ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lucasson  (läst 1157 gånger)

2004-11-21, 10:01
läst 1157 gånger

Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver en etterlysning her etter noen av mine røtter i Sverige.  Det gjelder 4 brødre som må ha kommet til Norge i 1690-årene:  Gustav/Gösta Lucasson, Erich Lucasson, Jacob Lucasson og Jan Lucasson.  Faren har altså hatt døpenavnet Lucas, og moren har muligens hett Annichen/Annika.  I hvert fall bor det en Annichen Svenske i Gustavs husholdning i 1710.  De var alle hammersmeder og arbeidet på flere norske jernverk.  Gustav hadde barn med navnene Lucas, Jacob, Anders, Berthe, Annichen og Herman.  Erich hadde barn med navnene Henrich og Annichen, og Jacob hadde i hvert fall en sønn som het Anders.
 
Svensker som kom til Norge rundt 1700 hadde ofte problemer både med svenske og norske myndigheter, og det kan se ut som om de relativt raskt kvittet seg med gjenkjennelige etternavn og kun brukte patronymet.  Det gjør det svært vanskelig å etterspore hvor i Sverige de kom fra.  Er det noen her i forumet, som ut fra døpenavnene nevnt ovenfor, har tips til hvor jeg kan lete videre etter slektens opphav?  Jeg har flere ganger prøvd smedforum uten resultat.

2004-11-21, 12:45
Svar #1

Andreas Snildal

Jeg regner med at du har funnet Jan Lucasen Sem i Tore Vigerusts innvandrerarkiv? Han er nevnt som hammersmedsvenn ved jernverket i Eidsfoss i Hof i en  oversikt over svenske personer som befinner seg i Jarlsberg grevskap i 1734.

2004-11-21, 13:10
Svar #2

Oddbjørn Johannessen

Ja, han har jeg funnet.  Det er godt mulig at han kan være identisk med min Jan Lucassen. Det jeg ikke får til å stemme helt, er at sistnevnte var hammermester ved Baaselands (Nes) jernverk i Holt 1725-26.  At han så skulle dukke opp som svenn ved Eidsfoss senere, er litt underlig - men kanskje ikke umulig, siden han fikk sparken som mester ved Baaseland i 1726.

2004-11-21, 20:19
Svar #3

Andreas Snildal

Uten å ha noen spesielle kunnskaper hverken om området det er snakk om eller smedslekter, tror jeg nok ut i fra navnlikheten kan være temmelig sikker på at det er samme person. At hammersmedssvennen i 1734 ikke er noen ung mann, bekreftes jo ved han kom til Norge i 1692 for å arbeide. Han er da kanskje over seksti i 1734, og skulle således passe med en degradert hammersmedmester.
 
Jeg er ikke særlig kjent i Eidsfoss og Hof, men såvidt jeg kan se, er det ikke noen gård som heter Sem der. Kanskje har han oppholdt seg i sognet Sem i Vestfold, eller på en Sem-gård i Vestfold (dem er det vel flere av mener jeg å huske).

2004-11-21, 22:58
Svar #4

Oddbjørn Johannessen

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg.  Når det gjelder Sem-navnet, tviler jeg på om det er et norsk gårdsnavn i dette tilfellet.  Det kan dessuten være noe forvrengt, slik at det ikke er så lett å identifisere.  Det finnes forresten flere steder i Sverige som også heter Sem (Säm), bl.a. i Västergötland og Dalsland.

2004-11-22, 13:16
Svar #5

Andreas Snildal

Da har vi et spor i form av mulig slektsnavn, eventuelt opprinnelsessted. Jeg ser av Arkivverkets mikrofilmregister at kirkebøkene for Hof begynner i 1704, og siden han bør være såpass gammel i 1734, er det vel en viss mulighet for at Jan Lucassen kan finnes i kirkeboken for Hof som begravet. Dersom du ikke har tilgang til kirkebøkene for Hof, vet jeg at det finnes personer på Digitalarkivets brukarforum som gjerne gjør oppslag i Hof, se f. eks. tema 24726

2004-11-22, 15:37
Svar #6

Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for tipset.  Jeg skal prøve det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna