ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lejn från Norge?  (läst 918 gånger)

2003-02-17, 17:29
läst 918 gånger

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Har i mina anor fått fram en kronobåtsman vid namn Lars med efternamnet Lejn.
 
Efter att ha sökt på internet (bl.a familysearch, google m.m) så verkar namnet komma från Norge. Stämmer det eller kan det komma ifrån någon annanstans?
 
Har inte födelsedatumet eller födelseförsamlingen för min Lars Lejn men han höll till i Hälsinglandstrakten.
 
Mvh
 
Maria

2003-02-17, 17:39
Svar #1

Andreas Snildal

Jeg vet ikke om etternavnet Lejn forekommer i Norge, men Lein derimot, finnes flere steder i Norge. Men det kan jo likegodt være svenskt.
 
Forøvrig må du oppgi ett eller annet årstall - i det minste hvilket århundre det er snakk om - dersom noen skal kunne hjelpe deg.
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2003-02-17, 18:09
Svar #2

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Han måste ha levat på 1700-talet.
 
Han hade dottern Carin Larsdotter f 1759-07-15 i Skog, Hälsingland(Gävleborgs län) med Carin Larsdotter d.ä.
 
Så runt 1720-1730 kanske han var född. Eller tidigare.
 
Mvh
 
Maria

2003-08-20, 01:47
Svar #3

Ørjan vollan Larsen

Hei Maria Eklund.
 
Du søsker Lars Lejn. Navnet Lejn høres for meg som et trønder-navn, kanskje nord-trøndelag. Det kan være at navnet skrives Lein, men ble skrevet Lejn. Det kommer an på når og hvor han levde. Du kan jo søke på Dis-Norge med dette: Lars Lejn/Lein, født ca, 1720-1730 og hvor han bodde da han fikk datteren Carin.
Håper du finner han.
Mvh Ørjan V. Larsen

2003-08-22, 12:17
Svar #4

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hej ørjan.
 
Tack för tipset. Ska testa det när jag lärt mig hur sajten fungerar.
 
Mvh
 
Maria

2003-10-06, 07:19
Svar #5

Turid Støa Bergmann

Som ørjan skrev finner man mange med etternavnet Lein fra Skogn i Nord-Trøndelag, Alstadhaug prestegjeld. Om det er denne Lein du søker vet jeg ikke, men er verdt å se om du finner noe der.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna