ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Naes-Stugun - Olof Andersson f 1840  (läst 397 gånger)

2003-04-27, 18:01
läst 397 gånger

Ann-Helen Lindroos

Söker rötterna till Olof Andersson, enligt husförhörslängden född i Naes, Norrige 1840. Han flyttade så småningom till Stugubyn i Stugun, Jämtland, och gifte sig 1871 med Maria Andersdotter från Lit (Z). Det finns många platser som heter Naes i Norge, och hittills har jag gått bet. Kan någon tipsa mig? Troligen ligger Olofs Naes i Nord- eller Sör-Tröndelag.

2003-04-27, 19:54
Svar #1

Andreas Snildal

Her tror jeg du må ha litt flere opplysninger. Hva sier vigselsboken om Olofs foreldre? Står det noen mer spesifikk fødselsdato enn 1840 i kirkebøkene? Hvorfor tror du Olofs Næs ligger i Nord- eller Sør-Trøndelag?
Såvidt meg er bekjent, finnes det bare ett sogn i Trøndelag som heter Næs/Nes, nemlig Nes som ligger på Fosen i Sør-Trøndelag, og som tidligere lå under Bjugn.
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2003-04-28, 13:42
Svar #2

Ann-Helen Lindroos

Hej Andreas! Problemet är att det inte finns några uppgifter om Olofs föräldrar. Men hans födelsedata är 5/3 1840. Det är intressant att det bara finns en församling som heter Naes/Nes i Sör-Tröndelag! Att jag tror han kommer från Tröndelag beror på att jämtarna i 1000 år flyttat fram och tillbaka över Kölen och nästan alltid till och från Tröndelag! Men jag ska försöka undersöka Bjugn, tack för tipset, snälla du.
Hälsningar,
Ann-Helen

2003-04-29, 14:06
Svar #3

Karin Bergström

Hej Ann-Helen!
 
Jag har nyss hittat min ffmf med familj i Norge så jag har lite färska ideer om hur du kan gå vidare. Om du här på Rötter klickar dig fram på länkar, länder, Norge så hittar du Digitalarkivet.
 
Här kan du leta i folkräkningar och vissa kyrkböcker. Jag hittade där fyra st Näs. De ligger i Buskerud,Akershus,Vestagder samt Hedmark.
 
Här kan du kolla och se om du får något napp. Jag efterlyste på brukarforum dem som jag inte kunde hitta. Massor av vänliga människor hjälpte mig att se efter i bygdeböcker och kyrkböcker.Brukarforum hittar du också på Digitalarkivet.  
 
Lycka till!
mvh Karin

2003-04-29, 15:54
Svar #4

Andreas Snildal

Adressen til Digitalarkivet er  http://digitalarkivet.uib.no
 
Brukarforumet som Karin nevner, finnes under Debattforuma på forsiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna