ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frem / Fremb från Gaard i Norge  (läst 846 gånger)

2003-04-07, 01:05
läst 846 gånger

Mikael Ångman

Oluf Frem och Peder fremb, båda från Gaard. Kom till Idre och bosatte sig omkring år 1600.  
Oluf är min farfars farmors farfars morfars farfars farfars far.  
Vet du mer om Oluf eller Peder, eller om du har tips om han jag kan komma vidare i mitt sökande vore jag mycket tacksam om du hör av dig, tack!
/ Mikael /

2005-11-30, 15:39
Svar #1

Lars

Hej Mikael! Det har nu gått ett tag sedan din efterlysning.Tyvärr har jag ingen ytterligare information att ge dig,men jag hoppas att du kanske har fått reda på något?  Var Gaard någon ort i Norge? Har du någon aning om var? Bröderna Fremb,som ju väl betyder Fram på norska,har väl gett namn åt gården Framgården i Idre,eller är det tvärtom? Som sagt,det verkar mycket sannolikt att Oluf och Peder är fäder till Håkon Oluffson och Knut Pedersson,bägge bönder Framgården,Idre!  (Har skrivit under Idre,men utan reaktion.) Vänligen Lars

2005-12-02, 08:52
Svar #2

John Spanberg

Hej, du har nog alldeles ratt, det ar med stor sannolikhet garden som gett namnet till Oluf och Peder, Fremb i Gaard har jag for mig, dvs. Fram-i-garden dvs. Framgarden.
 
///John.

2005-12-02, 18:30
Svar #3

Lars

Hej John! Misstänkte att det var så,att Gaard tillhörde deras tillnamn och inte någon ort. (Annars skulle det också väl hetat fra/från Gaard och inte i Gaard..?) Det verkar logiskt som du skriver,Fremb i Gaard-Fram i gården. Tack för det. Frågan är om det går att komma längre på dem??? Mvh Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna