ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nielsen Kaershauge, Hans Jacob  (läst 890 gånger)

2003-03-23, 17:42
läst 890 gånger

Christina Berglund

Kan någon hjälpa mig med dessa personer?
Hans Jacob Nielsen Kaershauge 1822-11-05 Srömsgodset Skauger, Norge. Död  1875-10-03, Locknö by, Ångermanland. Gift med Johanne Marie Toresdatter Hafkjodl 1829-02-24 Ekker Norge. Död 1901-01-24. Hon står som gårdsägare vid folkräkningen 1890.
Hans Jacobs föräldrar: Niels Jacobssen och Gunnil Fredriksdatter, Tratta Norge.
Johanne Maries föräldrar: Tore Hansen och Ane Jacobsdatter.
Hans Jacob och Johanne Marie sägs ska komma från trakterna kring Trondheim men jag hittar inte ens en enda av orterna i Norge. De är förmodligen försvenskade?

2003-03-23, 18:27
Svar #1

Andreas Snildal

Ja, navnene er helt klart forsvenskede.
 
Srömsgodset Skauger = Strømsgodset, Skoger.
Strømsgodset ligger i Buskerud fylke, og er i dag deler av staden Drammen. Før 1843 ser det imidlertid ut som om Strømsgodset lå under Skoger, som den gang lå i Vestfold fylke.
 
Ekker = Eiker. Eiker ligger også i Buskerud fylke.
 
Begge disse stedene er langt fra Trondheim, men nære Drammen, som var og fortsatt er en av landets største stader (ca. 50 000 innbyggere i dag). Kanskje kan påstanden om at de skullle ha kommet fra traktene rundt Trondheim bero på en sammenblanding mellom disse stadene?
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2003-03-23, 18:34
Svar #2

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Christina!
Tratta kan vara en försvenskning eller felskriving av Tretten menighet (församling) i Öyer kommune i Oppland fylke.  
Janne H.

2003-03-23, 21:42
Svar #3

Christina Berglund

Tack Andreas och Janne.
Vet någon av er hur jag kommer vidare i sökandet kring Drammen?
 
Mvh Christina

2003-03-23, 22:20
Svar #4

Andreas Snildal

Det finnes en del digitaliserte kilder for Drammensområdet på  Digitalarkivet, men det ser ikke ut til at det finnes noe om personene du søker der. 
Du kan prøve et innlegg på  Digitalarkivets brukarforum
 
Mvh.
Andreas

2003-03-24, 09:37
Svar #5

Nina M.Nordby

I Familysearch fant jeg trolig den Hans Jacob som du søker, født i Bragernes som er Drammen.
 
-----
 
HANS JACOB NILSEN   
Birth:  15 NOV 1822     
Christening:  19 MAY 1823 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 
Father:  NILS JACOBSEN   
Mother:  GUNILD FREDRICHSDR   
 
-----
 
 
Ekker skal nok være Nedre Eiker i Buskerud

2003-03-24, 09:56
Svar #6

Nina M.Nordby

Nils og Gunild ser også ut til å få en sønn i 1826
 
-----
     
OLE NILSEN   
Birth:  12 FEB 1826     
 
Christening:15 MAY 1826 Bragernes Drammen
 
-----
 
Nå kan du gå inn i kirkebøkene for Bragernes og finne dine videre aner bakover der.
 
-----
 
Eiker finnes forøvrig både som øvre Eiker og Nedre Eiker
 
-----
 
Hva sier husforhørslengdene ellers om hvilket sted de kommer fra i Norge? De skal også stå som innflyttere. Har du sjekket det ut?

2003-03-24, 21:08
Svar #7

Christina Berglund

Tack för upplysningarna.
Kanske en dum fråga, men hur kommer jag åt kyrkböckerna för Bragernes? Finns de att nå via internet?
Mvh  Christina

2003-03-24, 21:37
Svar #8

Andreas Snildal

Slett ikke en dum fråga. Staden som i dag heter Drammen bestod tidligere av kjøpstadene Strømsø og Bragernes. En del kirkebøker for Drammen finnes på  Digitalarkivet, men der finnes dessverre ikke bøkene for Bragernes.
 
Nina refererer til mormonernes  Familysearch som inneholder en del avskrifter av kirkebøker. 
 
Hilsen Andreas

2003-03-25, 00:32
Svar #9

Christina Berglund

Ni är så hjälpsamma och det tackar jag för.
Testade Familysearch ikväll, men hittade inget mer än det Nina vänligen bidragit med. Kanske jag missade något - börjar vara dags att sova på saken.
Mvh  Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna