ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norgeflytt på 10-talet, var det vanligt?  (läst 988 gånger)

2000-08-22, 08:32
läst 988 gånger

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Två av min mormorsmors barn flyttade till Norge runt 1915. Det var (enligt släkthistoriken) vanligt att svenskar flyttade dit för att tjäna pengar (som nu). De här personerna flyttade sedan tillbaks till Sverige. Fanns svenskkolonier i smått i Norge?

2000-09-23, 15:56
Svar #1

Martin Mattsson

Vad jag har förstått av äldre släktingar så var det högkonjunktur i Norge då, som nu. Min farmors far flyttade dit i början av 1900-talet, och min farmor föddes där 1910. De flyttade sedan tillbaka till Sverige i mitten av 20-talet. Kanske pga depressionen??

2001-03-17, 15:11
Svar #2

Andreas Snildal

Jeg tror det fleste svensker som flyttet til Norge i begynnelsen av 1900-tallet var ganske spredt rundt over Norge, i hvertfall på østlandet. Min morfars foreldre flyttet til østlandet en gang mellom 1910 og 1916. Men min morsfars foreldre, som mange andre svensker, ble i Norge resten av livet.
 
Hilsen Andreas Snildal

2001-03-21, 10:15
Svar #3

Arild E. Pettersen

Det var en betydelig svensk tilflytting til Norge i slutten av 1800 begynnelsen av 1900-tallet. Det hadde sammenheng med de ækonomiske konjungturene på denne tiden. Synes å ha vårt spesiell stor fra landskapene i Vest-Sverige til byene i østfold. Her var det stort behov for arbeidskraft både innen stenhuggerindustrien og annen industri som skotøy og treforedling.

2001-03-21, 16:19
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Arild nämner ovan stenhuggeriindustrin. Kan inte låta bli att nämna att det förekom, att stenhuggare från Blekinge i södra Sverige invandrade till Norge, för att arbeta bl a i stenindustrin. Om jag inte minns fel, hade stenen tagit slut på vissa ställen i Blekinge. Min egen morfar och hans familj var en av dessa invandrare. De bodde en tid i Halden. Hans svåger flyttade också till Norge och blev kvar där. Han blev stamfar för släkten Varnaess från Rjukan - namnet av udden,torpet, Varnäs på Almö i Blekinge skärgård.
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-07, 09:41
Svar #5

Utloggad Fredrik Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-02-23, 17:56
    • Visa profil
Jag vet inte om det är rätt rubrik men i varje fall.Min MMMM Hulda Kristina Nilsson var enligt pastorsexpeditionen född i Holmestrand 1877-11-24
,jag har tittat i födelseboken men ej hittat henne
där.Första gången jag har hittat henne är i Husförhörsländen Falkenberg AI:13 då hon bor ihop
med en familjen Möller.Hon skall enligt HL var inflyttad från Norge 93-07-15.Jag har tittat på
inflyttningsattesten men den är väldigt svår att förstå sig på.Nu till varför jag valde denna rubriken.Jag undrar om det fanns svenska församlingar i Norge under 1870-talet eller liknande.Givetvis kan hon ju vara oäkta barn också
och det är därför hon inte finns i Holmestrands födelsebok men jag tycker det verkar konstigt då hennes namn är väldigt svenskt och hon tillslut hamnar i Falkenberg.Är det ngn som kanske kan ge mig ett tips på hur jag skall komma vidare?
MVH
Fredrik Carlsson

2003-02-08, 00:07
Svar #6

W. Spjelkavik

Svenske og finske arbeidere var i stort antall på arbeid ved Sulitjelma Aktiebolag i Norge. Jeg har lagt ut lister over ca 1500 svenske og 400 finske arbeidere her: http://home.no.net/saulo/
Ta kontakt for mer opplysninger.

2003-03-16, 12:01
Svar #7

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
1918 flyttade mina förfäder till Odda i Norge. En av dem var rörmokare och den andre elektriker. Den som var rörmokare flyttade sedan tillbaks till Sverige relativt snart. Jag är lite brydd om det inte var svårt att flytta till Norge och krigsransoneringen då, elle hade den upphört då?
Vad jag föstår fanns en svenskkoloni i Odda då. Var det så?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna