ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Peter Halsen, Kragerö. Norge  (läst 663 gånger)

2003-02-22, 11:02
läst 663 gånger

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Johan Peter Halsen, änkeman, fader till Johanna Petrea Halsen född 1870-05-15 i Kragerö Norge, modern är Inger Margrethe Danielsdatter född 1847-03-20 i Gjerstad Norge. Moderns släkt har jag funnit, men har ingen aning om vem Johan Peter är. Johanna Petrea är min farmors mor. Johan Peter arbetade på Martinis bogtrykkeri i Kragerö. Hoppas det finns någon som kan ge mig en ledtråd vem denna Johan Peter är och hur jag ska komma vidare.  
 
Vänliga hälsningar Ingrid Hellberg

2003-02-22, 17:44
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Ingrid!
 
Om du går in på http://www.rhd.uit.no och söker under s?king i folketellinger och söker på Halsen + trycker på år 1865.  Där finner du en Johannes Halsen, studerande, logerande(=inneboende) född 1846 i Gudbrandsdalen.  Detta KAN vara din Johan Peter, åldern kan väl stämma.  Tyvärr står det inte något närmare var i Gudbrandsdalen han var född och Gudbrandsdalen är stort.  Det finns flera andra Halsen i Tvedestrandområdet, som är inte så långt från Kragerö, men ingen Johan Peter eller lign.
 
MVH Ulla

2003-02-22, 22:17
Svar #2

Nina M.Nordby

Hva står det i fødselsboka? Farens alder og fødselssted bør stå der.

2003-02-23, 00:47
Svar #3

Marianne Magnusson

Ingrid, kan det vara så att Johan Peter är en utvandrad svensk ??  
1890 finner man en Anders Peter Halsen f.1842 i Tierp, Uppsala län, i Värmland, som jordarbetare i Sunne, Östanbjörke 53. Kanske det kan vara en bror ??
mvh Marianne M. med anor i Kragerö ......

2003-02-23, 11:09
Svar #4

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Jag har inte själv läst födelseboken, men detta är de uppgifter jag fått från Per Stian Björne Kjendal från Kragerö. Förmodligen stod där inte var fadern var ifrån. Men teorin att det kan vara en bror till Anders Peter Halsen född i Tierp kanske inte helt fel.  
 
Födt 6 april 1870, döpt 15 maj 1870
Barnets fulle navn: Johanne Petrea
 
Dette er et uekte barn, födt utenfor ekteskap.
Mor: Pigen Inger Margrethe Danielsdatter fra Gjerstad (ligger i Aus-Agder,
Nabo kommune till Kragerö)
 
Far: Enkemand Johan Peter Halsen, arbeidende paa Martinis bogtrykkeri i  
Kragerö
 
mvh Ingrid Hellberg

2003-02-23, 23:02
Svar #5

Nina M.Nordby

http://www.disnorge.no/kirkebok/sannkrag/svensk/svensk.htm
 
Du kan jo studere disse navnene nærmere. Svensk innvandring til Kragerødistriktet.

2003-02-23, 23:23
Svar #6

Nina M.Nordby

Jeg synes tråden med Halsen fra Tierp er litt vel tynn.
 
På siden med svenskeinnvandring til Kragerdistriktet står det under en av svenskene...
 
...FT-1875, Skåtøy sogn, Sannidal, tellingskrets 22, Halsen.
 
Litt uheldig er det at denne akkurat denne tellingskretsen ikke ligger på nettet for 1875, men den finnes på arkivet.
 
Jeg gikk tilbake til 1865 og fant da nettopp en gård som het Halsen. Så enkelt kan det være ... eller ikke være
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60816&variabel=0&postnr=4061&fulle=true&spraak=n

2003-02-23, 23:42
Svar #7

Nina M.Nordby

Her blir det mye teorier siden 1875 tellinga ikke er komplett på nett. Under min søken etter Johan Peter i 1865 fant jeg denne karen:
 
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60904.wc2&variabel=0&postnr=364&fulle=true&spraak=n
 
Johan Peter Nielsen, boktrykker bosatt i Grimstad. Født på Kongsberg. Hans eldste datter er 16 år og er født i akkurat Kragerø. Boktrykker med fortid i Kragerø høres jo interessant ut. Hans nest yngste datter heter Petra Johanne ..... Sjekk den karen nærmere du. Ble han enkemann?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna