ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ivarsdatter, Peternilla f 1837 el 1838 i Elgå, Norge  (läst 604 gånger)

2004-12-29, 12:09
läst 604 gånger

Bjarne Harrung

Söker uppgifter om föräldrar och släktingar till min mormors mor Peternilla NIlla Ivarsdatter f 1837 el 1838 i Elgå. Hon gifte sig i Idre, Sverige, med Erik Ollesson. Dog i Idre.
 
Med släktforskarhälsningar Bjarne Harrung

2004-12-30, 02:00
Svar #1

Stefan Jansson

Hej
 
Här kommer en ren gissning: En Petronille Iversdatter föds 21/11 1838 (döps 28/3 1839) av Iver Jonsen och Olava Pedersdatter. Inga fler barn verkar vara noterade efter dessa föräldrar. Jag känner bara till två Iver Jonsen i Röros socken på den tiden, dels Iver Jonsen Tönset och Iver Jonsen i Elgå (f 1812). Ingen av dessa är gift 1838 utan bägge gifter sig 1840. Trots att hans fader Jon Didriksen Tönset när han drunknade, eventuellt ett självmord, i kyrkboken fick epitetet ”stans liderligeste person” är det mindre troligt att det är Iver Jonsen Tönset som är fadern eftersom 1) han 1852 får en annan dotter som heter Peternille och 2) eftersom han bodde på Röros borde det inte ha dröjt 4 månader till dopet. Iver Jonsen i Elgå gifte sig med Anne Sofie Olsdatter Unnsgaard från Femundshytten, men det skulle ju kunna tänkas att han hade ett barn före äktenskapet med en Olava av okänd härkomst, det är långt från Elgå till Röros så det skulle kunna förklara dröjsmålet för dopet. Ett indicium på att detta är rätt Iver är att hans fjärde dotter döps till Olava, det verkar inte vara helt ovanligt i dessa trakter på den tiden att döpa sina döttrar till en tidigare flickväns namn.  
 
Som sagt, en ren gissning men kanske nåt du kan leta vidare på för att bekräfta, kanske hennes barns namn kan ge någon ledning eller så kanske det står mer i kyrkboken vid hennes dop.  
 
Stefan Jansson

2004-12-30, 15:58
Svar #2

Bjarne Harrung

Tack för hjälpen. Det ger mig underlag att gå  
   vidare.  
   Ett gott nytt år
   tillönskar Bjarne

2005-01-16, 22:30
Svar #3

Bjarne Harrung

Olava Pedersdatter Elgå fick tillsammans med Iver Jonsen en dotter 21/11 1838.
 
Dotterns namn var Petronille Iversdatter, vilken senare flyttade till Idre I Sverige.
 
Har någon uppgifter om Olava vore jag tacksam att få ta del av dessa.
 
Mvh Bjarne Harrung

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna