ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johansson, Viktor f 19031110, Väster Aker, Norge  (läst 851 gånger)

2007-10-02, 22:54
läst 851 gånger

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej!
Jag söker föräldrar och ev släktingar till Viktor Johansson f 19031110 i Väster Aker, Norge. Han gifte sig i Sverige 19410305 och han är obefintlig i Sverige 19500301. Åkte han tillbaka till Norge? när dog han i så fall?
Knapphändiga uppgifter men det är vad jag har.
Hälsningar
Britt-Marie

2007-10-03, 00:16
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Scannade norska kyrkböcker finns gratis tillgängliga på Digitalarkivet. Allt är inte scannat än men de har börjat från nyare tid och gått bakåt. FB, VB och DB finns, konfirmerade och flyttlängder (just flyttlängerna misstänker jag att det ibland finns stora luckor i). Inga HFL har förts, men några folkräkningar finns digitaliserade. Även om jag saknar att inte ha HFL tycker jag att man i gengäld verkar ha gett lite mer detaljerad information i FB/VB/DB (åtminstone under 1800-talet) än i Sverige. Man skulle föra kyrkböckerna i två ex för att få redundans och bättre säkerhet, de heter i så fall ministerialbok respektive klockarbok. (Klockarboken verkar ofta bara innehålla FB/VB/DB.) Att tänka på jämfört med svenska källor, är att FB brukar vara ordnad efter dopdatum, inte födelsedatum, och att det ofta dröjer månader innan barnen döps. Ska jag bekräfta ett födelsedatum brukar jag bläddra fram till de dop som förrättats på det datumet barnet skulle vara fött, sen börjar jag leta därifrån och framåt.
 
Klicka på Skanna kyrkjeb?ker, välj Oslo fylke, och rulla ner till Vestre Aker. Jag tog en snabb titt och hittade honom i (kapellförsamlingen?) Vestre Aker / Ullern: 1880-1906, Ministerialbok. Klicka på länken till födda/döpta 1903 eller 1904 och bläddra framåt/bakåt därifrån. Han finns näst högst upp på sidan 238, lättare att läsa om man ändrar förstoringen från förvalda 60% till 100%.  
 
Vart han tog vägen och när han dog kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Har du kollat om han finns i Sveriges Dödbok?

2007-10-03, 13:01
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
Tack för hjälpen. Jag har hittat honom och försöker nu leta vidare både framåt och bakåt. Han finns inte i Sv dödsbok.
Hälsningar
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna