ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindholm, Johan Arvid f 1877-07-24 i Järlåsa  (läst 676 gånger)

2003-01-06, 12:49
läst 676 gånger

Britt Marie Wetterstrand

Johan Arvid Lindholm var bosatt i Leksand 1932 enligt bouppteckning efter modern. Är det någon som har uppgifter om var i Leksand han bodde, hans familj, om han avled i Leksand eller utflyttning, vart.

2004-11-20, 21:47
Svar #1

Sven-Åke Lindholm

Hej! Farbror Arvid som min far sa bodde i Repbäcken i Dalarna.Jag följde med min far dit och hälsade på någon gång i slutet av 40-talet. Han var bror till bl a min farfar Joel Lindholm från Järlåsa. Om detta är samma Arvid vi pratar om vet jag inte. Däremot är jag säker på att alla Lindholm i Järlåsa är jag släkt med. Eller var för nu tror jag inte att det finns någon Lindholm kvar där längre.Hälsningar Sven-åke Lindholm Lycksele tel 0950-13987 Fiskalvägen 27 921 41 Lycksele

2004-11-22, 21:03
Svar #2

Britt Marie Wetterstrand

Hej Sven-Åke!
 
Jo då, det finns säkert Lindholmättlingar kvar i Järlåsa. Det är en stor och barnrik släkt som har bott i Järlåsaområdet under många år. Jag har forskat länge om den släkten, som jag själv tillhör, och jag har mängder av upplysningar att lämna till dig.
Din far bör vara bror med Egon, stämmer det? Egon har två barn, som alltså är dina kusiner.
Hur kommer det sig att du har hamnat så långt bort från Järlåsa?
 
Hälsningar från Britt Marie Wetterstrand

2004-11-22, 21:15
Svar #3

Britt Marie Wetterstrand

Hej Sven-Åke!
 
Jo då, det finns säkert Lindholmättlingar kvar i Järlåsa. Det är en stor och barnrik släkt som har bott i Järlåsaområdet under många år. Jag har forskat länge om den släkten, som jag själv tillhör, och jag har mängder av upplysningar att lämna till dig.
Din far bör vara bror med Egon, stämmer det? Egon har två barn, som alltså är dina kusiner.
Hur kommer det sig att du har hamnat så långt bort från Järlåsa?
 
Hälsningar från Britt Marie Wetterstrand

2004-11-28, 19:21
Svar #4

Sven-Åke Lindholm

Hej Britt-Marie igen! Min fars Farbror Arvid var handelsman i Dalarna. Farbror Josef minns jag också. Han brukade hälsa på i Mellanbo som mitt farföräldrahem heter. Jag var där en del på 50-talet som liten grabb. Mellanbo finns fortfarande kvar i släkten. Jag brukade också hälsa på i Hebolund på andra sidan vägen. Där bodde faster Mina som var gift Tillberg. De hade jordbruk. Jag är m a o släkt även med Tillbergs. Har för mig att en kusin till min pappa Sven var personalchef vid Bolinder Munktell i Eskilstuna. Skulle gärna vilja ha din privata mejladress. Det här är ju skojigt. Min mor heter Helfrid född Eriksson och kommer ursprungligen från Harbo. Hon blir 82 år i januari och hon kan ju en hel del om min fars släkt. Hon flyttade hit till Lycksele från Avesta för 3 år sedan. Hon har ff gott minne. Jag är alltså son till Sven Lindholm och min farbror hette Egon. Sven och Egon hade två systrar - Eivor och Sonia. Faster Sonia Dawson dog för ett år sedan. Eivor bodde i Västerås under flera decennier och jag kommer inte ihåg när hon dog. Kan berätta att jag bor i Lycksele mest pga att min fru kommer från de här trakterna. När jag tog studenten 1964 fick jag av min farbror Egon mitt släktträd och jag minns att han hade kommit fram till detta med Sävström. Håller på att leta fram nämnda släktträd. Hälsningar Sven-åke Lindholm

2004-11-28, 23:44
Svar #5

Britt Marie Wetterstrand

Hej Sven-Åke!
Kort kommer via Postverket!
Vi är flera som forskar i samma släkt och det ska bli intressant att ta del av ditt släktträd. Vem var Sävström?
Min farmor Signe, kusin med Egon, var född Tillberg.
// Britt Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna