok kan være født i en nabokommune, og så har vært i arbeid hos en krøsus et annet sted i landet.
Det tror vi fordi dette miljøet med fransk rideutstyr er så vanvittig langt fra lille fiskerbyen Bodø, og hele vårt distrikt.
 
Men hvis du har flere opplysninger så vil jeg gjerne fortsette å lete etter Augusta.

2003-12-16, 15:44
Svar #4

Jon Gunnar Arntzen

I folketellingen for 1900 finnes det en Augusta Alette Melsæther (f. 1879 i Fræna kommune, Møre og Romsdal). Hun er trolig datter av gårdbruker Peder Arnesen (f. 1852) på gården Melsæter i Fræna og hans hustru Karen Marie Gulliksdatter. Nabokommunen til Fræna het for øvrig Bolsø(eller Bolsøy; nå innlemmet i Molde); kan dette være opphavet til tradisjonen om at Augusta kom fra Bodø?

Med vennlig hilsen
Jon Gunnar Arntzen
hovedredaktør, Norsk biografisk leksikon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna