ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glasblåsaren Martin Persson från Hurum, Norge  (läst 2899 gånger)

2004-05-26, 15:06
läst 2899 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Jag söker min mmmf glasblåsaren Martin Persson, f 1826 i Hurum, Norge. Enligt uppgift var han gift med Maria Ljustrin Åberg, f 1826 Bromö/Torsö. Martin verkade på Årnäs/Forshems glasbruk och Eda glasbruk i Värmland. Hans föräldrar var Johan Phersson, f 1799 samt Maria E Hagen, f 1792. Orterna i Norge har jag inte.
 
Är det någon som har uppgifter om dessa personer skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Mvh
Elizabeth Nolfalk-Jorw?n

2004-05-27, 02:02
Svar #1

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Martin Persson var døpt Johan Martin. I kirkeboka før Hurum er forældrene kalt Johann Peter Pedersen, glasfabrikant og Maria Elisabeth Hagen. Dåpen fant sted i Hurum kirke 31.7.1825, og Johan Martins fødselsdato var 6.6.1825. 
 
Martins forældre var begge født på Hadelands glassverk, Jevnaker kirkesogn i nåværende Oppland fylke (dette glassverket er fortsatt i drift). De giftet seg i Jevnaker i 1821. Johans yrke er da oppgitt som pottebaker, dvs. at han laget diglene som glassmassen ble smeltet i. 
Parets eldste datter var født allerede i 1819, altså før forældrene giftet seg, men Johan er oppført som børn far. Deretter fikk de en sønn, Frantz Peter, i 1821. En gang mellom 1821 og 1823 flyttet familien til glassverket i Hurum. Det næste børn t, sønnen Niels Christian, ble født i Hurum 14.12.1823. 
 
Glassverket i Hurum ble nedlagt ca 1832. Det er mulig noe av driften ble opprettholdt litt lenger før familien var fortsatt i Hurum i november 1834 da det yngste børn t, datteren Karen Oline, ble født. Deretter har de trolig vært en tur tilbake på Hadelands glassverk før de reiste til Danmark. I en innflytningsliste fra Conradsminde glassverk utenfor Aalborg står det at Johan Pedersen med kone og seks børn kom fra Hadelands glassverk i 1836. Famlien skal ha reist tilbake til Norge i 1838 og derfra videre til Sverige, til Årnäs glasbruk i Forshem. Jeg antar at hele familien flyttet over til Eda etter noen år. I 1849 kom Glasbl. Johan Persson med hustru Maria E. Hagen og datter Carin Carolina (f.1834) til Wentzelholms glasbruk i Rumskulla i Kalmar län (Hfl. 1845 - 1851). Carin Carolina (sikkert identisk med Karen Oline døpt i Hurum) giftet seg i Rumskulla og i hfl 1857-1860 er Johan Persson bosatt sammen med datterens familie. Maria Elisabeth var da trolig død. 
 
Både Johan Peter Pedersen og Maria Elisabeth Hagen kom fra tyske glassverksslekter. Johan Peter Pedersen ble født på Hadelands glassverk i 1797. Moren het Johanna Maria Filion. Faren var den norske pottebakeren Peder Haagensen. Johanna Maria Filions før het Nicolay Filion. Han var trolig født i Tyskland, men kom til Sverige med familien i 1737. Hans før Johan Filion arbeidet først på Bjørknäs og deretter på Limmared og Kosta. Familien kom til Norge i 1753. 
 
Maria Elisabeth Hagen var født i 1795. Faren het Frantz Hagen. Noen ganger er han også kalt Frantz Stephan eller Frantz Hendrich (trolig hadde han alle tre fornavna). Frantz Hagen kom til Norge ca 1760. Jeg har funnet ham første gang i et skattemanntall fra 1762. Frantz Hagen giftet seg med Margrethe Elisabeth Brouer på Jevnaker i 1785. Margrethe Elisabeth (ofte kalt bare Grethe) kom trolig til Norge ca 1760 sammen med søn før Hartwig Brouer som da var enkemann. 
 
Både familien Brouer og familien Filion var katolikker. I den forbindelsen har jeg skrevet en del om Grethe Brouer, Nicolay Filion og Johan Filion i min bok Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres. 1741 - 1865. Du kan sikkert få lånt den gjennom et svensk bibliotek. 

2004-05-27, 17:01
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anne,
tusen tack för all information, den gjorde mig jätteglad! Jag har verkligen försökt på alla sätt att få fram uppgifter om Martin, utan att lyckas och det visar sig nu att jag har haft helt fel födelseår att gå på.  
Du har möjligtvis inte namnen på alla 5 syskonen till Martin? Gärna deras födelsedatum också.
Har du möjligtvis vigseldatum för Martin och Maria?
Hur kommer det sig att hans efternamn ändrades från Pedersen till Persson (Wentzelholms glasbruk)
 
Martin var glasblåsaremästare vid Surte Glasbruk dit han kom med sin familj i november 1862. Han gifte sig med Maria Ljustrin Åberg 1850, i Eda och paret fick 11 barn. Martin avled 3/2 1912 och Maria avled 28/8 1899. Bägge är begravda i Surte.
Av parets 11 barn vet jag med säkerhet att 4 söner blev glasblåsare och 1 av döttrarna var s k hyttetös (Johanna Hanna Charlotta).
 
Här kommer de uppgifter jag har om Martins barn:
Johan Gustaf, f 9/1 1847 (glasblåsare)
Carolina Albertina, f 30/4 1851 (1854?) gift m glasfabrikant Carl Larm, Torsö
Andreas, f 20/3 1853
Frans Oskar, f 4/5 1855 (glasblåsare)
Arvid Reinhold, f 12/9 1857 (glasblåsare)
Eleonora Malvina, f 4/12 1859
Bernt Viktor, f 12/1 1862 (glasblåsare, arbetade några år i Skottland, 2 av hans barn är födda där 1886 & 1888. 1890 var han tillbaka i Surte)
Johanna Hanna Charlotta, f 23/4 1864 gift m glasblåsaremästaren Elis Kihl, Torsö
Selma Teresia Amalia, f 27/3 1866 gift m glasblåsaremästare Johan Adolf Andersson, Skepplanda (Selma var min mmm, och hon & Johan fick 10 barn. Av dessa blev 1 son glasblåsare vid Surte Glasbruk)
Axel Gottfrid, f 22/1 1868
Agnes Elfrida, f 25/7 1872 (förblev ogift)
 
Är det några fler uppgifter du behöver, skickar jag gärna det till dig.
 
Än en gång TACK för all din hjälp!
 
Mvh
Elizabeth N-J

2004-05-27, 23:49
Svar #3

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Elisabeth! Takk for opplysningene om Martin Persson og hans barn, Det fine med å svare på spørsmål er at en nesten alltid lærer litt selv også.

Jeg har notert følgende barn for Johan Peter Pedersen og Maria Elisabeth Hagen (for de to eldste som er født på Jevnaker har jeg dessverre bare notert fødselsåret):

1. Johanne Margrethe f. Jevnaker 1819. Jeg vet ikke hvor det ble av henne. Kan hun ha giftet seg på Årnäs eller Eda?

2. Frantz Petter f. Jevnaker 1821. Han ble glassblåser. Gift med Anna Elise Fagerström f. 1822 Forshem. I 1857 kom familien med tre barn fra Danmark til Wentzelholms glasbruk i Rumskulla. Minst to barn til ble født i Rumskulla.

3. Niels Christian f. 14.12.1823 i Hurum. Glassblåser. I 1845 arbeidet han ved Conradsmindes glassverk i Danmark. I 1865 arbeidet han på Biri glassverk i Biri, nåværende Oppland fylke i Norge. Han var gift med glassblåserdatteren Jakobine Regine Erich (tysk glassblåserfamilie). Paret hadde fire barn i 1865. I den norske folketellingen av 1865 er han kalt Niels Christian Person. Ved folketellingen i 1875 har det kommet til fire nye barn i familien.

4. Johan Martin f. 6.6.1825 i Hurum.

5. Karine f. 9.4.1827 i Hurum. Trolig død som liten.

6. Andreas f. 5.3. 1831 i Hurum. Han arbeidet på Eda. Deretter var han ved glassverket Hestviken ved Bergen og ved Aasnæs glassverk i Beitstad i Nord-Trøndelag. I 1865 arbeidet han ved Namsos glassverk i Vemundvik sogn, Namsos prestegjeld i Nord-Trøndelag. I folketellinga er han notert med etternavnet Pedersen. Gift med Johanne Kindberg f. i Sverige. I 1865 var det seks barn i familien.

7. Karen Oline f. 12.11.1834 i Hurum. I Sverige kalt Carin Carolina. Gift med Per Petterson. Jeg tror yrket skal være statkarl, men jeg er litt usikker på transkripsjonen. Jeg har notert fire barn født i Rumskulla.


Maria Elisabeth Hagen skal også ha fått et dødfødt barn i Conradsminde 1836.

Angående Pedersen/Persson har jeg bare oppfattet det som en forsvenskning av navnet. Det er ikke sikkert at navnebyttet var så stort. Personer som er registrert som Peder i norske kirkebøker ble nok som oftest kalt Per. Det kan altså godt være at familien i dagligtale kalte seg Persen også før de reiste til Sverige. Du ser at i den norske folketellingen av 1865 er den ene av Martins to brødre i Norge kalt Person og den andre Pedersen.

Mange av disse opplysningene kan du finne på det norske nettstedet Digitalarkivet http://digitalarkivet.uib.no

Her finner du døpte i Hurum under kyrkjebøker, Buskerud. Folketellinger er også lagt ut. I folketellingen for 1801 kan du finne både Johan Petter og Maria Elisabeth og deres foreldre samt Johan Petters morfar Nicolay Filion. Klikk på 1801, deretter på Oppland, så på Jevnager. Du finner dem under Hadeland Glas-værk. Martins brødre og deres familier finner du i henholdsvis Biri i Oppland og Vemundvik i Nord-Trøndelag i folketellingen for 1865.

Jeg har noen årstall og navn på ektefeller lengre bakover også. Si fra hvis du vil ha dem. Det er også en del hvite flekker så her er det fortsatt nok å grave i.

Mvh
Anne

2004-05-28, 10:24
Svar #4

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej igen,
tack för uppgifterna och tack för tipsen var jag kan leta på nätet. När man som jag är nybörjare, är det inte så lätt att veta var i norska arkiv man skall söka.
Ja tack, jag vill gärna ha de övriga uppgifterna du har på personer längre bak i tiden. Jag är tacksam för allt jag kan få fram om Martin och hans släkt.
Är det något ytterligare jag kan få fram om hans tid här i Sverige, förutom det jag mailat dig, kommer jag att skicka detta till dig.
 
Mvh
Elizabeth N-J

2004-05-28, 22:48
Svar #5

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Elisabeth, her kommer noen flere opplysninger.

Men først et spørsmål til deg. Vet du når Martin Persson kom til Eda og var hele familien, altså også foreldre og søsken med dit?

Johan Peter Pedersen ble døpt på Jevnaker 29.4.1797

Hans foreldre Johanna Maria Filion og Peder Haagensen giftet seg på Jevnaker 18.12.1782. Johanna Maria døde i 1801 (alderen oppgitt til 44 år). Peder Haagensen ble begravet på Jevnaker 9.4.1827. Johanna Maria Filion var trolig født i Hurdal ca 1758 (mye tyder på at presten der ikke førte barn av katolikker i kirkeboka). Hun ble konfirmert på Biri i 1772, alderen ble da oppgitt til 15 år. I folketellingen for 1801 er hun registrert som Johanne Maria Nielsdtr og alderen er oppgitt til 43 år.

Johanna Maria Filion var datter av Nicolay (Nichlas, Niels etc.) Filion og Kari Pedersdatter Melbye. De giftet seg i Hurdal 29.11.1756. Nicolay Filions alder ble oppgitt til 76 år i folketellingen av 1801. Da han ble begravet 10.11.1811, ble alderen oppgitt til 80 år.

Nicolay Filion var sønn av Johan Filion og Anna Maria Faster. Johan Filion døde i Hurdal i 1777. Det finnes et skifte etter ham hvor morens navn framkommer samt et klagebrev fra sognepresten hvor det framgår at Johan ble begravet illegalt med katolske seremonier. Jeg vet ikke om Anna Maria Faster fortsatt levde da Johan Filion med barn kom til Norge i 1753. Johan Filion giftet seg for andre gang i Hurdal i 1759 med Maria Lischen Rammelberg. Ved vielsen er han kalt Johan Antonisen Filion. Familien kom trolig opprinnelig fra Frankrike. Men Christian Filion, Johans bror, har opplyst at han var ”bördig från Mainz”.

Maria Elisabeth Hagens far Frantz Hagen døde på Jevnaker i 1801. Alderen hans ble da oppgitt til 68 år. I folketellingen fra samme år er alderen oppgitt til 66 år. Frantz Hagen var skjører, dvs at han hadde ansvaret for fyringen av glassovnen. Han arbeidet først ved Aas grønne glasshytte i Sandsvær (nåværende Kongsberg) og seinere ved Hadelands glassverk.

Maria Elisabeth Hagens mor Margrethe Elisabeth Brouer var datter av den tyske glassblåseren Hartwig Brouer som først arbeidet på Aas grønne glasshytte og seinere på Hadeland. Det finnes mange forskjellige aldersopplysninger på Margrethe Elisabeth Brouer. I følge folketellingen av 1801 var hun da 56 år. På en mannskapsliste fra Hadeland 1823 er alderen hennes oppgitt til 68 år. Ved begravelsen i 1836 er alderen oppgitt til 88 år. Hun var fadder ved dåp i Sandsvær i 1761 og 1763, så jeg antar at fødselsåret kan ha vært seinest 1747.

I mitt første innlegg skrev jeg at glassverket i Hurum ble nedlagt ca 1832, men at det muligens var i drift noe lenger siden Johan Petter Pedersen med familie fortsatt bodde i Hurum i 1834. Jeg husker nå at dette er omtalt i en trebinds norsk glassverkshistorie: G.E. Christiansen, De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin (Oslo 1939). Da glassverket i Hurum ble nedlagt i 1832 prøvde glassverksarbeiderne å livnære seg med forskjellige typer arbeid bl.a. trekking av båter gjennom den strie strømmen utenfor verket. Men det var svært vanskelig å skaffe seg et levebrød på denne måten. De dro til Hadelands glassverk for å søke jobb der. Dit kom de aldeles utmagret og fillete i klærne. Dette er etter hukommelsen. Jeg har ikke boka tilgjengelig. Den kan sikkert også lånes inn gjennom et svensk bibliotek. Glassverkene på Hadeland og i Hurum er omtalt i bind 3.

Mvh
Anne

2004-05-28, 23:25
Svar #6

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Anne,
 
Tyvärr har jag inga uppgifter om Martins syskon var med vid flytten till Eda eftersom ingen har vetat om att han hade syskon!! Min mamma har alltid hört att Martin var enda barnet.
 
Det jag vet är att han först bodde i Årnäs/Forshem och 1843 flyttade till Eda. Om hans föräldrar var med då, vet jag inte. Däremot ska föräldrarna enligt uppgift ha flyttat med till Surte 14/11 1862.  
Om detta är helt korrekt, kan jag inte svara på. Tyvärr finns det ingen i släkten att fråga, men så fort jag vet något mailar jag dig.
 
Lite mer uppgifter om Martins barn:
*Johan Gustaf var gift m Maria Dahlqvist, f 3/8 1850 i Stavsnäs, Värmland
 
*Carolina Albertina gifte sig 26/12 1871 i Surte med Carl Larm, f 20/5 1852
 
*Frans Oskar var gift m Augusta Andersson, f 19/2 1860. Han dog 1/9 1931 i Surte
 
*Arvid Reinhold gift m Kristin Andersson, f 12/8 1859, Surte. Han dog 26/10 1930 i Surte
 
*Bernt Viktor gift m Leontina, f 1867 i Hammar, Östergötland. Han dog 30/3 1933 i Surte
 
*Johanna Hanna Charlotta gifte sig 2/2 1886 i Surte m Henning Elis Axel Kihl, f 29/9 1864. De fick 6 barn. Hon dog 26/5 1945 i Surte
 
*Selma Teresia Amalia gifte sig 28/10 1888 m Johan Adolf Adel Andersson, f 6/12 1866. Selma dog 21/12 1944 i Surte och Johan dog 6/12 1941 i Surte.
 
Det var de uppgifter jag hittat för tillfället.
 
Tack för tipset om boken. Biblioteket här ska försöka få fram den, och även den du skrivit. Jag hoppas att de lyckas!
 
Mvh
Elizabeth N-J

2004-05-29, 16:43
Svar #7

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Jeg har bladd litt mer i papirene mine og funnet et notat fra et besøk på arkivet til Glasmuseet i Växjö. Der står det at pottmakare Johan Persson og Maria E. Hagen med sønnene Martin og Andreas og datteren Caren kom til Eda i 1843. Det ser altså ikke ut som om de tre eldste barna var med til Eda.
mvh
Anne

2004-05-29, 18:48
Svar #8

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anne,
tack för ytterligare uppgifter!  
Jag skrev att Martins föräldrar enl uppgift skulle flyttat med till Surte, det kan inte vara riktigt med tanke på att du fått fram att Johan bodde i Rumskulla 1860, och att Maria troligtvis var död. Så den informationen jag fått måste vara fel, jag litar mer på dina uppgifter.
 
Jag kommer att undersöka Martins/Johans liv i Eda. Så fort jag vet något, kommer du att få denna information.
 
Mvh
Elizabeth

2004-05-29, 21:13
Svar #9

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
I hfl fra Rumskulla 1861 - 1865 står det at Carin Carolina Persson med familie + Johan Persson flytta fra Wentzelsholms glasbruk i 1863. Jeg har ikke notert hvorhen, og jeg tror heller ikke at det var oppgitt. Men det kan vel hende at de reiste til Martin i Surte. Nödinge er såvidt jeg forstår ennå ikke lagt ut på Genline. Jeg vil svært gjerne ha opplysninger om dette når du finner ut noe mer.
mvh
Anne

2004-05-29, 21:59
Svar #10

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej igen,
ska försöka ta reda på detta, och återkomma till dig så snart jag vet. Jag ska kolla om biblioteket har mikrokorten här över Nödinge, i annat fall beställer jag dom.
Mvh
Elizabeth

2004-07-13, 20:45
Svar #11

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anne,
nu äntligen har jag fått fram lite mer uppgifter om Martin Perssons far, Johan.
 
1863 flyttar Johan med dottern Carin Carolinas familj till den nybyggda backstugan Fridhem, Simondebo, Rumskulla (Hfl A1:14)
I Hfl A1:16, 1871-75, bor Johan fortfarande hos dottern fram till 1872-12-01 då han avlider.
 
Ger dig även lite uppgifter om Carin Carolinas 9 barn;
 
* Frans Wilhelm, 1856-01-10
Not som glasblåsare och flyttar till Ed, Värmland 1873. Gift med Mette Gustafva Andersdtr, f 1859 i Norge.
1890 arbetar han som glasblåsare på Glasbruket i Järsnäs, Jönköpings län, Småland. Paret har då 7 barn.
* Carolina Christina, 1857-06-08
(I folkräkningen 1890 not som Karolina Kristina)
Gift med glasblåsare Karl Oskar Larsson, f 1854 i Rumskulla. 1890 bor familjen på Glasbruket, Järsnäs och har 5 barn.
* Anna Charlotta, 1859-08-01 (Petersdtr)
1890 bosatt i Vimmerby, W Qvarteret no 23. Not som piga, ogift med 1 son.
* Johan Emil, 1862-03-03
Rättare och gift med Matilda Munther, f 1867 i Rumskulla. 1890 boende i Thorestorp, Järsnäs, och paret har då 2 barn.
* Hulda Amalia, 1864-04-24
Gift med soldaten Axel Fredrik Strid, f 1862 i Bälaryd, Jönköpings län. 1890 bosatt i Knohult, Bälaryd och paret har 1 barn.
* Emma Maria, 1866-07-05
1890 piga, ogift, hos fam Lars Johan Andersson & Anna Laura Helena Montelin, Glasbruket, Järsnäs.
* Augusta Wilhelmina, 1869-02-04
Kan ej finna henne i folkräkningen 1890. Det finns dock en ogift piga, Augusta Josefina, med födelseåret 1868. Kan vara rätt person men jag har inte forskat närmare i detta
* Carl August, 1871-05-08
1890 fortfarande boende med föräldrarna på Fridhem
* Axel Herman, 1874-01-15
1890 fortfarande boende med föräldrarna.
 
Är det något annat du undrar över, hjälper jag gärna till om jag har en möjlighet.
 
Jag har lånat din bok, och håller som bäst på att läsa den. För mig var den en positiv upplevelse, och jag har hittat massor av intressanta uppgifter om mina släktingar.
 
En liten fråga; skifteprotokollen, finns det möjlighet att få kopia av dessa från Statsarkivet i Oslo? Tänker då på Johan Filions.
 
Jag har även lånat Christiansens 3 böcker, och de är ju också mycket läsvärda för min forskning.
 
mvh
Elizabeth

2004-07-14, 11:05
Svar #12

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Mange takk for opplysningene om Johan Persson og barna til datteren Caren Carolina. Det var et omflakkende liv – totalt har han altså arbeidet ved seks glassverk i Norge, Danmark og Sverige.

Jeg har sett litt nærmere på sønnene Niels Christian og Andreas som arbeidet i Norge. Niels Christian emigrerte i 1880 til Amerika sammen med kona og de fire yngste barna. Den eldste datteren hadde reist over to år tidligere. Andreas flyttet fra Namsos glassverk til Berger glassverk i Eidsvoll. Da dette glassverket ble nedlagt flyttet han videre til Larviks glassverk. I Larvik møtes familiegrenene igjen. Ved folketellingen i 1900 finner vi Martin Perssons sønn Frants Oscar med kone og barn i Larvik (etternavnet er skrevet Person). Samtidig var tre av Andreas Pedersens barn knyttet til Larviks glassverk. Du kan finne alle sammen hvis du går inn på folktellingen for 1900 på nettstedet Digitalarkivet. Klikk på Vestfold og deretter på Larvik. Andreas Pedersens barn er Adolfine Jensen gift med glassblåseren Lauritz Jensen, glassblåseren Gustav Vilhelm Pedersen f. Eidsvold 1869 og Fransine Liljedal gift med glassblåseren Fredrik Liljedal.

2004-07-28, 21:40
Svar #13

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anne,
tack för informationen!  
Du vet möjligtvis inte vart Niels Christian flyttade? Jag har sökt honom på emigrantlistor, men inte hittat honom.
 
Du skrev att den äldsta dottern hade rest över.... Jag sökte på namnet Malvina och vem fann jag? Jo, Martin Perssons dotter (alltså min mmm's syster) som vi trott emigrerat, men aldrig med säkerhet vetat. Jag fann att hon rest till New York 1878, från Oslo, men sedan är det stopp.
Men, men jag har i alla fall fått bekräftat att hon reste till Amerika.
 
hälsningar
Elizabeth

2004-08-01, 13:56
Svar #14

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Elizabeth,
Du finner Niels Christians kone og de fire yngste barna i emigrantlistene her:"http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=21409&fulle=true&spraak=n" Det står destination New York, men de kan jo ha reist videre.

Niels Christian finner du her:"http://www.slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/UtvandrBiriSnd/index.html" Søk på "Person".
Denne opplysningen er fra et register til en bok om utvandrere fra Biri så det kan vel hende at det står mer der.

Jeg ser nå at det var Martins datter Malvina jeg fant og ikke Niels Christians datter med samme navn. Ja, ja, feilen førte jo til at du fant din Malvina.

På debattsiden til Digitalarkivet finnes det noen som er svært flinke til å finne Amerika-emigranter. Du kan jo prøve med et spørsmål der.

mvh
Anne

2004-08-02, 00:47
Svar #15

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej,
jag var inne och kollade på utvandringen från Biri og Snertingdal. När jag då sökte på Malvina där, fick jag fram:
Malvine H Pehrson, f 15-02-1859, utvandrat år 1878. Jag vet inte om detta kan vara Niels Christians äldsta dotter. Enl folketellingen från 1865 är hon då 7 år (alltså född 1858), men det kan ju vara fel i emigrantlistorna. Så du kanske var inne på rätt spår från början i alla fall.
 
Nu har jag läst ut boken du skrivit, den var jätteintressant, och det var väldigt kul att hitta så mycket uppgifter om just mina släktingar.  
 
En fråga, om jag skulle vilja ha kopia på skiftesprotokoll, vart vänder jag mig då? Tänker då på Johan Filions.
 
mvh
Elizabeth

2004-08-04, 18:07
Svar #16

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Elizabeth, skifteprotokollen finnes i Øvre Romerike skifteprotokoll 1778-1783. Skifte etter Johan Filion, holdt på gården Juelsrud i Eidsvoll 1778. Statsarkivet i Oslo. Adresse: Postboks 4015 Ullevål stadion, 0806 Oslo
E-post: statsarkivet.oslo@riksarkivaren.dep.no

Skiftet er på mange sider - forhandlingene gikk over lang tid med frisk krangling mellom den unge enken og barna fra første ekteskap. Skriften er nokså gnidrete og vanskelig. Men det er morsom lesning! Håper de er villige til å kopiere det for deg. Jeg har bare skrevet av noen utdrag og det meste av det er gjengitt i boka mi (hyggelig at du likte den!). Jeg tipset for noen år siden en annen slektsgransker om dette skiftet, og det er mulig at han skrev av hele. Send meg en e-post privat hvis du vil ha hans adresse.

Jeg tror nok du har funnet Niels Christians datter Malvina i emigrantlista. Hun var døpt Malvina Henriette og jeg har notert fødselsdatoen 15.9.1859. Hun ble født på Jevnaker (Hadelands glassverk). Merk at alderen i de norske folketellingene som regel er oppgitt etter den gammeldagse beregningsmåten med påbegynt år - en må derfor trekke fra et år på alderen for å finne fødselsåret.

mvh
Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna